Dick van der Lecq (ETCETERA): “Met stalken krijg je geen vriendinnetje”

Dick van der Lecq (ETCETERA): “Met stalken krijg je geen vriendinnetje”

Hij zit sinds 1986 in het reclamevak, Dick van der Lecq, directeur van ETCETERA. Een bureau dat, zoals ze zelf zegt, merken en mensen in beweging brengt met spraakmakende ideeën. Ideeën waarover gepraat wordt op een verjaardag, op social media of in de krant.

"In 1986 was het allemaal wat ongeorganiseerd. Je kon als stagiaire gewoon een vergadering binnenlopen"

Social media

Social media gebruikt Dick actief. Facebook ziet hij als een prima instrument om de relaties te onderhouden met de mensen die hij te weinig ziet. Verder is social media van belang om jezelf, je bureau en je werk te etaleren.

ETCETERA

Een bureau met zo’n 80 mensen. Tien partners die ook aandeelhouder zijn. Verder een driekoppige directie, waarvan hij verantwoordelijk is voor operatie en klanten.

Of 'ie t leuk vind? Hij lacht even. 30 mensen is makkelijk. Vanaf 50 wordt het een vak om te managen. En daarboven wordt het en beetje een monster. Leuk, op grote schaal opereren, maar zitten ook minder leuke dingen aan: "Best een gedoetje."

"Maar", relativeert Dick, "TNT heeft er 65.000, dat zijn pas monsters om te besturen."

Over de Gouden Loeki en andere prijzen

In 1999 won hij er een met de commercial van de Gouden Gids met de Haai en het glas dat brak. En een paar jaar geleden won ETCETERA de prijs met de T-Mobile spot met AliB.

Natuur, iets infantiels, kinderen, iets sociaals, een bn-er, en een fonds/vereniging met een grote achterban, dat zijn de belangrijkste elementen voor een Gouden Loeki.

Er gaan wel zaken veranderen bij de Gouden Loeki, een initiatief van de STER, en dat is goed, vindt Dick. De tv-show, met een kostenplaatje van 7 ton, keert niet meer terug.

En er is een adviesgroepje die aan het kijken is om de prijs meer objectief te krijgen zodat niet automatisch de commercial met de grootste achterban (lees: die dus zorgen voor de meeste sms-jes) wint.

Over andere prijzen waar de reclamebranche vol mee zit, is Dick helder: de Effie is de belangrijkste. Deze past ook bij de manier van werken van ETCETERA: "Alles door de bril van business op een zo leuk mogelijke manier." Ook als aantrekkingskracht voor nieuwe klanten is de Effie het sterkst.

Reclamemakers en hun maatschappelijke rol

Creatieve geesten worden nu vooral gekoppeld aan het verkopen van een knakworst of een mobiel abonnement. Je kunt ze ook maatschappelijk inzetten en dat gebeurt te weinig.

Dick denkt zelf ook steeds meer aan het algemene nut. "Als reclamemensen volg je de maatschappij. Als die commercieel wordt, worden wij dat ook, reclame doesn’t lead the way. Je probeert connectie te maken bij de grote massa."

TNT

Een van de grootste accounts op dit moment bij ETCETERA is TNT waar Dick en zijn team een complete afdeling hebben opgetuigd. Sommige in de branche zeggen dat bureaus steeds losser worden ingeschakeld door klanten en er steeds meer met losse projecten wordt gewerkt. Bij TNT is het omgekeerde waar. Vanuit consistentie en effectiviteit de juiste keuze, volgens Dick.

Retargeting

Tot slot nog een kort woord over het huidige retargeting: "Als er iemand is die denkt met stalking een vriendinnetje te kunnen krijgen, dan moet 'ie het nu zeggen. Ik heb het nog nooit gezien."


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.