Dit is Hoevelaken!

10 april 2005, 14:52

Dit is HoevelakenNaar aanleiding van de vraag wat uitgevers moeten met civiele journalistiek, kreeg ik een email van William ten Brink, iniatief-nemer van ditishoevelaken.nl.

Dit is Hoevelaken is een lokale krant op internet dat sinds kort dagelijks nieuws en informatie biedt uit Hoevelaken, een kleine gemeenschap van nog geen 9.000 inwoners tussen Amersfoort en Nijkerk. De site is gemaakt omdat de regionale krant het qua lokaal nieuws al lang niet meer in de vingers heeft en omdat de huis-aan-huisbladen vooral op Nijkerk, de gemeente waartoe Hoevelaken behoort, zijn gericht. In nog geen twee maanden tijd is het aantal dagelijkse bezoekers gestegen tot gemiddeld 400. Een aantal dat overigens nog dagelijks toeneemt. Ditishoevelaken.nl wordt gemaakt door een professionele journalist, een handjevol Hoevelakers en inwoners die iets te melden of te vertellen hebben: “Nieuws waarover we praten als we bij de bakker in de rij staan” aldus ten Brink.

Een prachtig voorbeeld van civiele journalistiek dat wat mij betreft nog wel een stap verder had mogen gaan door alle medewerkers een weblog te geven en de lezer de mogelijkheid te bieden om te reageren op de berichten. Ben benieuwd welke traditionele dagbladuitgever dit begrijpt en hier mee aan de slag gaat.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!