Elevator pitch op Twitter: neem een voorbeeld aan Katy Perry

Elevator pitch op Twitter: neem een voorbeeld aan Katy Perry

In 140 tekens klanten aan je binden? Het lijkt op het doen van een constante elevator pitch, maar dan via Twitter. Popster Katy Perry is hier sinds eind januari heer en meester in. Ze heeft met 54 miljoen volgers de meeste Twittervolgers ooit. De zangeres gebruikt het om fan engagement te vergroten, iets waar marketingafdelingen dit medium ook voor kunnen inzetten. Tevens geeft het Twitter-account inzicht in de fans. Via data-analytics kan de zangers bijvoorbeeld zien wie haar volgt, wat ze interessant vinden en welke mening zij hebben. En dan zijn die 140 tekens enorm waardevol. Want ineens is het een manier om van volgers loyale klanten te maken en dus een tool om meer omzet te behalen.

Het aantal volgers geeft op Twitter de mate van populariteit en prestige aan. Slechts 0,06 procent van de Twitter-accounts heeft meer dan twintigduizend leden. Hoe bemachtigde Katy Perry die toppositie? Wetenschappers onderzochten dit via een longitudinale studie. Zij verzamelden gedurende vijftien maanden van 507 Twitter-accounts een half miljoen berichten.

“Don’t be self-indulgent”

“Don’t be self-indulgent”. Oftewel: wees niet op jezelf gericht. Het is een bekende uitspraak van Katy Perry, wat het onderzoek ondersteunt. Alleen maar zenden correleert aan een afnemende ledengroei. Juist anderen benoemen, reageren op berichten en retweeten lijkt een positief effect te hebben op het ledenaantal. Katy Perry zet minimaal een keer per dag iemand anders in the spotlight door te retweeten of door een belangrijke influencer te feliciteren. Het onderzoek benadrukt daarnaast dat het niet verstandig is om in een negatieve bui statusupdates te posten. Twitter-koningin Katy Perry staat dan ook bekend om haar positieve tweets.

Persoonlijke identiteit

Beroemdheden domineren het sociale medium. Het is dus ook voorspelbaar dat de Amerikaanse zangeres een streepje voor heeft op onbekenden. Maar ondanks dat wint ze wel de strijd van haar collega’s. Actief twitteren (minimaal vier keer per dag, vaak met foto) en het feit dat mensen haar tweets ervaren alsof ze afkomstig zijn van haar en niet van een computer of socialmediateam maakt het verschil. Die geloofwaardigheid van haar tweets komt mede tot stand door een goed ingevuld profiel, blijkt uit het onderzoek.

Berichtgeving moet wel aansluiten bij het ingevulde profiel. Consistente berichtgeving geeft anderen een duidelijk beeld van de Twitteraar. Organisaties die Twitteren moeten dus ook stilstaan bij welke identiteit zij willen aannemen. Een eenduidige tone of voice in hun communicatie-uitingen is daarom aan te bevelen. Of stel één iemand aan als absolute woordvoerder.

Ze bijten niet

Twitteraccounts zijn dus net mensen. Praat met die mensen zoals een gesprek in de realiteit zou gaan. Ga de dialoog aan, wees eerlijk en trouw aan de identiteit en vergroot zo het aantal volgers. Daarmee vergaart een organisatie data. Data waarmee zij hun fans beter leren kennen, data die leidt tot sales leads en data die marketing kan gebruiken om campagnes beter vorm te geven.

Credits afbeelding: Sean MacEntee, licentie: CC BY (Commercieel hergebruik, inclusief aanpassing)

Delen

0
0


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Duidelijk artikel, maar zoals je zelf al zegt: het is voorspelbaar dat de Amerikaanse zangeres een streepje voor heeft op onbekenden.

    Wat mij juist interessant lijkt om te zien, is hoe een onbekende - met dezelfde methode - zoveel loyale volgers bij mekaar sprokkelt.

    In de praktijk heeft een celebrity die zijn Twitter laat beheren door een marketingcommunicatie team alsnog meer volgers dan een onbekende.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.