Dit bedrijf maakt influencers van voetballers als Elia en Bruma

25 augustus 2016, 06:00

Voetbal is vandaag de dag meer dan alleen het spel op het veld. De sport is inmiddels één van de grootste markten ter wereld en dat betekent voor sommige spelers een sterrenstatus. Meer dan ooit wordt er scherp gelet op de voetballer en zijn imago. En daar lijken ze zich niet altijd van bewust. Meet the Players zag een gat in de markt en werpt zich op als imago-manager in de roerige wereld die voetballerij heet.

Een paar dagen voor de wedstrijd tussen Feyenoord en FC Twente plaatst Eljero Elia een foto op Instagram. Op de foto draagt hij nog het tenue van Twente, tegenwoordig speelt hij voor Feyenoord. “Some things have changed”, schrijft de aanvaller bij de foto. “Sunday we will meet again.” Hij wakkert de strijd op een gezonde manier aan, met respect voor zijn verleden in Enschede. En het levert hem sympathie op, want fans van de tegenstander reageren met “eenmaal Twente, always Twente” en “mooie tijden, we zingen je zondag weer toe”. Een slimme move van de voetballer. En dat is geen toeval. In de tags zien we namelijk ‘meettheplayers’ staan.

Het bedrijf blijkt het socialmediabrein van een hele rits spelers. Zo zien we op het Instagram-account van Jeffrey Bruma een flitsend filmpje van de eerste dag bij zijn nieuwe club VfL Wolfsburg en laat Quincy Promes zijn volgers weten zin te hebben in de volgende wedstrijd voor Spartak Moskou. Steeds weer zien we die tag: ‘meettheplayers’.

Multimediadesigner Sietse de Jong en oud-voetballer Marciano Bruma (ja, de broer van) hebben het bedrijf in 2015 opgezet; sinds een jaar zijn de zaken in een stroomversnelling geraakt. Alleen al in de laatste maand tekenden er zes nieuwe voetballers bij het jonge bedrijf. In totaal laten zo’n twintig spelers hun sociale kanalen beheren door Meet the Players.

“Ik ben al sinds mijn zestiende bezig met websites maken en ontwerpen”, begint De Jong (32). “Maar dan ben je afhankelijk van een klus, waar je eenmalig een bedrag voor krijgt. Ik wilde een product ontwikkelen dat ik maandelijks kon verkopen.” Dat product krijgt vorm als hij met goede vriend Bruma praat over voetballers en hun sociale kanalen. “We kwamen tot de conclusie dat voetballers hun social media niet professioneel benaderden, terwijl ze wel een voorbeeldfunctie hebben. Dan moet je denken aan taalfouten, onhandige uitspraken, foto’s gebruiken die niet rechtenvrij zijn of midden in de nacht een foto plaatsen met een glas wodka in de hand. En ze beseffen vaak zelf niet eens dat er veel kinderen naar ze opkijken.”

Foto: Haris, Chapter Two​

De twee ondernemers zetten een plan op papier. “Vervolgens zijn we met Marciano’s jongere broer, Jeffrey, gaan praten. We wilden weten wat voetballers belangrijk vinden. Op basis van dat gesprek hebben we een product samengesteld, met social media als hoofdmoot. We hebben vervolgens een pilot gedaan met Jeffrey. Dat hij het zo goed deed bij PSV en het Nederlands Elftal, heeft natuurlijk enorm geholpen. In het begin benaderden wij jongens, maar nu weten de voetballers ons te vinden. Het helpt ook dat Eljero Elia zich vaker over ons heeft uitgelaten, dan gaan andere jongens toch eens kijken wat dat Meet the Players voor hun kan doen.”

De Jong en Bruma richten zich voornamelijk op Facebook, Twitter en Instagram. “We regelen dat spelers rondom wedstrijden goede wedstrijdfoto’s krijgen, verzinnen teksten bij foto’s en houden alles omtrent de speler in de gaten. Heeft hij een serie moeizame wedstrijden gespeeld, dan kunnen we bijvoorbeeld een beetje gas terugnemen op social media.”

En wat nou als volgers de speler negatief benaderen. “We kiezen er in principe voor om reacties niet te verwijderen”, zegt De Jong. “Dat werkt averechts. En de kritiek komt dan op het conto van de speler. We bespreken het met de speler en verder proberen we negatieve berichten zoveel mogelijk in te perken. Bijvoorbeeld door regelmatig iets te posten. Plaats je één keer in de twee weken een foto, staat er meer rotzooi onder dan wanneer je acht foto’s plaatst in die twee weken. Dat zijn van die slimmigheidjes.”

Marciano Bruma (links) en Sietse de Jong (rechts). Foto: Haris, Chapter Two

De accounts van de spelers worden iedere dag gemonitord door Meet the Players. “Het is voor Marciano en mij een fulltimebaan, ja. We hebben nu ook iemand bij het team gehaald die zich op de marketing gaat focussen. En we willen nu gaan uitbouwen. Sommige jongens vinden het prima dat we het bij social media houden, maar andere spelers willen een extra stap zetten. We willen merken koppelen aan voetballers, zoals veel vloggers dat eigenlijk al jaren doen. Zij krijgen geld van Mentos, eten een rolletje Mentos in een vlog en de kijkers zien dat en kopen misschien ook een rolletje. Voetballers zijn al jaren influencers, maar via social media kunnen ze dat ook benutten. Wij zullen dan meer een managementfunctie innemen, door te zorgen dat de afspraken rond social media met een bepaald merk worden nageleefd. In ruil daarvoor krijgen wij een percentage van de deal. Daarnaast worden we al maandelijks betaald door de spelers om hun social accounts te beheren.”

Meer dan ooit gaan social media en imago hand in hand. Je zou De Jong en Bruma imago-managers kunnen noemen. “Tijdens de intake bespreken we met een speler wat hij wil, wat hij verwacht. We vormen een beeld van zo’n jongen. Kostas Lamprou (keeper van Willem ll) bijvoorbeeld, die houdt van nette kleding en gaat vaak naar de kapper. Zo positioneren we hem dan ook op social media. We willen nu graag de slag maken naar privéfoto’s. Mensen moeten het gevoel krijgen dat ze de jongens leren kennen. Elia post al veel foto’s van zijn kinderen, maar Joshua Brenet (PSV) is laatst vader geworden en houdt zijn kind liever uit de schijnwerpers. Wat dat betreft zijn voetballers natuurlijk niet anders dan andere mensen. Maar we stimuleren een kijkje achter de schermen wel. Ons bedrijf heet immers Meet the Players.”

Bas Dingemanse
Content Executive bij LEWIS

Bas is Content Executive bij LEWIS. In die functie verzorgt hij teksten voor diverse klanten, in zowel B2C- als B2B-contentcampagnes. Daarnaast schrijft hij blogs over brancheontwikkelingen en begeleidt hij collega’s op het gebied van schrijfvaardigheid. Voordat hij aan de slag ging bij LEWIS, werkte hij jaren als verslaggever voor Dagblad de Limburger en JFK Magazine.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ChaneLLodik

    Een gat in de markt natuurlijk!

    Het enige wat (in dit artikel) ontbreekt is hoe ze de authenticiteit bewaken. Ik zie het exploiteren van de voetballer en zijn bekendheid, maar niet hoe ze ervoor zorgen dat dat wel een merk is dat past bij de voetballer.

    Zorg dat de gap tussen het imago en de identiteit zo klein mogelijk is. Real works best. En een tip: als Joshua Brenet geen foto’s van de kleine wil, vooral niet pushen. Hij kan ook bijvoorbeeld foto’s van de handjes, of voetjes doen.


    25 augustus 2016 om 06:58
    Serge

    Goed bedacht en opgezet hoor, complimenten. Ook erg schaalbaar, bijvoorbeeld naar het buitenland. Eigenlijk ligt de wereld aan hun voeten, zeker via de contacten van bekende voetballers als Elia en Bruma. Paar Duitse mensen in dienst en alle voetballers in de hele DACH-regio zijn potentiële klant.


    25 augustus 2016 om 20:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!