Deze zomer i-modetoestel met camera ?n mms

4 maart 2003, 08:22

Deze zomer zal KPN een i-modetoestel met ingebouwde camera op de markt brengen. Ook komen er prepaid-abonnementen voor i-mode.

Dat zei bestuursvoorzitter Ad Scheepbouwer maandagochtend bij de presentatie van de jaarcijfers van KPN. Meer details over het nieuwe toestel met camera en andere nieuwe handsets worden volgende week op de technologiebeurs CeBIT bekendgemaakt. Deze zomer zal de integratie van mms met i-mode zijn afgerond.

Scheepbouwer blijft vasthouden aan de eerder gegeven prognose dat KPN aan het eind van dit jaar 1 miljoen i-modegebruikers zal hebben in Duitsland, Nederland en Belgi?. “We zijn on track voor 1 miljoen abonnees in 2003”, aldus Scheepbouwer.

Eind 2002 had KPN 236.000 abonnees voor i-mode. Het grootste deel van de gebruikers zit in Duitsland: 123.000. Wel nam de groei in Duitsland af. In het vierde kwartaal kreeg E-Plus (de mobiele dochter van KPN) er 24.000 abonnees bij. In het derde kwartaal bedroeg de groei nog 55.000.

KPN heeft in Duitsland te lijden onder de concurrentie met Vodafone Live. Vodafone kreeg er in Duitsland 150.000 Live-gebruikers bij in het laatste kwartaal van 2002.

Rabobank

In Nederland steeg het aantal i-modegebruikers wel sterk in het laatste kwartaal van 2002. In de laatste drie maanden verdubbelde het aantal abonnees ruim: van 44.000 tot 111.000. Overigens kreeg KPN er in Nederland 20.000 abonnees bij door een deal met de Rabobank. Alle werknemers van de bank konden zeer goedkoop een toestel en een abonnement krijgen.

Belgi? blijft nog flink achter. KPN-dochter BASE heeft daar sinds de introductie 2.000 abonnees bij elkaar weten te sprokkelen. In Belgi? is het telecomaanbieders niet toegestaan om te stunten met de prijs van een telefoontoestel; in Nederland en Duitsland mag dat wel.

Volgens KPN-woordvoerder Bram Oudshoorn werd de introductie van i-mode in Belgi? vertraagd door een gebrek aan toestellen. Ook in Nederland en Duitsland zouden er problemen zijn geweest door een tekort aan handsets.

De kosten voor het werven van nieuwe abonnees voor de mobiele diensten zijn in het vierde kwartaal flink gestegen. Voor elke nieuwe abonnee moest KPN 161 euro aan acquisitiekosten uittrekken. Het gemiddelde bedroeg vorig jaar 131 euro.

Gemiddeld leveren i-mode-abonnees 6 tot 8 euro per maand meer op dan ‘gewone’ mobiele bellers. “De Duitse gebruikers zitten aan de onderkant van die range, de Nederlanders aan de bovenkant”, aldus Scheepbouwer.

Bron:

http://www.webwereld.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!