Eline Leijten (Plugify): “Overal horen we zo vaak: het is zo fijn dat dit er is”

Eline Leijten (Plugify): “Overal horen we zo vaak: het is zo fijn dat dit er is”

Eline Leijten is founder en ceo van Plugify: ee online marktplaats waar je in een handomdraai een live muziekoptreden boekt. Van bands tot DJ’s tot zangers: op Plugify staan meer dan 500 artiesten. Prijzen zijn direct inzichtelijk, je hebt persoonlijk contact met de artiest, boeken en betalen doe je eenvoudig online. Via crowdfunding haalde ze 750.000 op. 

Ze gedraagt zich naar eigen zeggen als een typische millennial: na haar studie Economie en Recht werd ze strategic consultant, ze staat in het weekend op het podium als zangeres, is sinds dit jaar de beste plugger van Nederland en ruilde haar baan in voor het oprichten van Plugify, een online boekingsplatform voor live muziek. Haar politieke ambities staan nog even in de ijskast. "Over vijf jaar wil ik heel graag het platform zijn waar elke Europeaan aan denkt als ‘ie iets te vieren heeft."

Ze zong in de Hermes Houseband. Veel mensen vroegen haar om tips voor het regelen van muziek. Leijten: "Mensen die dus echt online hun hele leven regelen, van boodschappen tot hotelkamers tot huishoudelijke hulp en kennelijk een groot vraagteken hadden bij het oplossen van deze vraag." Plugify ontstond toen ze ontdekte dat er nog geen plek was waar alles inzichtelijk en online direct te regelen was.

Crowdfunding

Via crowdfunding haalde ze zevenenhalve ton op, meer dan het beoogde bedrag. Vanaf het begin zag ze die crowdfunding als een belangrijk marketinginstrument: "In een versnipperde markt zoals de live muziek, waarin het uiteenloopt van verjaardag tot een keer een uitvaart, veel bruiloften, pensioenfeesten, is het zaak om in een korte tijd zoveel mogelijk mensen te bereiken."

Movement

De plannen van Leijten zijn ambitieus: bekendheid voor Plugify in Europa binnen vijf jaar en een movement creëren waarin live muziek veel eerder een plek heeft. Leijten: "Je kunt op vrijdagavond met een groep vrienden naar de Ziggo Dome en daar negentig euro per kaartje betalen voor een heel massaal concert. Je kunt voor veel minder, met diezelfde groep vrienden ook in je eigen huiskamer gaan zitten en een waanzinnig talent uitnodigen die daar voor jullie vieren muziek maakt. (...) De notie dat dat kan en binnen een handomdraai online beschikbaar is, willen we in de hoofden van mensen laten indalen om uiteindelijk die markt ook in Europa te vergroten."

 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.