E-marketing moet online-aankopen stimuleren

8 december 2003, 06:41

E-marketing zal steeds belangrijker worden voor vrager en aanbieder op het internet. Dit voorspellen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en adviesbureau Science & Strategy.

Het belang van e-marketing wordt steeds groter omdat online-aankopen laag zijn en sterk achterblijven bij de verwachtingen. Dit heeft vier oorzaken. Een eerste probleem doet zich voor aan de vraagzijde. Kopers zijn terughoudend omdat het product niet bekeken, vastgehouden of goed beleefd kan worden. Terugsturen van een product wordt bovendien als rompslomp ervaren. Kopen op afstand is voorts duur, de kwaliteit van producten is te laag en producten zijn vaak uitverkocht. Een tweede oorzaak heeft te maken met privacy: online-kopers krijgen vaak te maken met spam en met dataverzamelaars. De problemen aan de aanbodzijde zijn vierledig: bedrijven hebben te weinig adequate staf of `web specifieke skills` in huis; andere projecten in de organisatie eisen veel aandacht; men beschikt over te weinig technologie en werknemers willen niet mee veranderen bij het uitzetten van een on line-strategie. Een vierde oorzaak is een tegenzittende economie. Een beter gebruik van internet als communicatiekanaal kan online-aankopen weer aantrekkelijker maken.

Bron:

Maandblad voor Accountancy en Bedrijfseconomie nr. 11, p. 539, 6 p.

Oorspronkelijke bron:

http://www.marketingdata.nl

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!