Emotie autoriteiten in de blogosphere

5 juli 2006, 15:43

Emotie autoriteiten in de blogosphereInzicht in de structuur en dynamiek van (sociale) netwerken zoals de blogosphere heeft enorme waarde voor de marketeers die inspringen op de 2.0 bewegingen die we om ons heen zien. In toenemende mate liggen netwerken zoals web-log.nl en MySpace ten gronde aan de informatiestroom welke verantwoordelijk is voor de vorming van (publieke) opinies die ons (aankoop)gedrag sturen. Ik link even een studie van Intelliseek uit 2005: “Consumers are 50% more likely to be influenced by word-of-mouth behavior than radio/TV ads”… hatsekiedee

Het is momenteel al mogelijk om tot op zekere hoogte aankoopgedrag te voorspellen op basis van inzicht in de blogosphere (pdf). Zo hebben wetenschappers aangetoond dat het aantal blogpostings over een boek van Lance Armstrong direct correleerde met het aantal verkopen van het boek de dagen erop. Hetzelfde kan mogelijk gedaan worden voor uitkomsten van referenda, verkiezingen, of een nieuwe top-40 hit.

Een andere interessante ontwikkeling waar we vanuit ilse media in samenwerking met de UvA onderzoek naar doen is in hoeverre emotioneel sentiment binnen de blogosphere van invloed is op aankoopgedrag, ofwel: is er een relatie tussen positieve of negatieve feedback op een product/dienst en de afname ervan? Als een dergelijke relatie bestaat is het voor een marketeer natuurlijk erg interessant om middelen te krijgen om dat sentiment binnen de blogsphere te kunnen sturen.

Zoals te verwachten is blijkt (pdf) dat een positieve houding onder de bloggers ten opzichte van films een goede indicatie is voor het commerciële succes van de productie; positief sentiment binnen de blogosphere bevordert de verkoop. Althans, zo lijkt dat nu op te gaan voor films, maar mogelijk dus ook voor meer aanbod.

Door nu theoretische modellen over de stroom van informatie binnen netwerken (pdf) los te laten op emoties kunnen we voorspellen hoe sentimentele houdingen tov producten zich verspreiden door de community. Dankzij dergelijk sociale netwerk analyse hopen we bloggers te ontdekken die niet direct autoriteit zijn op een bepaald onderwerpsgebied (die ontdekken we dankzij andere methoden), maar binnen hun (sub)community mogelijk een emotionele autoriteit zijn op een diversiteit aan gebieden; trendsetters binnen hun lifestyle.

De mogelijkheid om dergelijke mensen en marketeers met elkaar in contact te brengen komt zo weer een stapje dichterbij voor uitgevers van media2.0 platformen. Er is waarde voor business gecreeerd.

Vertical Search • Pasta • Artificial Intelligence • TRX850 • Emergence • High Tech Soul • Sports

Categorie
Tags

4 Reacties

    NilsR

    “hoe ver zijn we nu met het toepassen van dit soort analysemethoden op de Nederlandstalige blogosfeer?”

    In principe hebben we er vertrouwen in dat de algoritmen werken, op kleine schaal is er een test geweest met positieve uitslag. Om dit echter naar een niveau te tillen waarbij we uitspraken over de hele Nederlandse blogo-sfeer kunnen doen hebben we trainingsmateriaal nodig in de vorm van veel blogpostings over een langere periode welke voorzien zijn van “mood-tags”. In Nederland hebben we die nog niet, we gaan kijken in hoeverre we dit op web-log.nl willen/kunnen implementeren.


    6 juli 2006 om 06:25
    Raymond Franz

    @Marco

    Om een goede analyse te kunnen maken van wat er op de Nederlandstalige blogs gebeurd, is kennis van de lokale situatie, taal en mediakrachtenveld onontbeerlijk. TrendLight ontwikkelt op dit moment samen met de UVA en TNS NIPO een model waarmee berichtgeving in traditionele financiele media en blogs en fora wordt gekoppeld aan de perceptie en het aan- en verkoopgedrag van particuliere beleggers. Slimme selectie en linguisitiek levert daarbij veel relevante informatie op. Natuurlijk is het van belang op basis van kwantitieve data te bepalen hoe informatie stroomt, zich verspreid en wie daarbij de facilitators en accelerators zijn. Een tweede stap is echter de kwalitaiteve slag. Het aantonen van emotie in een blogpost is 1, maar het duiden van de richting, het koppelen van actoren aan de emotie, het inventariseren van argumenten op basis waarvan een standpunt wordt verdedigd, vergt een heel andere aanpak. Wanneer blijkt dat emotiespatronen rond personen op producten veranderen en de argumenten daarbij zijn gebaseerd op onjuiste of onvolledige informatie, biedt dit communicatie en voorlichting aanknopingspunten om in te grijpen.


    6 juli 2006 om 06:42
    media

    Dank voor de aanvulling Raymond; ik ben het namelijk met je eens dat algorithmen die met succes zijn toegepast in de Engelstalige blogosfeer niet zonder meer succesvol zullen zijn in de Nederlandstalige blogosfeer. Dat vraagt wel iets meer dan een taalkeuze selecteren.

    Nils, ben benieuwd hoe jullie die omschakeling willen gaan maken of wil je je beperken tot de mood-tags?


    6 juli 2006 om 08:25
    NilsR

    De algoritmen die we gebruiken voor voor het herkennen van globale mood van de blogosphere zijn voor een groot deel gebaseerd op statistiek. De linguistieke regels die daarbij gebruikt worden zijn voor het Nederlands zeker anders die van het Engels, maar niet erg complex. Deze vertalen naar het Nederlands is naar verwachting goed mogelijk. Om dit echter goed te testen hebben we veel trainingsdata nodig, hierop is het nog even wachten.


    6 juli 2006 om 11:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!