Een nieuwe bedrijfsnaam – waar moet je allemaal aan denken?

11 november 2016, 12:30

Je bedrijfsnaam heb je met uiterste zorg gekozen. Je hebt er veel over nagedacht, gespard en voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Soms is het dan moeilijk om op een gegeven moment in te zien dat je bedrijfsnaam misschien niet meer zo bij je past. Maar als je dan besluit tot een naamswijziging, moet je aan een flink aantal zaken denken – ook in je online marketing. We maken het je makkelijk met deze checklist.

Ontwikkelingen in je branche kunnen ervoor zorgen dat je de bedrijfsvoering, je dienstverlening of product aan moet passen waardoor je bedrijfsnaam misschien niet meer uitdraagt waar je voor staat of niet meer alomvattend is voor wat je doet. Zo ook bij ons met onze oude naam Search Science Internetmarketing. Jarenlang werden we ‘de zoekmachinejongens’ genoemd, terwijl we ondertussen waren gegroeid tot een allround online marketingbureau. Onze dienstverlening paste niet meer bij onze bedrijfsnaam. Daarom namen we een nieuwe naam aan.

En dan begint het werk eigenlijk pas. Je website aanpassen, je naamsverandering doorgeven bij de Kamer van Koophandel, nieuw briefpapier, nieuwe e-mailhandtekeningen en ga zo maar door.

Impact op je online marketing

Vooral online zijn er veel punten waar je aan moet denken bij het doorvoeren van je nieuwe bedrijfsnaam. En dan bedoel ik niet eens alleen letterlijk je naam wijzigen, maar wat voor effect dit zou kunnen hebben op bijvoorbeeld je AdWords-campagnes en je SEO-resultaten.

Je naamswijziging kan dus direct en indirect invloed hebben op je onlinemarketingresultaten. De learnings die wij in de afgelopen periode hebben opgedaan, hebben we vertaald naar onderstaande checklist. Denk je erover om je bedrijfsnaam te wijzigen, sta je op het punt om deze te wijzigen of wil je gewoon wat handige informatie opdoen? Neem dan onderstaande checklist goed door.

Checklist

Bedrijfsgegevens online aanpassen

Het is erg belangrijk om de contactgegevens van je bedrijf consistent te vermelden op het internet. Dit is van grote invloed op je positie in de local stack van Google. Pas je jouw bedrijfsnaam aan, maar voer je die wijziging niet door in bijvoorbeeld online bedrijvengidsen, dan zijn je bedrijfsgegevens niet consistent vermeld op het internet. Daardoor heb je een kleinere kans om goed te scoren in de local pack.

301-redirects

Bij de overgang naar een nieuw domein wil je natuurlijk je organische posities in Google behouden. Hiervoor zijn 301-redirects van groot belang. Hiermee geef je aan dat URL ‘X’ voortaan URL ‘Y’ zal zijn. Hiermee houd je ook de externe links naar je website in stand. Wanneer je dit niet op de juiste manier doet, zul je je opgebouwde posities in Google verliezen. Transavia kwam hier bijvoorbeeld op een vervelende manier achter.

Externe links

Alle backlinks die zijn opgebouwd naar je website verwijzen nu (als het goed is) naar een 301-redirect. Voor je linkprofiel is het beter wanneer een link direct naar je website verwijst en niet via een 301-redirect. Schrijf de websites met de sterkste links naar jouw website aan en vraag of zij de URL willen wijzigen. Handige software voor het in kaart brengen van je linkprofiel is bijvoorbeeld de Open Site Explorer van MOZ.

AdWords-advertenties

Zet je Google AdWords-campagnes in voor je website? Dan zul je hier ook het nodige in moeten aanpassen. Door de 301-redirects zullen je AdWords-advertenties afgekeurd worden. Je zult de bestemmings-url’s van al je advertenties moeten aanpassen naar de nieuwe url. Hetzelfde geldt voor je advertenties in Bing Ads. Vergeet uiteraard ook niet je naam te wijzigen in de advertentieteksten!

Maak een AdWords-campagne aan waarbij je adverteert op je oude merknaam en geef hierin aan dat je van naam verandert.

Googles Mijn Bedrijf

De informatie in je Mijn Bedrijf-account op Google zal aangepast moeten worden naar je nieuwe bedrijfsgegevens. Je bedrijfsnaam, de url van je website en overige informatie zijn eenvoudig aan te passen en hoef je niet opnieuw te laten verifiëren.

Domeinverhuizing doorgeven.

Wanneer je verandert van domein, moet je dit doorgeven in Google Search Console. Hierdoor verlaag je de impact op je posities in de zoekresultaten. Om dit te doen, moet je toegang hebben tot de oude en de nieuwe property. Vergeet ook niet om je voorkeursdomein aan te geven.

Google Analytics

Maak in Analytics een annotatie aan op de datum wanneer je nieuwe website live gaat. Zo kun je later vergelijkingen maken met de data voordat je nieuwe site live ging. Verder is er een aantal punten dat je moet aanpassen in de instellingen, zoals het wijzigen van je domeinnaam. De doelen die je hebt ingesteld zullen ook gecontroleerd moeten worden. Hoogstwaarschijnlijk zul je deze opnieuw moeten instellen.

Daarnaast zul je ook je filters opnieuw moeten instellen. Het direct verkeer spam is uitgefilterd door middel van je hostnaam. Deze is met het veranderen van je domeinnaam ook gewijzigd, dit zal ook aangepast moeten worden. Lees hier meer over het uitsluiten van direct verkeer spam.

Stuur je via Google Analytics dashboards naar klanten? In de introductietekst heb je waarschijnlijk ook je oude bedrijfsnaam vermeld. Stel daarom alle dashboards opnieuw in.

Review systemen/diverse platformen

Maak je gebruik van een onafhankelijk reviewsysteem? Of adverteer je via Marktplaats, Springest of een ander platform? Vergeet dan niet ook hier je naam te wijzigen. In de meeste gevallen kun je dit eenvoudig in de instellingen van je account wijzigen.

E-mailadressen

Een nieuwe naam betekent uiteraard ook nieuwe e-mailadressen. Vergeet hier echter niet een doorverwijzing in te laten stellen zodat je alle e-mails die je op je oude adressen ontvangt, ook in je nieuwe mailbox binnenkrijgt. Neem hiervoor contact op met je hostingpartij.

Sociale media

Tot slot: vergeet niet je naam te wijzigen bij je socialmediakanalen. Voor je Facebookpagina kun je een naamsverandering aanvragen. Vergeet ook Twitter niet, hier kun je je handle wijzigen. Dan moet je alleen nog hopen dat je die handle nog vrij is.

Ervaren E-Commerce specialist. Werkzaam als Freelance SEO & Google Ads specialist en eigenaar van ZwembadDealer.nl

Categorie

6 Reacties

    Eric van den Berg (ISI Media)

    Mooie en relevante overwegingen.

    Ik zou eraan willen toevoegen: betrek in je vooronderzoek naar een nieuwe naam de beschikbaarheid van je potentiële nieuwe naam op social mediakanalen. Stel dat een Twitter handle niet beschikbaar is maar Twitter is wel hét platform waarop je participeert, beïnvloedt dat je eindkeuze.


    13 november 2016 om 08:22
    Johan (Klezzer.com)

    Goed artikel, alleen is de titel een beetje misleidend.

    De genoemde punten zijn inderdaad zeker goed om rekening mee te houden bij een naamswijziging. Het is echter veel belangrijker om de juiste bedrijfsnaam te kiezen. Hoe kies je de juiste bedrijfsnaam?


    16 november 2016 om 10:58
    R. van der Duim

    Ik neem aan dat je ook de naam bij je Bank moet laten aanpassen!


    22 april 2019 om 14:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!