Direct reageren op online iDEAL advertenties

2 november 2005, 18:06

Direct reageren op online iDEAL advertentiesEerder dit jaar experimenteerde Microsoft met zogenoemde Focus Ads op weblog Engadget. Focus Ads voegt de comment functionaliteit die we kennen van weblogs toe aan advertenties. Hierdoor kunnen bezoekers feedback geven over het in de advertentie aangeprezen product.

Recentelijk hebben we ook in Nederland kennis kunnen maken met deze interactieve manier van adverteren. Op populaire blogs als Retecool en GeenStijl konden consumenten reageren op de campagne van iDEAL op de voor blogs gangbare manier.

Emile van den Berg, Media Director van het verantwoordelijke bureau .bone: “We wilden met name de early adopters met deze campagne bereiken, omdat zij als eerste iDEAL moeten omarmen. Aangezien zij in de regel behoorlijk kritisch ten opzichte van online adverting campagnes staan, hebben we iDEAL geadviseerd op deze wijze te adverteren. Daardoor laat je als merk zien open te staan voor en rekening te houden met reacties van consumenten. Je stelt je als merk heel kwestbaar op. Consumenten kunnen reageren op de advertentie op de manier die ze gewend zijn bij het plaatsen van reacties in blogs. Een aantal consumenten reageerde opvallend verrast op de geboden mogelijkheid.”

Volgens Van den Berg zal het idee zeker navolging krijgen. “Geen beter onderzoek dan recht voor zijn raap reacties van impulsieve consumenten. Het past helemaal bij de transparantie van online media.”

Een aantal reacties:

Big Willem: “Wel gewaagd om ons te laten reageren op advertentieuitingen. Ik ben benieuwd, lijkt mij op eerste gezicht wel aardig systeem. Alles valt of staat natuurlijk met het feit hoe de acceptatiegraad bij de digitale winkels zal zijn”

Foppe: “De banken zijn eindelijk wakker geworden dus!”

Arend: “Wow! Eindelijk kan ik gewoon mijn eigen mening geven over een advertentie! Alleen daarvoor al hulde. Dus als ik het goed begrijp kan ik nu net zo makkelijk bij websjops afrekenen als geld overmaken via mijn Rabo accountje?”

Josef: “Democrasie! Leuk en lekker mopperen. I love paypal maar altijd leuk als dit gaat lopen.”

Op geenstijl.nl en retecool.com zijn meer reacties te lezen.

Wat mij betreft een prima manier om te adverteren op weblogs (en andere platformen waar gebruikers gewend zijn om te reageren). Emile, ik hoop dat je tzt ook iets kunt vertellen over de resultaten voor de adverteerder (in dit geval iDEAL)!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Phileas

    Wij merken ook dat de interesse voor dit type campagnes sterk opleeft. iDeal vonden we ook erg leuk. Binnenkort volgen er meer van dit type campagnes waarbij we de bezoeker actief vragen deel te nemen. Stay tuned!


    3 november 2005 om 13:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!