E-mailmarketing: balanceren op het slappe koord van het consumentenvertrouwen

24 oktober 2007, 09:35

E-mailmarketing is een effectief instrument, maar wat moet je als marketeer doen wanneer consumenten de regie in eigen handen nemen en speciale accounts voor nieuwsbrieven, aanbiedingen en spamgevoelige mailtjes instellen? Meer dan 80 procent van de consumenten ziet het vanwege spam en ongevraagde nieuwsbrieven niet meer zitten om alle mail te ontvangen op één centraal e-mailadres, zo blijkt uit onderzoek van Habeas dat gisteren werd gepubliceerd vooruitlopend op een Webinar over web 2.0 en online reputaties.

De hoofdboodschap van de onderzoekers is: wees bewust van de grenzen van de ‘compartments of trust’ die e-mailgebruikers instellen. Het wantrouwen van de consument wordt steeds groter; het is de kunst om de fragiele relatie met de klant in stand te houden. ‘Community’ en ‘brand’ zijn daarbij kernwoorden.

Driekwart checkt mail iedere dag

Het onderzoek, dat in september werd gehouden door Ipsos onder 2.347 Amerikanen met internet, bevat verder de nodige feiten en cijfers over consumenten en e-mail. Zo bekijkt 74 procent van de ondervraagden zijn/haar e-mail iedere dag, 22 procent doet dat drie tot zes keer per week. Over spam zijn de meningen nauwelijks verdeeld: 58 procent signaleert een toename, 36 procent denkt dat het niveau gelijk gebleven is en 6 procent ziet een afname. 61 procent van de ondervraagden antwoordt desgevraagd dat zij niet meer zouden kunnen leven zonder e-mail, maar een even hoog percentage is bang om slachtoffer te worden van fraude.

Hugo Louter
contentstrateeg/online marketeer bij 2meter1 Analytics

Zelfstandig contentstrateeg, online marketeer en analist. 2meter1: online marketing en analytics voor organisaties met een hart.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!