Ducati sponsor van motorweblog

21 juli 2005, 09:30

Gisteren wist Neville Hobson ons te melden dat de Italiaanse weblog-uitgeverij Blogo.it (niet te verwarren met Blogo.nl) een sponsor heeft gecontracteerd voor een van haar weblogs.

Motorproducent Ducati zal voor de komende 6 maanden de weblog motoblog.it sponsoren. Magnocavallo Francesco laat in een reactie aan Marketingfacts weten dat het nog niets kan zeggen over de hoogte van het sponsorbedrag omdat de onderhandelingen nog niet zijn afgerond. Sterker nog, de deal met Ducati gaat verder dan alleen het sponsorship van motoblog.it maar omvat ook zaken als blogging, consultancy en infrastructurele services. Blogo.it is volgens eigen zeggen de eerste commerciele weblog in Europa dat een sponsor aan zich weet te binden.

Francesco and Luca congrats with the sponsorship!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Karelk

    “Blogo.it is volgens eigen zeggen de eerste commerciele weblog in Europa dat een sponsor aan zich weet te binden.”

    Dat lijkt mij groteske onzin, genoeg voorbeelden alleen in NL van blogs die naast adverteerders ook vast sponsors hebben dat ik ze niet eens ga noemen.


    21 juli 2005 om 11:44
    media

    Noem eens een Nederlandse commerciele blog die nu al met een sponsor werkt Karel. Ik heb hier natuurlijk ook over nagedacht maar kwam niet verder dan het rijtje weblogs waarop wordt geadverteerd.


    21 juli 2005 om 11:48
    media

    Karel, met alle respect maar dit zijn geen sponsorships. Deels gewoon adverteerders en deels betreft het inderdaad geen weblogs. Mocht ik het verkeerd hebben dan hoor ik het graag!


    21 juli 2005 om 12:04
    finzend

    Het blijft stil.. 😉

    Blogo.it is in ieder geval goed bezig, nu nog maserati strikken voor autoblog.it!


    21 juli 2005 om 18:17
    Anders

    Ik moet voor een deel wel met Karelk meegaan. Paar vragen blijven immers open en bloot liggen:

    – Wat is een commercieel weblog? Ik kan weinig commercieels ontdekken aan Motoblog.it, behalve dat er wat advertenties op staan. Die vind je tegenwoordig op elk weblog.

    – Wat is in weblog-opzicht het verschil tussen sponsoring en advertentie-werving?

    Om maar even iets te noemen: Frackers.com, Frankwatching etc hebben een vermelding “onderdeel van het Emerce netwerk” op hun site staan en delen mee in de opbrengst van bannerverkoop. In my book zijn ze derhalve niet minder commercieel dan motoblog.it en wel degelijk gesponsord: ik verwacht bv. dat Emerce het niet toe zal staan dat ze reclame maken voor de concurrent.

    Alleen al daarom vind ik de claim van Blogo.it erg merkwaardig. Tenminste, merkwaardig, het is natuurlijk makkelijke reclame.


    21 juli 2005 om 18:44
    Kasper Katje

    Wat is in weblog-opzicht het verschil tussen sponsoring en advertentie-werving?

    Waarom in weblog-opzicht? Een weblog is in mijn ogen gewoon een website in een bepaalde vorm en in die zin is er dus ook geen verschil met andere websites wat betreft advertentie-werving en/of sponsoring.

    De grens tussen advertentie-werving/adverteren en sponsoring is soms heel dun.

    Ik denk dat je in principe kunt stellen dat, wanneer je over het verschil tussen adverteren op basis van CPM/CPC en sponsoring praat, het verschil hem dus in de vorm van afrekenen zit:

    echt keihard op basis van views of clicks of dus gewoon een vast bedrag voor de aanwezigheid van uitingen van de sponsor (of in enkele gevallen slechts een naamsvermelding).

    Maar er zijn natuurlijk ook advertentievormen op basis van een bepaalde periode en dan is zonder communicatie moeilijk te achterhalen of het om een advertentie- of sponsordeal gaat.


    21 juli 2005 om 19:31
    Francesco

    Due to translation from Italian, blog reposting and a shorter press blurb in our English version, I feel you might have lost sight of an important detail: Ducati was our launch sponsor, coming in from day one. That was our claim to being an European first and the base of our comparison with Sony sponsoring the launch of Lifehacker.


    22 juli 2005 om 04:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!