E-mail marketing in verkiezingstijd (laatste deel)

27 december 2006, 05:00

De verkiezingen zijn voorbij. E-mail marketing was voor een aantal politieke partijen een van de kanalen die werden ingezet om de boodschap van de partij over te dragen en zielen te winnen. In deel 3 van deze meerlogie hoopte ik dat de partijen e-mail nog gingen inzetten om mij op het laaste moment nog te motiveren om vooral te gaan stemmen. En meteen dan nog maar even van het moment gebruik te maken om de laatste belangrijkste statements tot mijn ziel te brengen met als doel om maar vooral op die ene partij te stemmen. En stuurde Jan Marijnissen mij nog een SMS zoals hij tijdens de campagne wel deed…

Hoe verging het de politieke partijen in de laatste weken van de campagne en gaven ze een dag voor de verkiezingen of zelfs op de verkiezingsdag zelf nog thuis via e-mail? En nu de verkiezingen voorbij zijn, gebeurt er dan nog iets? Je leest het hier in het laatste deel van e-mail marketing in verkiezingstijd.

PvdA

De PvdA blijf rustig wekelijks op maandag doormailen. De laatst verschenen nieuwsbrief (20 november) voor de verkiezingen gaan over wat futiliteiten en hij serveert onderaan in deze veel te lange mail het CDA nog een paar keer af. Op dinsdag 21 november komt er nog een speciale mailing van Wouter Bos mijn mailbox binnen. Hier wordt nog eens duidelijk gemaakt wat is het verschil is tussen de PvdA in de nieuwe regering en als ze er niet in komen. Deze tekst werd gelardeerd met een boterzoete campagnefoto waarin Bos praat met de oh zo bekende doorsnee Nederlanders (een bejaarde, een jongere, een allochtoon…. je kent het wel). Ik ben net als jullie en kan met iedereen overweg! ‘Goed’ initiatief dat helaas voor de PvdA niet zijn vruchten afwierp op 22 november. En na de verkiezingen gaat de nieuwsbrief eigenlijk gewoon door, consequent is dit in ieder geval wel!

SP

Bijna hetzelfde geldt voor de SP. Zij blijven ook gewoon wekelijks mailen. De laatste mailing voor de verkiezingen geeft nog een aantal algemene zaken duidelijk weer over de SP. Maar geen duidelijke laatste boodschap voor de verkiezingen, dat niet. En ook geen SMS van Jan Marijnissen, gemiste kans. Daar had ie nog iets leuks mee kunnen doen. De eerste mailing na de verkiezingen zit barstensvol euforie…… wel wordt vergeten iedereen te bedanken voor de steun enzo.

Partij voor de Dieren

De Partij voor de Dieren roept de verkiezingsdag uit tot Dierendag (we hebben er nu dus 2). Campagneretoriek dat wel, maar een goed initiatief om op de verkiezingsdag nog even van je te laten horen. En 2 dagen na de verkiezingen bevestigen ze hun vooruitziende blik nog eens. 22 november is nu ook Dierendag. En ze maakte gelijk van de gelegenheid gebruik alle medewerkers en stemmers te bedanken. Prima!

Partij voor de Vrijheid (Geert Wilders)

Dat Geert Wilders een goede verkiezingsuitslag hoopte maakte zijn mailsoftware in ieder geval zenuwachtig. Prompt ontvang ik de laatste mail voor de verkiezingen 2 keer…… Op 21 november landt hij dus 2x in mijn mailbox waarin ie persoonlijk aangeeft vooral te gaan stemmen, om daags na de verkiezingen in de subjectline te oreren: 579.490 keer bedankt. En de euforie is zo groot, de mailserver blijft stuk. In ontvang voortaan alle nieuwsbrieven 2x. Wilders overigens blijft gewoon doormailen ook na de verkiezingen.

Lijst 5 Fortuyn

Deze partij stuurt op 17 november zijn laatste mail. Hier wordt niet duidelijk waarom de mensen nu eigenlijk moeten stemmen op Lijst 5 Fortuyn. Dat bleek op 22 november eens temeer. Ook is inmiddels duidelijk geworden dat de partijkas leeg is en dat er nog wat schulden openstaan. Winkelen bij Oger is blijkbaar belangrijker dan nog iets van je laten horen net voor em vooral ook na de verkiezingen (ook al heb je verloren). Ik verwacht geen mails meer van Olaf.

CDA

het CDA mailt mij daags voor de verkiezingen nog een keer en JP himself geeft aan waarom zijn partij de beste partij van Nederland is. In 6 krachtige punten geeft hij weer waarom kiezers toch vooral voor het CDA moeten kiezen. En op 30 november worden de kiezers bedankt voor hun steun. Sindsdien is het ook stil rond e-mailmarketing door het CDA. Ik heb sindsdien niets meer vernomen. Maar volgens mij was de permissie daar ook op gestoeld. Ik heb permissie gegeven om tijdens deze verkiezingscampagne op de hoogte te worden gehouden. Dus daar houden ze zich aan, maar waarom eigenlijk? Binnenkort zijn er weer verkiezingen (Verkiezingen Provinciale Staten op 7 maart 2007). Volgende keer niet zo’n permissie meer vragen maar een meer algemene.

GroenLinks

E-mail marketing bij GroenLinks is nog een beetje proberen. Tot 26 oktober was de afzender nog altijd het poëtische: “gl-nieuwsbrief-bounces+basterburg=home.nl@list.xs4all.nl; namens; gl-nieuwsbrief@list.xs4all.nl” (mooi woord voor Scrabble) om vervolgens tot 15 november “GroenLinks Campagne Nieuwsbrief” te gaan heten om vervolgens 2 dagen voor de verkiezingen “GroenLinks” te gaan heten om vervolgens tot op heden “GroenLinks Nieuwsbrief” te gaan heten……. pff, da’s lastig. En ook de vormgeving blijft maar wijzigen. Anyhow, goed is het wel dat ze ook na de verkiezingen gewoon hun boodschappen blijven verkondigen. Maar geen duidelijk statement voor de verkiezingen vooral op hun te stemmen en geen bedankje achteraf voor die mensen die GroenLinks zo hadden gesteund.

D66

D66 stuurt wekelijks een nieuwsbrief, ook nog na de verkiezingen. Op 16 november prijkt in de subjectline: “Laatste appél aan alle belangstellenden van D66”. Hierin wordt een beroep gedaan op de kiezers en wordt duidelijk gemaakt uit welk hout D66 is gesneden. Maar laatste ‘appél’??? Een dag later ontvang ik gewoon weer de reguliere nieuwsbrief. Hoezo laatste? En na de verkiezingen wordt zoals aangegeven gewoon doorgemaild, maar geen enkele verwijzing naar de verkiezingen zelf. Gewoon wegmoffelen die desastreuze uitslag zeg maar.

ChristenUnie

Welnu, de laatste partij dan in dit deel van deze meerlogie. Zoals ik in de eerdere delen al aangaf stuurt ChristenUnie mij standaard 2x een e-mailing. Misschien hebben ze ook wel dubbel geteld op de 22e………. Alleen is sinds 4 november de dubbele mailing veranderd in een triple mailing. Alle mails ontvang ik nu maar liefst 3 keer! Maar goed, 2 dagen voor de verkiezingen wordt het gebruikelijk afzendadres ‘ChristenUnie’ ineens: ‘Frank Visser’ die mij haarfijn in 10 punten duidelijk maakt waarom ik CU moet stemmen. En tevens geeft ie 4 punten aan waar we dan ook meteen tegen zijn. Hartstikke goed, alleen herken ik Frank Visser niet. Daags voor de verkiezingen biedt ChristenUnie als enige aan om via e-mail vragen te kunnen stelen als je nog twijfelt over je keuze. Weliswaar kwam die e-mail om 20.46 uur 3x binnen dus vraag ik me af hoeveel mensen van die optie nog gebruik hebben gemaakt.

Oh ja….. van de VVD na de dubbele optin op 26 september jl. niets meer vernomen…….

Nou dat was het. Wisselend vond ik het allemaal. Heb wel wat goede dingen gezien maar vooral ook veel armoede, te veel tekst, creatieve subjectlines (NOT), weinig consistentie en niet goed doordachte e-mail uitingen. Wil je het allemaal nog eens doorlezen, lees dan deel I, deel II en deel III nog maar eens en oordeel zelf. Mijn advies. Volgende keer moeten ze allemaal maar iemand inhuren die er verstand van heeft.

Bas Ter Burg
Managing director bij Add to Favorites BV

Bas Ter Burg (1970) is managing director bij Add to Favorites (www.addtofavorites.nl). Add to Favorites helpt organisaties bij het opbouwen en onderhouden van langdurige, persoonlijke klantrelaties. Waardevol zijn voor jouw klanten kan alleen met goede communicatie op álle momenten van klantcontact. Juist daarom is e-mail een onmisbaar kanaal: het stelt je in staat persoonlijk en op het juiste moment te communiceren. Zowel met e-mailmarketing als met transactionele e-mail. In de samenwerking met onze klanten realiseren wij met specialistische adviezen, techniek én uitvoering alles wat nodig is voor de juiste boodschap wanneer het die ene ontvanger uitkomt. Add to Favorites – dé e-mailspecialist

Categorie
Tags

1 Reactie

    dddd

    2598755971@qq.com2598755971@qq.com2598755971@qq.com2598755971@qq.com2598755971@qq.com


    30 april 2015 om 13:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!