Duitse webadvertentiemarkt groeit met 21 procent

23 januari 2003, 12:41

Duitse advertentiebureaus besteedden in 2002 21 procent meer aan promoties op internet. Ze gaven officieel voor 256 miljoen euro uit.

Telecom.Paper schrijft over een Duits onderzoek van Nielsen Media onder 20 advertentiebureaus. Gezamenlijk bedienen deze bedrijven tussen de 70 en 80 procent van de advertentiemarkt. De Duitse advertentiebureaus lijken de algemene trend tegen te spreken dat uitgaven aan internetreclame tanen.

Bedrijven die diensten leveren, adverteerden vorig jaar voor 53 miljoen euro. Dat is een stijging van 87 procent vergeleken met het voorgaande jaar. Media- en trainingbedrijven gaven op een na het meest uit, een bedrag dat met 27 procent steeg tot 39 miljoen euro. In de handel en logistiek werd voor 33 miljoen aan internetadvertenties besteed, een stijging van 48 procent.

Wereldwijd staat de markt voor internetadverteren er mager voor. De prijs die adverteerders betalen voor webadvertenties daalt en er wordt constant gezocht naar nieuwe manieren om op internet te adverteren. De pop up-advertentie en spyware zijn twee uiterste vormen. Ook de rode cijfers van internetmarketingbedrijf DoubleClick duiden niet op een sterke advertentiemarkt. Het bedrijf maakte gisteren een nettoverlies van 54 miljoen dollar bekend. Een bedrijf als Overture, net als Google, tracht op een nette en kostenefficiente wijze webadvertenties te plaatsen bij internetportalen, er wordt alleen betaald bij bewezen resultaat.

Bron:

http://www.telecom.paper.nl/

http://www.internetnews.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!