• Usability & design
    wordt gesponsord door

Disrupt or die: als je jezelf niet vernieuwt, ben je over tien jaar gezien

Disrupt or die: als je jezelf niet vernieuwt, ben je over tien jaar gezien

De meeste bedrijfsstrategieën van vandaag draaien nog rond risico's mijden en verandering tegengaan. Yuri van Geest, co-auteur van ‘Exponential Organizations’, pleit voor disruptieve verandering. ”Het is disrupt or die. Als je jezelf niet vernieuwt, ben je over tien jaar gezien.” Maar, voor Van Geest nog spannender en inspirerender, is dat we zo ook sociale ongelijkheid kunnen oplossen.

Naast co-auteur van ‘Exponential Organizations’ is Van Geest Nederlands ambassadeur van Singularity University, managing director van Singularity University Summit Europe en co-founder van Quantified Self Europe. Al 20 jaar is hij professioneel bezig met technologie, innovatie en digitalisering binnen start-ups, ondernemingen en de overheid. Hij inspireert hen door aan te geven wat er wereldwijd gebeurt rond singulariteit en vertaalt dat naar hoe ze daar innovatief mee kunnen omgaan en zich kunnen voorbereiden op de toekomst.

En die toekomst ziet hij rooskleurig: “Ik ben op de lange termijn wel optimistisch. We zitten nu in een hele moeilijke transitieperiode van het oude naar het nieuwe. Werken met systemen is heel ontwrichtend en voor een heleboel mensen ook niet leuk. Het is de vraag hoe ze daarmee omgaan".

"Naast alle verandering is het ook een tijd van continue innovatie. Je moet jezelf disrupten, of iemand anders gaat het doen. Iedereen krijgt ermee te maken: zorg, onderwijs, automotive, retail, logistiek, transport, energie, overheid, finance. Het is disrupt or die: als je niet vernieuwt, houd je het over tien jaar gezien."

"In de meest disruptieve vorm van exponentiële organisaties, de distributed autonomous organizations (DAO), sturen machines en algoritmes zonder de tussenkomst van mensen complete bedrijven aan. Dat heeft enorme consequenties. Ook nadelige, zoals minder werkgelegenheid dan dat er nu al is."

"Ik ben ervan overtuigd dat succesvolle exponentiële organisaties van de afgelopen zes jaar, zoals Airbnb, Uber en Tesla, de blauwdruk worden voor organisaties in de komende tien jaar. We gaan van een lineair naar een exponentieel tijdperk. Technologie betekent versnelling en versnelling betekent leren en ontleren. Het vraagt behendigheid, snelheid en flexibiliteit en dat is een totaal ander businessmodel dan dat van de afgelopen 150 jaar.”

Logische stap in evolutie van het internet

Zeker is dat die toekomst er radicaal anders uitziet. Met het Internet of Things komt het internet nu ook in de echte wereld en krijgen vaste objecten als thermostaten, koelkasten, speelgoed, bruggen, gebouwen, maar ook ons lichaam een digitale laag. Een logische stap in de evolutie van het internet, vindt Van Geest.

Alleen de consument is nog niet zo overtuigd van het Internet of Things. Bijna de helft van de ondervraagde Amerikaanse consumenten gaf in een onderzoek van Nilesens Affinnova Group aan de tot nu toe getoonde oplossingen gimmicks te vinden. In een onderzoek van Accenture geven consumenten aan de slimme thermostaten veel te moeilijk tot onwerkbaar te vinden. Wie doorzet, zegt dat veel niet werkt zoals het beloofd wordt.

Van Geest vindt dat daar op dit moment een kern van waarheid inzit: “Maar dat was 20 jaar geleden ook zo met het internet, toen vroeg men zich ook af wat de toegevoegde waarde ervan was. Het is een normaal adaptatie- en adoptieproces, dat begint altijd met weerstand en defensiemechanismes. Maar weerstand tegen verandering is psychologisch. Ik verwacht dat dat met het Internet of Things ook zo is".

"De analogie is de volgende. We hebben de mobielinternetgekte met apps en appstores gehad. Nu krijg je met Google Now, Siri en Cortana personal agents, die appfunctionaliteiten integreren. Over vijf tot tien jaar krijg je zo’n zelfde integratielaag voor Internet of Things-toepassingen. Dat zie je nu decentraal al ontstaan. Ik verwacht dat Google, Apple, Facebook, Amazon en Microsoft een actieve rol gaan spelen in het aanbieden van de integratielaag van het Internet of Things.”

Angst voor kunstmatige intelligentie

Naast de psychologische drempel voor verandering is er ook angst voor al die kunstmatige intelligentie, die singulariteit en het Internet of Things met zich meebrengt.

In die nieuwe realiteit is onze beschaving mogelijk zelfs zo door technologie aangepast en veranderd dat we het zelf niet meer kunnen volgen. Een nieuwe realiteit, waarin artificiële intelligentie (AI) slimmer is dan onze eigen menselijke intelligentie en in staat is zichzelf slimmer te maken. Het Internet of Things versnelt deze trend door allerlei zaken aan elkaar te knopen.

In een recent door The Future of Life gepubliceerde open brief roepen wetenschappers, onderzoekers en ondernemers onder wie Stephen Hawking op om de mensheid te beschermen tegen die artificiële intelligentie. Die kan ons werk overnemen, onze ethiek met voeten treden en ons gaan overheersen. Het kan zelfs het einde van het menselijke ras betekenen.

Van Geest erkent de risico’s: “Het creëren van artificiële intelligentie is eenvoudiger dan het controleren en beheren ervan. Een situatie die out of control raakt, omdat een kunstmatige intelligentie beslissingen doorvoert die mensen niet meer bevatten, is reëel. Dat hebben we al gezien in de financiële sector in 2010".

"Ik maak me er wel zorgen over en vind dat we controlemechanismen moeten inbouwen om excessen te voorkomen. Artificiële intelligentie gaat heel hard, maar ik denk dat we daar iets meer controle over hebben dan over de problemen van nu, zoals sociale ongelijkheid, veiligheid en klimaatverandering.”

En wat er gebeurt rond sociale ongelijkheid en hoe we dat kunnen oplossen, vindt Yuri van Geest op dit moment het meest spannend en inspirerend.

Demonetisatie

Zo bieden exponentiële organisaties volgens hem ook ruimte aan nieuwe ontwikkelingen zoals de deeleconomie, waarin er minder geld nodig is.

Van Geest: “Er komt meer werkverdeling, arbeidstijdverkorting en demonetisatie: de meeste producten worden de komende twintig jaar tientallen procenten goedkoper”.

Het enige wat nog lineair loopt, is vastgoed. De grootste kostenpost is een huis huren of kopen. Als we daar doorheen beuken, één van de ambities voor de komende tien jaar, hebben we een wereld waarin je veel minder geld nodig hebt. Een basisinkomen kan dan voor een groot deel in je behoeften voorzien en voor meer gelijkheid zorgen.

Waar ik giftig van word, is dat een groot aantal multinationals geen belasting betalen, terwijl wij als burger best hoge belastingen moeten betalen. Dat is onethisch en totaal niet te verantwoorden. Gelukkig beginnen bedrijven dat zelf ook in te zien, omdat het anders sociale onrust, opstand en burgeroorlog veroorzaakt. En dan hebben ze geen klanten meer.

Wat is het belangrijkste voor onze kinderen?

Ik heb zelf 2 kinderen en wat is het belangrijkste voor onze kinderen? Niet het vasthouden aan de zittende macht, maar het omarmen van startups als Airbnb, Uber en Tesla, die gebruikmaken van nieuwe technologieën, die duurzamer zijn dan de klassieke systemen. Alles wat digitaal is, is in principe duurzamer dan de oude oplossingen.

Het is eigenlijk alleen nog maar een politiek vraagstuk. Kies je voor de bestaande macht of voor nieuwe opkomende machtsstructuren: de startupcultuur. Die strijd is de essentie van waar het om gaat.

"Je kunt wel de zittende macht beschermen, maar er kan beter worden gekeken naar de voor- en nadelen van het oude en het nieuwe systeem en hoe je die bij elkaar kunt brengen.”

Ik sprak Yuri van Geest vooruitblikkend op de keynote die hij geeft op WebTomorrow, 10 maart 2015 in Gent (B). Een deel van dit interview verscheen eerder op bloovi.be.


Delen

0
6


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.