Employer branding nog nodig?

1 maart 2013, 08:29

“Is het in deze markt nog wel nodig om te branden? Er staan voldoende kandidaten op de stoep. Iedereen wil toch wel voor me werken, of ik nu mijn budget aan employer branding besteed of niet.” Bedrijven moeten uitkijken voor deze valkuil. Deze kortetermijndenkers zullen in de toekomst voor een behoorlijke uitdaging gesteld worden. Employer branding kent geen einde. Wel een lange adem.

In het artikel Vruchteloze zoektocht naar marketingbaan vermeld ik dat maar liefst 40 procent van de huidige marketingprofessionals op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Er zijn echter veel meer zoekende marketeers dan er beschikbare functies zijn. Arbeidsbemiddelaars worden bij elke vacature overspoeld door reacties. Bedrijven hebben dus een ruime keuze aan kandidaten. Even afgezien van het feit dat het veel tijd en moeite kost om uit al deze respons de juiste werknemer te halen, is het wel een luxepositie. Bedrijven hoeven zichzelf niet op de kaart te zetten, niet te bewijzen, geen actieve employer branding te voeren. Of toch wel?

Het bedrijf als merk

Employer branding is het neerzetten van jouw organisatie als favoriete werkgever. Het is reclame maken voor jouw bedrijf als merk. Het gaat om het opbouwen van een imago en het uitdragen van de interne, authentieke kernwaarden van jouw organisatie. Met een goed ontwikkeld en uitgebouwd employer brand zorg je er als bedrijf voor dat toekomstige werknemers je goed kunnen vinden. Dat ze weten met wat voor soort bedrijf ze te maken hebben. Zodat ze voor zichzelf kunnen bepalen of ze graag deel zouden willen uitmaken van jouw bedrijfscultuur, of niet.

Het lijkt erop dat employer branding in deze crisistijd niet zo nodig is, nu de vraag naar banen groter is dan het aanbod op de arbeidsmarkt. Werkzoekenden zijn minder kritisch. Bedrijven kunnen dat ook worden. Ze worden lui, wetende dat er tussen alle reacties toch wel een match zit. Maar deze houding van organisaties is niet alleen dom, maar ook een beetje gevaarlijk, en wel om twee redenen:

  1. Je wilt een werknemer die trots is op jouw merk. Je wilt iemand die echt bij jóuw bedrijf wil werken, niet iemand die onverschillig of zelfs negatief tegenover jouw merk staat.
  2. Het uitgebreide aanbod is niet voor eeuwig. Op dit moment biedt de arbeidsmarkt voor werkgevers nog genoeg keuze, maar dat zal niet lang meer duren. Sooner or later zal er weer krapte ontstaan.

Employer branding als proces

Deze twee redenen samen zullen ervoor zorgen dat organisaties in de toekomst voor een behoorlijke uitdaging gesteld worden. De poule met werknemers die echt bij jouw brand passen wordt wederom kleiner. Het is daarom verstandig dat organisaties doorlopend werken aan een sterk werkgeversmerk. Employer branding is niet iets dat je 'even' doet wanneer de nood aan de man is, het is een noodzakelijke strategie waar je niet vroeg genoeg mee kunt beginnen. Waar je altijd mee bezig moet zijn. Ieder bedrijf is een merk. Iedere werkgever is een employer brand. Dus je kunt er maar beter voor zorgen dat je als merk goed in de markt staat.

Employer branding kent zowel intern als extern grote voordelen. Het externe voordeel is duidelijk, het gaat erom dat je als bedrijf een beter imago hebt dan je concurrenten. Maar daar houdt het niet op. Het interne voordeel is dat je huidige medewerkers blijft boeien, zodat ze betrokken zijn bij jouw bedrijf als merk en bij je willen blíjven werken, ook als ze straks meer keuze hebben.

Juist daarom kent employer branding geen einde. Reclame maken voor je bedrijfsmerk zou de kern van je arbeidsmarktbeleid en langetermijnstrategie moeten zijn. En dat vraagt om een lange adem, want op de huidige arbeidsmarkt lijkt het of er alleen geld uitvloeit, zonder dat je daar direct iets voor terugziet. Het effect is pas merkbaar op de middellange tot lange termijn.

Vertel eens eerlijk, hoe actief ben jij het afgelopen jaar met employer branding beziggeweest?

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Mirza

    Interessant artikel! Ik had toch nog graag een kopje willen zien met daarin richtlijnen voor een goede employer branding strategie. Dus hoe kun je op de lange termijn een effectieve employer branding creëren?


    1 maart 2013 om 12:47
    Mirza

    Bedankt! Gaat wel lukken zo. 🙂


    2 maart 2013 om 17:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!