E-mail belangrijkst in contact met klant

29 maart 2006, 07:48

Werknemers e-mailen meer en bellen steeds minder. De afgelopen vijf jaar is bijna 80 procent van de werknemers meer gaan e-mailen. Het contact met de klant verloopt ook steeds vaker per e-mail. Contact met collega’s verloopt voornamelijk via e-mail. Dit blijkt uit de nieuwste ICT Barometer van Ernst & Young (pdf) . Uit het onderzoek blijkt verder dat problemen met internet, e-mail of de computer vaak als smoes worden gebruikt als bepaald werk niet af is. Werknemers in de randstad gebruiken ICT-problemen vaker als smoes dan niet-randstedelingen (27 procent versus 13 procent).

De ICT Barometer is het tweemaandelijks onderzoek van Ernst & Young naar ontwikkelingen op het gebied van ICT in Nederland en maakt deel uit van de EY Leadership programma’s. De ICT Barometer is uitgevoerd door Interview-NSS onder 603 directeuren/managers en professionals.

Vrouwen positiever over e-mail dan mannen

De opkomst van de e-mail gaat ten koste van het telefonische contact met klanten of het bezoeken van klanten. In de communicatie met klanten wordt voor 32 procent gebruikgemaakt van e-mail, 31 procent van de telefoon en voor 26 procent gebruikgemaakt van persoonlijk contact. In de afgelopen 5 jaar is e-mail contact met klanten met 80 procent gegroeid, ten koste van persoonlijk contact dat in dezelfde 5 jaar met 20 procent is afgenomen. Vrouwen staan positiever tegenover een toenemende e-mailcultuur dan mannen, 64 procent versus 52 procent. Ten aanzien van de keuze voor e-mail versus het persoonlijke klantcontact zegt Jacob Verschuur, directeur Ernst & Young ICT Leadership: “Efficiency in klantcontact is heel belangrijk, zeker gezien de mobiliteitsperikelen. Voorwaarde is wel dat het persoonlijke contact niet verder afneemt. E-mail heeft als groot nadeel dat het moeilijker is om gevoelens mee te geven met een boodschap. Ironie vervalt bijvoorbeeld meestal in een geschreven tekst. Bovendien is er een generatieconflict tussen jongeren die met smiles en dergelijke hun mails verfraaien en de oudere generatie die het meer ziet als een digitale brief.”

De verdere digitalisering op de werkvloer wordt door zakelijk Nederland veelvuldig aangewend als smoes. Vijftien procent van de ondervraagden gebruikt problemen met internet, e-mail of de computer als smoes, indien werk niet af is. Jongeren vaker dan ouderen (21 procent versus 12 procent) en mannen vaker dan vrouwen (17 procent versus 13 procent).

Meer dan helft van managers heeft mobiel internet

Van de ondervraagde directeuren/managers en professionals beschikt 55 procent privé en/of zakelijk over een mobiele telefoon of PDA met internetmogelijkheden. De mobiele telefoon of PDA met internet wordt voornamelijk gebruikt om mee te e-mailen (door 39 procent), informatie te zoeken of nieuwssites te bezoeken. Op de zakelijke markt is KPN (36 procent) met afstand de grootste provider van mobiel internet, gevolgd door Vodafone (23 procent). Binnen de consumentenmarkt zijn KPN (22 procent), Vodafone (20 procent),Telfort (20 procent) en T-Mobile (18 procent) ongeveer even groot.

Bron:

http://www.trends-in-ict.nl/

Via:

http://www.nu.nl/news.jsp?n=702630

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    ralphbom

    Nu e-mail lekker is ingeburgerd zie je steeds meer het contact groeien via messengers. Voordeel is de snelheid, effectiviteit en eenvoud in vergelijking met e-mail en vooral telefonie. Ik ben benieuwd wanneer deze trend wordt opgemerkt.


    29 maart 2006 om 16:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!