Doorbraak voor het Nederlandse amateurvoetbal: live te volgen via Facebook

5 september 2012, 09:30

Ruim een jaar geleden deelde ik op Marketingfacts een blog met jullie over een doorbraak in het amateurvoetbal, Amatweet. Het platform voor live amateurvoetbal via Twitter had zijn levenslicht gezien. In een jaar tijd hebben de initiatiefnemers Frank Daamen en Jiry Funke niet stil gezeten. Sinds deze week is hun nieuwe paradepaardje Resporter live gegaan.

Dit sociale platform maakt het mogelijk om langs de lijn – via een applicatie – gebeurtenissen realtime door te geven. De mobiele app fungeert als afstandsbediening langs de lijn en werkt zodoende wedstrijddetails en spelerstatistieken bij. Op Facebook kunnen mensen specifieke clubs, team, speler en wedstrijden volgen. De updates verschijnen direct op de Facebook- en/of Twitter-pagina van de betreffende spelers. Zodoende blijven al hun vrienden op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het veld. Gezien de introductievideo vinden Sierd de Vos en Evert ten Napel het in ieder geval een ideaal concept.

Vanuit eigen behoefte ontstaan

Heel leuk zo’n nieuw concept, maar wat is nou eigenlijk het unieke? Het meest leuke aan zowel Amatweet als Resporter is het feit dat beide ontstaan zijn uit eigen behoefte. Tegenwoordig is het mogelijk om alle gebeurtenissen op de velden in Cambodja, Chana en India te volgen, maar nog niet op de amateurvelden in ons eigen kleine kikkerlandje. Nu was je vaak genoodzaakt om – al lopend over de woonboulevard op zondag – te bellen naar de kantine of je buurman langs de lijn om te weten wat de laatste ontwikkelingen op de velden zijn.

Veel geleerd

Het afgelopen jaar was een jaar vol learnings. Iedereen vond Amatweet ‘cool’, maar de echte hype bleef uit. Het structureren van alle tweets van het amateurvoetbal werd onvoldoende geabsorbeerd. Daarnaast bleek de website amatweet.nl te weinig meerwaarde te bieden ten opzichte van de Twitter-feeds van de verschillende hashtags (bijv. #amatweet1, wat alle topklasse zaterdag updates bundelde).

Resporter lanceert nu een platform waar alle competitie-, club- en spelersinformatie gebundeld staat. Voor commerciële partijen zijn er zodoende mogelijkheden om heel gericht te targetten. Het doel van Resporter is niet om geld te verdienen aan advertenties, maar temeer om een grote voetbalcommunity te creëren. Eigen sponsoren kunnen advertenties inkopen. Het grootste deel hiervan vloeit terug naar de club zelf.

Klik op de afbeelding voor een grote versie.

Toekomst

In de toekomst moet het mogelijk zijn om via Resporter middels GPS te bepalen bij welke wedstrijd je staat. Zodoende wordt het nog makkelijker en sneller om updates live te delen. Verder staat er in de planning om een gamification-model toe te voegen aan het concept. Het idee is om op clubniveau een spelelement te integreren.

Ik ben erg benieuwd hoe dit initiatief zich de komende tijd gaat doorontwikkelen en of voetbalminnend Nederland dit platform wel omarmd. Aan het idee en de uitwerking hiervan kan het naar mijn mening zeker niet liggen. Hoe denken jullie hierover?

Erik Wiese
Co-founder bij Blauw Gras

Blauw Gras is hét social content bureau van Nederland. Opvallend, herkenbaar & relevant. Als één van de eerste dedicated social content bureaus in Nederland weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Categorie
Tags

6 Reacties

    DannyOosterveer

    Vraag me af wat de motivatie van gebruikers moet zijn om scores door te geven? Ben ook benieuwd of ze een idee hebben hoe je moet voorkomen dat mensen foutieve scores doorgeven? Zit daar nog een correctie in?


    5 september 2012 om 10:21
    tomvdberg1

    @ Danny daar heb je een goed punt. Volgens mij twitteren de meeste clubs zelf al de uitslagen door en er zijn ook genoeg websites (voetbalopzaterdag.com bijv.) die dit bijhouden.

    Daarnaast vraag ik me af of mensen dit echt gaan gebruiken. Ik ben zelf ook elke zaterdag geïnteresseerd in de tussenstanden van het amateurvoetbal en de beste manier is nog steeds via Twitter. En dan niet via een bepaalde hashtags, maar gewoon tweets vanaf een bepaald account. Volgens mij kost het met deze app nog steeds veel moeite om uitslagen van meerdere wedstrijden te zien.

    Het idee van een community vind ik sterker, dat moet misschien nog wat meer uitgelicht worden.


    5 september 2012 om 13:43
    Frank Daamen

    @Tom De twitterberichten van de clubs worden ook opgenomen in de Resporter tijdlijn van de gebruiker. In de tijdlijn staan dus alle tweets en app-berichten over clubs, teams en competities die jij volgt. Eén handig overzicht voor de gebruiker en maakt het juist makkelijker om op de hoogte te zijn van meerdere wedstrijden.


    5 september 2012 om 15:03
    tomvdberg1

    @ Frank Ik heb zojuist een testje gedaan met de App en gezocht op FC Rijnvogels. Er worden dan meerdere teams gevonden, waaronder het 1e. Hier staan echter nog geen tweets onder in de App, terwijl die er zeker wel zijn! Doe ik dan iets verkeerd? Kan mij voorstellen dat er meer clubs zijn die dit probleem hebben.


    10 september 2012 om 21:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!