eDay: verslag sessie Customer-made

13 oktober 2005, 07:00

Gisteren heb ik de Emerce eDay bijgewoond. Een prima dag met 25 sprekers over de nieuwste ontwikkelingen, toepassingen en trends op gebied van business en marketing technology. Na de lunch heb ik de presentatie van Reinier Evers van trendwatching.com bijgewoond. Een boeiende presentatie, doorspekt met veel pakkende en concrete voorbeelden. Een kort verslag van deze sessie.

Albert Boswijk gaf eerder op de dag al aan dat onze economie een experience economy is geworden. Volgens Reinier is zaken doen dan ook een Arena geworden. De consument heeft eigenlijk alles al en omdat alles draait om experience is iedereen die een experience kan bieden je concurrent geworden. Concurrentie kan dan ook uit onverwachte hoek komen. De consument is een experienced consumer geworden die goed weet wat hij wil.

image

Centraal in zijn verhaal stond de Generation C: Consumenten die content creators zijn geworden. We hebben de hardware, software en via het internet ook publiek om onze creativiteit te uiten en daarmee status en satisfaction te verkrijgen. You Tube, Purevolume.com maar ook andere partijen springen hier handig op in en helpen de Generation C om content makkelijk online beschikbaar te stellen. Scoopt, Celljournalist.com en Spymedia.com vervullen inmiddels al de rol van intermediair tussen de Generation C en de traditionele media.

Het recent gelanceerde mtvU Uber en BiteTV zijn inmiddels kanalen die voor 100% gebaseerd zijn op door generation C geproduceerde content.

Customer-made

Deze trend omvat “The phenomenon of corporations creating goods, services and experiences in close cooperation with experienced and creative consumers, tapping into their intellectual capital, and in exchange giving them a direct say in what actually gets produced, manufactured, developed, designed, serviced, or processed.” Men wil de best of the best, creativiteit betekent immers status, en is dan ook bereid samen te werken met bedrijven.

Voorbeelden die onder andere voorbij kwamen waren: Lovemercedes, Tiger Woods, Adcandy, Concours de design Peugeot, Illy, Senseo Artworks en Nokia Concept Lounge.

Bij Nokia concept lounge kan iedereen designs inzenden voor de Nokia’s van de toekomst met als hoofdprijs €5000 cash en een meet&greet trip naar de Nokia designers in Helsinki.

Bedrijven zijn vaak erg huiverig voor dergelijke initiatieven. Bijvoorbeeld omdat men verwacht dat de kwaliteit onvoldoende is om er iets mee te kunnen. In de praktijk valt dit toch erg mee. De inzendingen bij de Nokia Concept Lounge zijn van hoge kwaliteit. En of je het nu als bedrijf wilt of niet het gebeurd toch. iPodlounge.com staat geheel los van Apple, maar is wel de plek waar iPod gebruikers discusseren over verbeteringen en nieuwe versies van de iPod. Gebruikers hadden al enige tijd geleden designs bedacht voor de nieuwe iPod met video. iPodlounge is inmiddels een site te die Apple zelf dagelijks volgt om te checken wat men nu weer heeft bedacht.

Senseolounge.com

senseo imageHet laatste gedeelte van de sessie had een aardige wending. Reinier vroeg wie van de aanwezigen een Senseo had. Om vervolgens de ervaringen met dit apparaat te delen met iemand om je heen die nog geen Senseo had. Toen vervolgens Reinier vroeg welke zaken zou je nu graag verbeterd zien, barsste de Senseo-bezitters los met een aantal verbeteringen:

  • Een soort draaischijf voor automatisch laden van de pads, zodat je sneller koffie krijgt voor een grotere groep personen.
  • Afvoermogelijkheid voor de pads
  • Indicatie dat je een pad moet verwisselen, zodat je niet een waterig bak koffie krijgt omdat je dat weer vergeten bent.
  • Zelf de waterhoeveelheid en daarmee de sterkte kunnen bepalen
  • Mogelijkheid aan te sluiten op een waterleiding
  • Mogelijkheid voor warme cholademelk met een scheut Johnny Walker (Sinterklaas hit?)

Helaas verdwijnen al deze ideeen in het digitale zwarte gat, want Senseolounge.com bestaat niet. Gemiste kans voor Philips en DE, maar wel een eye-opener voor de aanwezigen.

Bij trendwatching is meer informatie te verkrijgen over de customer-made trend.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Jonathan Marks

    It is true….Philips is busy inside labs inventing things for you…whereas Apple is actively encouraging beta-testers and watching blogs like AppleInsider or Engadget.


    13 oktober 2005 om 07:49
    Paulo

    Trendwachting presentatie was inderdaad erg goed. Voor de rest was het wat matig allemaal. (Al was de borrel best okay, natuurlijk.)


    13 oktober 2005 om 07:51
    evroekel

    Damn.. Paulo was jij er ook? ’t wordt tijd dat we eens fysiek kennismaken.


    13 oktober 2005 om 14:11
    Paulo

    …En Gert.

    Jup, wordt tijd. 🙂


    13 oktober 2005 om 22:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!