E-mailpublishing in het Arabisch

2 januari 2008, 07:00

Ik begrijp geen snars van de Arabische taal maar wereldwijd (en in Nederland dus ook) zijn er erg veel mensen die deze taal wel beheersen. De Wereldomroep biedt aan tientallen miljoenen mensen nu naast radio, tv en internet, ook informatie/nieuws en cultuur via e-mail! Een uitkomst zal je denken. Ik denk het zeker. En e-mail is natuurlijk niet iets Nederlands en zeker niet stervend want er is geen enkel ander kanaal na het grote boze internet dat een grotere penetratie- en acceptatiegraad heeft dan e-mail. Salaam aleikum voor e-mailmarketing en voor marketeers op zoek naar Arabische mensen!

De e-mail communicatie door de Wereldomroep wordt verstuurd via Web Power en werd tot nu toe al gedaan in het Nederlands, Engels, Spaans, Papiaments, Sarnami, Indonesisch, Portugees en Frans. En nu kan dus ook de Arabische gemeenschap berichten van de Wereldomroep ontvangen en lezen. Een uitdaging omdat de karakterset anders is en de indeling van het systeem moet worden aangepast. Teksten worden namelijk van rechts naar links gelezen in het Arabisch. En die beide zaken denk ik (ben geen techneut) een fikse aanpassing van onder meer het contentmanagement systeem. En qua potentie? Ik denk enorm omdat de Arabische markt in Nederland hard groeit. De Otto’s en Wehkampen van deze wereld kunnen zo een nieuwe doelgroep aanboren in hun eigen taal. Maar ook reisbureaus of overheidsinstellingen (die doen dit nu via post/brochures ook al) kunnen zo communiceren met de niet/slecht Nederlands sprekenden. En El Hema kan nu aanbiedingen doen van Halal rookworsten via e-mail om maar iets te noemen. Hieronder een overzicht (voor alle niet Arabischs sprekenden) van de website, met daarbij een aanmeldprocedure voor de nieuwsbrief en de nieuwsbrief zelf.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

1 Reactie

    Naj

    Uiteraard groeit de groep personen van ‘Arabische’ afkomst, maar ik denk zelf dat juist de groep niet/slecht Nederlands sprekende ‘Arabieren’ juist steeds kleiner word. De 1e generatie van deze groep die de taal minder machtig was is aan het verdwijnen… Hun kinderen e.d. kennen de Nederlandse taal goed en het is nog maar de vraag of zij Arabisch kunnen praten/ begrijpen en willen zij wel aangesproken worden in die taal? Dus waarom zou je emailen in het Arabisch?

    Tenzij je uiteraard als bedrijf opereert in het Midden-Oosten …

    ps. Kom zelf ook oorspronkelijk uit een Arabisch land, dus ik spreek uit ervaring..


    2 januari 2008 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!