Digitaal winkelen in een analoge omgeving

14 augustus 2012, 07:30

Teruglopende winkelverkopen en een toenemende winkelleegstand lijken een steeds groter maatschappelijk probleem te worden. Dat vraagt om maatregelen die het tij weten te keren. Hoewel er een veelheid aan cyclische redenen is aan te voeren waarom het winkelend publiek de winkelkassa (tijdelijk) minder laat rinkelen, is er toch ook duidelijk sprake van een structureel probleem. De opmars van online shopping is niet meer te stoppen en tegelijkertijd stijgen de vaste kosten voor de retailer gestaag. De intrede van digitalisering zorgt ervoor dat de maatschappij volledig verandert, hetgeen ook winkeliers ertoe noopt om met hun tijd mee te gaan en in te spelen op het gedrag van de hedendaagse digitaal ingestelde consument.

Intelligente kiosken

Een mogelijke oplossing van het probleem kan worden gevonden door de grootschalige introductie van zgn. intelligente kiosken, die personeelslasten drastisch kunnen terugbrengen en de efficiëntie aanzienlijk vergroten. In toenemende mate zie je dan ook een trend, dat vending machines worden geïntegreerd met interactieve kiosken, waarbij de focus ligt op digitale selfservice.

De voordelen van zelfbediening via automaten worden al sinds het einde van de 19e eeuw onderkend, toen in Engeland de eerste verkoopautomaten (voor ansichtkaarten) op de markt verschenen. Door internet is de consument inmiddels alom bekend met de werking van digitale zelfbedieningswinkels. En net als dat televisie en internet samensmelten, is het te verwachten dat het internet weldra ook zijn intrede zal doen in de fysieke winkelwereld.

Nieuwe generatie

De nieuwe generatie van intelligente vending-kiosken is vanzelfsprekend gericht op het realiseren van hogere netto-verkoopresultaten, maar tevens biedt zij exploitanten een groot aantal andere mogelijkheden, zoals:

  • het binnenhalen van additionele inkomsten uit advertenties van derden
  • het faciliteren van (veilige) mobiele betalingen
  • voorraadbeheer
  • dynamische prijsstelling en –content updates
  • het op afstand beheren van demografisch gerichte reclame.

Bovendien is het te verwachten dat, door gebruik te maken van Near Field Communicatie (NFC), vanaf medio volgend jaar de kiosken ook interactief met smartphones zullen kunnen communiceren. Denk daarbij aan het downloaden van coupons, die vervolgens te verzilveren zijn in een nabijgelegen winkel of restaurant.

Het digital signage touchscreen (of op basis van gebaren) van de kiosk vormt het middelpunt en daarmee is het gebruiksgemak van de interface essentieel, aangezien het beeldscherm voor de consument het centrale contactpunt is. De totale vormgeving van de kiosk moet er bovendien voor zorgen dat een optimale winkelervaring voor de klant wordt gerealiseerd.

Control en data

In veel opzichten is daarom de interactieve kiosk een ideaal instrument voor zowel de consument als de exploitant:

  • De consument is in control. De hedendaagse consument is over het algemeen goed geïnformeerd en veeleisend. Ze weten wat ze willen, wanneer ze het willen en hoeveel informatie ze willen ontvangen. Bovendien wil de consument controle over de transacties en interactie en bepaalt hij zelf het tempo van het verkoopproces.
  • De exploitant krijgt data. De digitale kiosken maken het mogelijk dat een uitgebreid scala aan statistische gegevens wordt verzameld, zeker als ook gebruik wordt gemaakt van videoanalyse. Dit levert retailers en brands waardevolle informatie en inzichten over het koopgedrag.

Recentelijk heeft Kraft Foods gezamenlijk met Intel de mogelijkheden van anonieme video-analyse aangetoond met een Jell-O Djii-Taste-kiosk die uitsluitend Jell-O-producten verkoopt aan meerderjarigen en niet aan kinderen. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=hGKCD0dUxOA

Minder revolutionair, maar wel een commercieel succes is een automaat die verse cupcakes verkoopt. Stel je nu eens voor dat je die koppelt aan een geldautomaat? Tijdens of na het geld pinnen, haal je een extra snackje, al of niet gesponsord door de bank.

Dynamic provisioning

De huidige installed base van automaten bedraagt volgens schattingen 15-20 miljoen wereldwijd, echter het merendeel daarvan is (nog) niet verbonden met internet. Er ligt dus er nogal wat werk in het verschiet voor de diverse ICT – en marketingafdelingen, maar middels implementatie van specifieke dynamic provisioning software kan wel in een redelijk kort tijdsbestek een robuust systeem worden gecreëerd, dat bovendien bestendig tegen wijzigingen in de toekomst.

Grootschalig beheer van de kiosken op afstand levert zowel een substantiële kostenbesparing als ook een aanzienlijke vergroting van netto-inkomsten. Dat geeft overduidelijk een positieve impact op het bedrijfsresultaat van retailers en wie weet helpen ze de negatieve inkomensspiraal doorbreken?

Credits afbeelding: midorisyu (CC)

The way in which we are communicating is changing rapidly and since we are all consumers, we are all part of this changing world. Marketing- and media strategies will have to be re-written, so let's sharpen our pencils and get the show on the road. http://www.linkedin.com/pub/dir/john/goedegebuure

Categorie
Tags

2 Reacties

    venturo

    Ha John, ik kan je voorbeelden van touch kiosken met dergelijke functionaliteit uit uit 2011 laten zien. Altijd leuk als er ergens anders ook opvolging is te zien van een goed idee 🙂


    15 augustus 2012 om 07:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!