Dutch Design in Development

19 mei 2006, 05:59

Dutch Design in DevelopmentGisteren vond een bijeenkomst van Dutch Design in Development (DDiD) plaats in Utrecht. DDiD koppelt Nederlandse designers aan ondernemers uit ontwikkelingslanden die exporteren naar Europa. Het doel van DDiD is zeer inspirerend – Nederlandse designers gaan locale producenten helpen om hun producten geschikt te maken voor de Europese markt. Op de bijeenkomst bleek dat dit doel lastig te bereiken is en dat DDiD wellicht haar strategie gaat wijzigen om locale ondernemers echt te kunnen helpen.

De belangrijkste reden is dat locale producenten meer hebben aan marketing- en organisatieadvies dan aan een mooi productontwerp gemaakt door Nederlandse designers. Oka Pidada, directeur en eigenaar van de Indonesische meubelfabriek SukaKoleksi, gaf eerlijk toe dat zijn bedrijf beter zou worden geholpen met orders uit Europa dan met een bezoek van Nederlandse designers. Contracten met Europese importeurs – daar gaat het om. Productontwerp is een minor issue voor het Indonesische midden- en kleinbedrijf. Het ontwerp wordt vaak aangedragen door de klant, of gewoonweg gekopieerd van de concurrent. Daarnaast heeft een locale producent vaak geen kapitaal om dure en risicovolle productontwikkeling te kunnen financieren. Het liefst maakt hij producten die zich al hebben bewezen of voert hij opdrachten van buitenlandse importeurs uit die hun markten en klantbehoeften beter kennen.

In de discussie werd ook duidelijk dat het überhaupt zeer lastig is om locale producten geschikt te maken voor de Europese markt. Locale bedrijven hebben vaak andere productieprocessen en missen essentiële informatie over behoeften van de Europese consument, moderne technologieën en materialen. Daarnaast hebben locale producenten te weinig kapitaal en schaalgrootte om op eigen kracht nieuwe producten voor de voor hen onbekende Europese markt te ontwikkelen. Kortom, er is veel meer dan alleen een goed ontwerp nodig om locale bedrijven te kunnen helpen.

Een logische conclusie zou zijn – DDiD zou zijn focus kunnen verleggen van ondernemers die naar Europa willen exporteren naar de kennisoverdracht en advisering voor locale bedrijven die hun positie op de locale markt willen versterken. Daarnaast zou DDiD, naast designers, ook Nederlandse marketeers en organisatiedeskundigen naar het buitenland kunnen uitzenden. DDiD bestaat pas één jaar en leert snel van haar eerste ervaringen. DDiD besteedt nu veel meer aandacht aan selectie van locale producenten en management van hun verwachtingen, en gaat actief op zoek naar de Europese importeurs die hun productie reeds uitbesteden of willen uitbesteden aan locale bedrijven. Je moet een lange adem hebben in ontwikkelingssamenwerking om succesvol te worden. Een ander Nederlands initiatief op het gebeid van design en ontwikkelingssamenwerking – het kledingmerk Kuyichi – bewijst dit. Kuyichi is pas vijf jaar geleden opgericht en wordt nu al verkocht in 650 winkels in 14 landen..

Overigens heeft DDiD haar tweede doelstelling ruimschoots bereikt – Nederlandse designers inspiratie laten opdoen door contact met lokale collega’s, producten en materialen. Alle aanwezige deelnemers aan DDiD projecten waren zeer te spreken over hun buitenlandse ervaringen. Mocht u of uw bedrijf willen participeren in het DDiD initiatief, dan kunt u zich op de DDiD website aanmelden.

Serge Fenenko
Strategy Director bij Novocortex

Strategy Director van het internet marketingbureau Novocortex, na 7 jaar marketing en business development bij Rabobank. Novocortex is gespecialiseerd in interactieve marketing en Internet Strategie Audits. We werken internationaal - in Nederland, Zwitserland, Rusland, Oekraïne, Kroatië etc. Novocortex maakt interactieve campagnes, virals en iPhone games die aandacht in sociale media en prijzen op internationale festivals winnen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!