Doe mee! Onderzoek naar de rol en invloed van social media op PR

21 maart 2014, 10:29

Hoe komen journalisten anno nu aan hun bronnen? In hoeverre is het checken van de feiten nog belangrijker dan het scoren van een scoop? Hoe zorg je er als PR-professional voor dat je in contact komt met de juiste journalisten? Hoe zorg je er als woordvoerder voor dat je nog in het nieuws komt? Kortom: wat is er veranderd aan het vak van journalistiek en PR met de komst van social media? Dit zijn enkele vragen die centraal staan in ons onderzoek over de rol en invloed van social media op PR, woordvoering en journalistiek. En je deelname wordt gewaardeerd!

Met de harde groei die social media de afgelopen jaren doormaakten, heeft iedereen eerder en makkelijker toegang tot nieuws en verspreidt nieuws zich sneller dan ooit tevoren. Timelines worden overspoeld met berichten, men moet steeds beter leren filteren. Want wat is nog nieuws en wanneer is nieuws niet nieuw meer? In een tijd waarin social media zo’n belangrijke bron van informatie zijn geworden en mensen continu gevoed worden met nieuws, is het voor journalisten en bloggers een uitdaging geworden om hun berichten te verspreiden onder zoveel mogelijk mensen. Aan de andere kant is het voor woordvoerders en PR-professionals steeds uitdagender geworden om hun berichten bij de juiste journalisten en bloggers te krijgen.

Het onderzoek wordt dit jaar voor de tweede keer uitgevoerd (zie ook de resultaten van afgelopen jaar) en voeren wij uit namens ING. Het onderzoek richt zich op twee responsgroepen, namelijk journalisten & bloggers en woordvoerders & PR-professionals. Het onderzoek moet uitwijzen hoe beide partijen omgaan met de uitvoering van hun vak in het huidige (sociale) mediaklimaat en hoe zij de toekomst voor zich zien.

Ben jij PR professional, woordvoerder, persvoorlichter, journalist of blogger? Doe dan mee aan het onderzoek PR en social media onderzoek!

Deelname aan het onderzoek duurt circa tien tot vijftien minuten.

Els Dijkstra
Strateeg bij Energize

Els is als Strateeg bij Energize verantwoordelijk voor de ontwikkeling van merk-, campagne- en contentstrategieën. Voordat zij aan de slag ging bij Energize werkte zij als strateeg bij Social Embassy/Isobar en studeerde ze Communicatiewetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!