Digitale transformatie in marketing: 4 verhalen #NIMAMD

Verslag van NIMA Marketing Day

Digitale transformatie in marketing: 4 verhalen #NIMAMD

Afgelopen dinsdag was ik op uitnodiging van NIMA aanwezig op de eerste editie van de NIMA Marketing Day in DeFabrique in Utrecht, een nieuw event dat dankzij de toplocatie, goede sprekers en goede vibe naar meer smaakt. Ik koos ervoor mij te richten op sessies over een of meerdere aspecten van (digitale) transformatie. En goede keuze, zo bleek.

Future-proof B2B marketing

Arthur Simonetti (DSM) en Marion Debruyne (Vlerick Business School) hadden hun talk de titel ‘How to create future-proof B2B marketers?’ meegegeven. Zo’n vijf jaar geleden zijn DSM en Vlerick Business School samen begonnen aan een intern opleidingstraject voor marketing- en salesmedewerkers dat uiteindelijk heeft geresulteerd in een portaal voor blended leren.

Het is een mooie case, waarbij een groot internationaal b2b-bedrijf (meer dan 20.000 medewerkers, waarvan ruim 2.000 marketing- en salesmedewerkers) samen met een business school een intern programma heeft ontwikkeld om marketeers op te leiden voor de toekomst. Het opleidingsprogramma is gebaseerd op formeel leren (10 procent), samen leren (20 procent) en training on the job (70 procent).

Interessant is dat men destijds niet is begonnen met een groot masterplan, maar het stap voor stap samen heeft ontwikkeld. Zo waren de eerste webcasts amateuristisch en werden deze bekeken door een handjevol medewerkers (vrij vertaald). Inmiddels hebben ongeveer 500 medewerkers de interne opleiding gevolgd en alhoewel het niet formeel is vastgelegd, wordt de interne opleiding wel gezien als voorwaarde om promotie te maken binnen DSM.

Door verankering van de opleiding ziet DSM sinds anderhalf jaar ook een versnelling ontstaan in de (marketing)ontwikkelingen. Dit onderschrijft nogmaals mijn persoonlijke visie dat een interne opleidingsprogramma een goede basis kan vormen voor (digitale) transformatie.

Van DeliXL naar Bidfood

Over digitale transformatie gesproken, Bidfood (voorheen DeliXL) blijf een prachtige b2b-case. Anouk Beeren stuurt sinds 2009 de afdeling e-commerce & marketing aan bij Bidfood. Begonnen met een klein clubje van vijf man stuurt ze nu een afdeling aan van ruim 30 gedreven en talentvolle professionals. Inmiddels gaat maar liefst 95 procent van de omzet van Bidfood via online (webshop). Deze digitale transformatie is voor de traditionele groothandel die DeliXL was geen sinecure.

Het succes van de digitale transformatie bij Bidfood zit ‘m volgens mij in een aantal factoren. De organisatiecultuur is die van een familiebedrijf met een gedreven en betrokken ceo. Men heeft zich gehouden aan de visie op platformdenken die destijds is ontwikkeld, ondanks de vele hobbels onderweg. En last but not least verloopt het succes van verandering via collega’s. En dat heeft Bidfood vanaf het begin gedaan: collega’s meenemen in de stappen die de organisatie heeft gezet. Collega’s nemen vervolgens de klanten mee en de klanten bereiken uiteindelijk de markt.

Het verhaal van Anouk ging dit keer overigens vooral over de transitie van DeliXL naar Bidfood. Een verandering die veel verder gaat dan alleen de naam. Samen met de digitale transformatie zijn dit de eerste stappen naar het Bidfood van de toekomst.

The Agile You

Margot Schreuders vertelde tijdens haar sessie over ‘The Agile You: experimenteren, leren en (digitaal) communiceren’. Margot studeert communicatie & beïnvloeding (MA) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, is actief bij NIMA Young Professionals, werkte onder andere bij IBM en VODW en is blogger op Marketingfacts.

Margot had een mooi en eerlijk verhaal over haar eigen talentontwikkeling. Over de zoektocht naar de rode draad in haar interesses, over kennisontwikkeling en kennisdeling, het vinden van een organisatie met dezelfde kernwaarden, het durven stoppen en het netwerken, waarbij je omringt met experts en leken. Mooi om te zien hoe jonge mensen heel bewust werken aan hun eigen ontwikkeling. Persoonlijk leiderschap is misschien wel een van de belangrijkste competenties in de nieuwe netwerksamenleving van vandaag!

Transavia Agile Framework

Erik-Jan Gelink over de transformatie van Transavia naar een wendbaardere organisatie. Net als veel andere organisaties, zoals ING en Eneco, heeft ook Transavia voor een deel van haar organisatie gekozen voor agile werken.

Erik-Jan, sinds kort commercieel directeur van Transavia, ging in zijn verhaal specifiek in op de transitie van de commerciële afdeling (ca. 100 medewerkers) naar die manier van werken. Daarbij ging het van een klassieke boomstructuur naar decentrale verantwoordelijkheid in teams.

Transavia wijkt in zijn aanpak af van de strikte regels van agile werken en heeft een eigen Transavia Agile Framework (TAF) ontwikkeld. Zo spreekt Transavia niet van tribes en squads maar van bases, crews en fleets. Zo kent Transavia, uitgaande van de customer journeys, een base core, base direct, base partner en base passenger, waarbinnen de verschillende rollen als base lead, coach, support en meer te vinden zijn.

In zijn presentatie schetste Erik-Jan de achtergrond, uitvoering, aandachtspunten en lessen van deze transitie. Vooral de rol van HR in deze nieuwe manier van werken is interessant. Hoe weeg je rollen in plaats van functies? En hoe bepaal je vervolgens op basis van een aantal rollen het salaris van een medewerker? Hoe verloopt een carrière als er geen stappen zijn te zetten in de hiërarchie van een organisatie?

Ook de begeleiding van de transitie en vooral het meenemen van de medewerkers in dit proces vraagt speciale aandacht. Niet voor niets dat leiderschap en de rol van coaches cruciaal is in organisaties die de stap naar agile werken zetten.

Credits afbeelding: Photonic, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.