Emerce leest ook Marketingfacts

30 november 2005, 06:00

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Zibb of Adfo, vergeet Emerce alleen de bron te noemen bij haar publicaties.

Zo ontstond eerder deze week op dit weblog een aardige discussie over de gedragsregels voor reclame met Bluetooth (door David van @breakaway). Remco Tomesen heeft dit ‘netjes’ opgepikt en gebruikt voor ‘zijn’ artikel op Emerce en krijgt vervolgens alle lof van collega-journalist Peter Olsthoorn.

Het lijken wel bloggers, die journalisten…

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Michel

    Het lijken juist geen bloggers. Bloggers gebruiken ‘via’s’ voor bronnen die ze via een ander hebben gevonden en beginnen vaak te stuiteren als dat niet gebeurt. Journalisten doen aan bronvermelding en als ze dus een bron via iemand anders vinden geven ze alleen nog de bronvermelding en geen via. De bron is dus keurig vermeld.

    Maar je bent een echte blogger door hier een artikel aan te wijden 😉


    30 november 2005 om 07:30
    venturo

    Niet helemaal Michel. Het verschil tussen bloggers en zeg maar ‘gewone sites” is dat je op weblogs vaker een opinie of mening over het onderwerp aantreft. Sites als adfo en emerce gebruiken weblogs om al dan niet met behulp van google het originele bericht te vinden, te vertalen dus copy & pasten. In het begin wilde men nog weleens aan bron of lead vermelding doen maar tegenwoordig worden dit soort sites voorbij gestormd door de vaak veel actuelere weblogs. En dat zit de hoofdredacties van deze merken niet echt lekker.


    30 november 2005 om 11:26
    Michel

    @Albert: toch wel. De discussie gaat namelijk al jaaaaren. Retecool, VKmag, GS: ze constateren al jaren dat ‘hun nieuws’ overgenomen wordt zonder bronvermelding. Zij hebben echter al geleerd zich er niet meer druk over te maken en weten dat ze echt zelf nieuws moeten maken wil er een bronvermelding komen. Als marketingfacts niets aan de link / bron toevoegt, waarom moeten ze dan vermeld worden?

    Door journalisten welteverstaan. Binnen de blogosfeer begrijp ik het en is het reeel.


    30 november 2005 om 18:20
    media

    Vanmiddag een email ontvangen van Anton van Elburg (Emerce) waarin hij aangeeft dat Remco Tomesen, de auteur van het betreffende artikel, de informatie niet via Marketingfacts maar via een andere bron heeft verkregen. Bij deze mijn excuses Remco. Als blogger blijf ik de traditionele media kritisch volgen en trek daarbij in voorkomende gevallen wel eens een verkeerdeb conclusie.


    1 december 2005 om 20:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!