#DYTG2016: Nederlandse YouTube-markt is 100 miljoen en groeit

2 mei 2016, 11:00

Een verslag van DYTG2016

“Watchtime, watchtime en watchtime”, Marijn Poeschman van YouTube Benelux haalt de aanwezige creators maar meteen uit een droom. Om het algoritme van Youtube in je voordeel te laten werken zijn thumb-ups, views en aantallen abonnees aardig, maar is kijktijd het allerbelangrijkste, op plaats een, twee en drie.

Welkom in de wereld van ’s lands professionele vloggers. Jongens en meiden van (meestal) rond de twintig die zonder dat ze elkaar kennen, gezamenlijk zorgen voor mediarevolutie. Een dikke honderd daarvan hebben zich verzameld, afgelopen vrijdag in de Utrechtse Jaarbeurs, tijdens de Industry Track van DYTG2016.

Het is een congres gekoppeld aan het publieksevenement en bedoeld voor de complete industrie. In de praktijk zijn het vooral beroepsvloggers die erop af komen. DYTG begon ooit als de Dutch YouTube Gathering. De organisatie houdt het tegenwoordig liever bij een afkorting, om hun onafhankelijkheid van YouTube te benadrukken en om breder te kijken. “Zal YouTube over vijf jaar nog bestaan?”, Jordi van den Bussche durft de vraag harop te stellen.

Kwebbelkop

Van den Bussche is de absolute baas onder de Nederlandse vloggers op dit moment. Deze week passeerde hij de grens van vier miljoen subscribers (met een knipoog: “Enzo Knol heeft er maar één miljoen”) en de teller van zijn Engelstalige kanaal Kwebbelkop staat inmiddels op 1,1 miljard(!) views. Jordi is twintig en heeft net zijn tweede huis gekocht. Op Kwebbelkop staan pranks en fitties met zijn vriend Jelly (3,4 miljoen subscribers) en vooral heel veel filmpjes waarin hij games als GTA speelt.

Jordi schetst aan de andere beroepsvloggers zijn succesformule: focus op groei, niet op geld en sluit alleen een deal als je erachter staat. Jordi werkt hard: hij maakt werkdagen van twaalf uur, ook in het weekend. En hij bestuurt zijn kanaal met militaire precisie. De video’s van de komende vier weken staan al in de planning. Hij kijkt op zijn horloge: “Terwijl ik hier sta gaat over 42 minuten mijn volgende video live”.

Vloggers versus Dj’s

Regelmaat en voorspelbaarheid zijn succesfactoren voor beroepsvloggers. Wie zijn kijkers belooft om elke woensdag om 16.00 te posten en dat waar maakt, wordt beloond met loyaliteit. Denis Doeland presenteerde een analyse waarbij hij de top van de Nederlandse vloggers vergelijkt met Nederlandse Top-DJ’s. Vloggers doen het beter. Ze hebben meer subscribers en groeien meer. Daar waar types als Tiësto met regelmaat aangespoord moeten worden om te blijven communiceren (“een dj moet zo’n zeshonderd posts per maand doen om sociaal in leven te blijven”), ontdekt hij dat Nederlandse beroepsvloggers een ijzeren publicatie-discipline tonen.

Doeland schat de Nederlandse YouTube-markt inmiddels op honderd miljoen euro. Dat is vergeleken met televisie nog klein, maar toch significant. En groeiende. Het is wel een markt die vooral gemaakt wordt door banners en pre-rolls. Productplacement blijft ingewikkeld. De beroepsvloggers zijn zich zeer bewust van de kwetsbaarheid van hun imago en sponsors hebben anno 2016 nog steeds vaak last van koudwatervrees, merkt ook Wester Schaefer.

“Je moet een jonge geest hebben om de sprong te durven maken”, zegt hij tijdens een presentatie namens Divimove, dat onder andere Enzo Knol vertegenwoordigt. “Het ligt aan ons, de industrie, om klanten in te lichten: dit werkt wel en dit werkt niet”, vertelt hij. Wat volgens hem niet werkt zijn sponsors die volledige controle willen, of denken dat ze vloggers vooraf bedachte zinnetjes kunnen laten uitspreken. Bedrijven als Divimove en andere MCN’s (multi-channel networks) proberen de kloof te dichten tussen creators en sponsors. Niet voor iedereen overigens: een vlogger zal zo’n honderdduizend abonnees of meer moeten hebben en moet ook bereid zijn om 10 tot 30 procent van zijn inkomsten af te staan.

Niche

De business rond de vloggingbusiness begint serieuze vormen aan te nemen. Dat weet ook Twitter. Het presenteert op DYTG haar dochteronderneming Niche, dat het vorig jaar inlijfde. Niche is een platform dat vloggers toegang geeft tot extra omzet, belooft Ashley Bohunk aan de vloggers: “Verdien geld door te doen waar je van houdt”. Op Niche worden creators en sponsors als Coca-Cola samengebracht. Met 29.000 makers, die samen drie miljard volgers hebben en al meer dan vijfhonderd campagnes draaiden, kun je concluderen dat het wel aardig loopt. Los van de marktplaatsfunctie biedt Niche volgens Bohan toegang tot 29 sociale netwerken. Altijd makkelijk voor de toekomst, zou je zeggen met de opmerking van Kwebbelbek in je achterhoofd.

Strike

Toch is het vertrouwen in YouTube bij de meeste vloggers oneindig groot en hun relatie met het bedrijf cruciaal. En dat is wederzijds. Chris Klapwijk van YouTube Benelux wil nog net niet aan iedereen zijn 06-nummer geven, maar hij wil wel iedereen leren kennen, benadrukt hij.

En zeker de vijf jongens van Thug Life Videos die in de zaal zitten. Na anderhalf jaar filmpjes maken, zitten ze op 600.000 abonnees en 94 miljoen views. Omdat ze hun account oorspronkelijk in de Verenigde Staten hebben geregistreerd blijven ze in Nederland onder de radar. En dat is toch onpraktisch hebben ze gemerkt. Bijvoorbeeld als ze een Strike, een officiële waarschuwing, willen aanvechten. Chris is de beroerdste niet: als je zo groot bent, krijg je wel zijn nummer. En hij helpt ze graag. Want het belang van YouTube en de creators is gelijk: watchtime, watchtime, watchtime.

Thijs Viguurs is Managing Director van F111 Communicatie. Een bureau dat opereert vanuit 's lands retail-hoofdstad Leusden. F111 is gespecialiseerd in het maken van productvideo's en personeelscommunicatieconcepten.

Categorie
Tags

2 Reacties

    imke

    ik vindt het jammer dat ik er niet bij kon zijn maar toch ben ik er wel een beetje geweest door allen vlogen van de meeste youtuber,s


    3 mei 2016 om 13:15
    Eelco Kingma

    Wow prachtig stukje geworden 😀 Goed om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben gehad! Ook voor 2017 zijn jullie van harte welkom!


    9 mei 2016 om 13:14

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!