DoubleClick: 50% aankopen na zoekopdracht

14 februari 2005, 15:51

Doubleclick heeft een onderzoek verricht naar online verkopen en het zoekgedrag van internetconsumenten. Uit deze studie blijkt dat ongeveer 50% van alle online aankopen tot stand komt naar aanleiding van een zoekopdracht. Bij vakantie producten blijkt zelfs dat 2 van elke 3 online aankopen tot stand is gekomen na een zoekopdracht bij zoekmachines.

Andere opvallende zaken:

  • De meeste kopers zoeken 2 of meer weken van te voren al naar een product en komen later terug op de site om het product aan te schaffen. In de vakantiebranche zoekt bijvoorbeeld 64,7% meer dan 2 weken van te voren, 21,6% 1 week of meer van te voren en “slechts” 23,8% koopt direct na een zoekopdracht. Marketeers houden hier te weinig rekening mee bij het doormeten van de bezoekers vanuit zoekmachines, aldus Doubleclick.
  • Veel kopers gebruiken vooral algemene termen (bv. “running shoes”) ipv. merknamen. Slechts bij 18.1% tot 28.5% (afhankelijk van de branche) kwam een merknaam in de zoekopdracht voor.
  • Hoe dichter zoekers bij de aankoop zitten, des te vaker gebruiken ze een merknaam in de zoekopdracht. Bij zoekopdrachten naar kleding viel het op dat van de zoekers die direct iets kochten (10%), 89% een zoekopdracht met daarin een merknaam had geplaatst (merknaam of merknaam + product).

Het onderzoek is in de VS uitgevoerd. Lees hier het volledige onderzoek.

Oprichter en directeur van zoekmachine marketing bureau Traffic4u. Spreker op verschillende nationale en internationale congressen. Betrokken als partner bij 212 Amsterdam.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Huh? Dus volgens Doubleclick zou er meer gezocht worden op “running shoes” dan op “Nike”? Wellicht dat ik te weinig campagnes in de schoenenbranche heb lopen maar mijn ervaring in andere branches is dat op merk- of productnamen nog steeds veruit het meest wordt gezocht (views) en geklikt (click-through-ratio). Wie heeft andere ervaringen?


    15 februari 2005 om 13:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!