Een op drie bedrijven worstelt met ROI op CRM

20 mei 2003, 06:34

5 procent van de bedrijven in Europa heeft geen enkel idee wanneer ze Return on Investment (RoI) van hun CRM-technologie kunnen verwachten. Dit komt naar voren uit Europees onderzoek dat is uitgevoerd door salesforce.com, een bedrijf dat online crm-oplossingen verkoopt.

Voor het onderzoek werden honderd bedrijven in Europa ondervraagd. Daaruit blijkt dat 75 procent van de ondernemingen een crm-systeem in huis hebben. Een groot aantal respondenten gaf echter aan niet te weten wanneer ze hun technologie zouden gaan updaten of upgraden. Verder werd duidelijk dat de verwachte kosten versus RoI het grootste struikelblok vormen voor toekomstige investeringen. Andere belemmeringen zijn bezorgdheid over systeemintegratie (21 procent) en gewenste functionaliteit en gebruiksproblemen (17 procent).

De Zwitsers hebben de meeste haast met het terugverdienen van hun crm-investering. 80 procent van de Zwitserse bedrijven verwacht volledige RoI binnen ??n jaar. De Duitsers zitten daar vlak achter met 70 procent.

Volgens Fergus Gloster, vice-president marketing van salesforce.com, liggen er nog volop kansen voor crm: ?Het verzet tegen crm heeft de laatste jaren meer te maken gehad met intu?tie dan met feedback van wetenschappelijk onderbouwde meettechnieken. Bedrijven moeten met hun crm-vendors samenwerken om RoI-doelstellingen te formuleren en deze te bespreken tijdens de contractonderhandelingen.?

Bron:

http://www.marketing-online.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!