Efficiënter talent en bedrijven matchen dankzij marketing intelligence

Interview met Janine Bos, directeur marketing en communicatie bij Randstad Groep Nederland

Efficiënter talent en bedrijven matchen dankzij marketing intelligence

“Een jaar of twee geleden waren we ons nog niet zo bewust van de goudmijn aan data die wij bezitten.” Janine Bos, directeur marketing en communicatie bij Randstad Groep Nederland, maakt met haar afdeling marketing intelligence grote slagen om slimmer gebruik te gaan maken van deze data. “We weten ontzettend veel van mensen: wat ze zoeken, waar ze vandaan komen, wat ze gestudeerd hebben. En we weten veel van de ontwikkelingen bij onze klanten. Om deze kennis te combineren en vervolgens de ultieme match te maken, daar zit de kracht van Randstad.” In aanloop naar de Top Marketing Tour bij Randstad ging ik met Janine Bos in gesprek over fact-based werken, hoe Randstad bedrijven helpt in de ‘war for talent’ en haar visie op de toekomst van de arbeidsmarkt.

Dashboards en regionale bezoeklijsten

Randstad zet data in om efficiënter te werken. “We zijn bezig met dashboards waar iedereen regionale data uit kan halen. Als we in Groningen bij iemand op gesprek gaan, kunnen we meteen zien wat relevant is voor een bedrijf in die specifieke branche, in die regio en voor de competenties die het bedrijf nodig heeft”, licht Janine toe. “Zo identificeren we ook de gaps op de arbeidsmarkt. Als iemand in Groningen vraagt om tien IT’ers met speciale skills, kunnen we meteen zien hoe schaars dat profiel in die omgeving is. Geschikte kandidaten moeten dus uit een andere regio komen. Dat betekent weer dat het bedrijf wellicht een hoger salaris moet bieden, dat de kandidaten verder moeten reizen of misschien wel moeten verhuizen! Allemaal zaken waar de werkgever over na moet denken.”

Verder stelt het marketingintelligenceteam van Randstad regionale bezoeklijsten voor het salesteam op. “Accountmanagers gaan hierdoor niet op onderbuikgevoel, maar gericht op bezoek bij klanten”, vertelt Janine. “Bijvoorbeeld de klanten waarmee we onlangs nog contact hebben gehad, klanten in een groeiende branche of iemand die al een tijdje een vacature heeft uitstaan en waarschijnlijk nog mensen nodig heeft. Zo helpen we met marketing intelligence de business efficiënter hun werk te doen.”

Klaar voor de toekomst met nieuwe competenties

Randstad functioneert nog steeds als matchmaker tussen kandidaat en organisatie, maar krijgt dus wel een grotere rol als adviseur. “Door onze data, maar ook door onze inzichten in marktontwikkelingen”, aldus Janine. “Vooral groeiende MKB-ondernemers vinden het spannend om hun personeelsbestand uit te breiden. Vooral als je orders hebt lopen waarvan je niet zeker weet of die er volgend jaar nog zijn. We werken daar echt samen op strategisch niveau en geven personeelsadvies. Bij sommige bedrijven voorspellen we dat ze over drie jaar heel andere mensen nodig hebben en dat hun bestaande workforce niet de juiste competenties heeft. We begeleiden hen in het traject dat zij moeten doorlopen om hun personeelsbestand te transformeren en klaar te stomen voor de toekomst. Dat doen we door te kijken welke mensen op hun plek kunnen blijven, welke mensen ze moeten omscholen en welke ze moeten begeleiden in hun zoektocht naar ander werk.”

"Uiteindelijk denk ik dat in alle branches grote veranderingen optreden en dat je naïef bent als je denkt dat dit voor jou niet geldt”, gaat Janine verder. "De opkomst van zelfrijdende auto's dwingt de transportbranche bijvoorbeeld nieuwe competenties te ontwikkelen. De vraag naar chauffeurs zal namelijk, naarmate deze ontwikkeling volwassen wordt, steeds verder afnemen."

Overleven in de ‘war for talent’

Maar de informatie in de database van Randstad is ook op andere manieren belangrijk voor hun klanten. In de ‘war for talent’ bijvoorbeeld. “Als bedrijven een bepaald type persoon zoeken, willen zij natuurlijk weten wat deze mensen belangrijk vinden, of ze in hun omgeving wonen, of ze hen als werkgever aantrekkelijk vinden en noem maar op. Maar ook welke bedrijven nog meer op dit soort talent azen”, legt Janine uit. Want als er twintig andere bedrijven zoeken naar dezelfde soort persoon, hoe zorg je er dan voor dat je als werkgever zo aantrekkelijk bent dat die persoon uiteindelijk voor jou kiest? “Vooral bij MKB-ondernemers heerst de perceptie dat talenten alleen voor grote corporates willen werken. Maar door minder bureaucratie en managementlagen kun je als talent bijvoorbeeld meer voor elkaar krijgen binnen een kleinere organisatie. Benadruk dat dan ook”, adviseert Janine.

Randstad doet ieder jaar grootschalig onderzoek naar wat werkgevers aantrekkelijk maakt. “Daar kwam voor Nederland uit dat 68 procent van de ondervraagde werknemers een prettige werksfeer belangrijk vindt. Ook dat is een aspect wat je als MKB-ondernemer kunt benadrukken”, concludeert Janine. 

onderzoek-randstad

Gezond en fit, maar vooral wendbaar blijven

Om hun klanten nog beter te bedienen, ontwikkelt Randstad een steeds sterkere visie op de toekomst van de arbeidsmarkt. “Kinderen die nu geboren worden, bereiken al een leeftijd van honderd jaar”, vertelt Janine. Wat betekent dat voor je werkende leven? “Een ding is zeker: je kunt niet meer met je 65e met pensioen.” Lynda Gratton, professor van de London Business School en gespecialiseerd in de toekomst van werken, voorspelt dat we vaker van werk wisselen, meer klussen gaan doen of meerdere banen per week krijgen. Randstad zelf concludeert uit onderzoek dat vaste functieprofielen binnen de organisatie komen te vervallen en dat er meer nadruk komt te liggen op samenwerking en veerkracht. “Je moet echt zorgen dat je gezond en fit, maar vooral wendbaar blijft. Als je daarover nadenkt, klinkt omscholen op je veertigste helemaal niet zo gek meer”, verklaart Janine.

Veel bedrijven begrijpen dit wel, maar zijn nog niet klaar om hun opleidingsprogramma aan te passen. “Ik ga op mijn vijftigste niet meer in de schoolbanken zitten”, hoor je vaak van werknemers. Daar liggen dus nog veel kansen voor Randstad. “Komend jaar gaan we onze contentmarketingstrategie nog meer vorm geven, om onze onderzoeken zichtbaarder te maken. Daarnaast blijft fact-based werken ook hoog op de agenda staan. Mooie uitdagingen voor de toekomst."

Tijdens de NIMA Top Marketing Tour denken we na over hoe Randstad data intelligence nog beter kan inzetten op hun regiokantoren. Zin om mee te denken?


Delen

0
6


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.