Derk Nijssen (Xite): “Een echt persoonlijke tv-zender heeft technologie en curatie nodig”

Derk Nijssen (Xite): “Een echt persoonlijke tv-zender heeft technologie en curatie nodig”

Xite is een pionier wat betreft on-demand-video’s op televisie. Het bedrijf, dat al ruim 7 jaar aan de weg timmert, lanceerde onlangs een app waarmee kijkers eenvoudig op de televisie een persoonlijke videoplaylist voorgeschoteld kunnen krijgen. De app wordt geplaatst tussen de reguliere televisiekanalen. “Dat ziet er in eerste instantie uit als een zender zoals alle andere, maar uiteindelijk is het iets waarmee je kunt communiceren via de afstandsbediening. Juist door die interactie met de kijker bouwen wij, zonder dat de kijker daar heel veel moeite voor hoeft te doen of dat direct door heeft, een persoonlijke televisiezender. En dat is uniek”, aldus CEO Derk Nijssen

Xite verkoopt het product aan kabelaars  en mobiele operators in binnen- en buitenland. Die betalen het bedrijf een licentievergoeding. Het probleem van dat model: iedere partij heeft een eigen platform gebouwd. Dus voordat je de app overal goed werkend kunt aanleveren, gaan er de nodige tijd en inspanningen overheen. “Het heeft ook wel een voordeel: op het moment dat je dat eenmaal hebt gedaan en het staat, heb je een stevige positie bij de klant.”

Want kabelaars hebben allemaal behoefte aan content voor een jonge doelgroep. “Daar zit natuurlijk de pijn bij de meeste van dat soort partijen. Vroeger hadden zij een klantenbestand waarbij mensen die overleden aan de voorkant weer werden vervangen door nieuwe jonge mensen. Dat laatste gebeurt veel minder. Dus je ziet dat een bovenmatige hoeveelheid van het geld dat een partij als Ziggo verdient wordt besteed aan het aantrekkelijk krijgen van het aanbod voor die klantengroep.”

“Wat je in deze tijd nodig hebt, is technologie en rechten”

Het idee voor Xite ontstond op het moment dat Nijssen weinig onder de indruk was van de toekomstplannen van Viacom, het moederbedrijf van MTV. “Ik dacht: wat zit er weinig innovatie in muziektelevisie.” We spreken over 2006, 2007. “Ik dacht dat het televisiespel steeds meer een technologiespel zou gaan worden, maar als je dan kijkt naar een bedrijf als Viacom, dan zie je gewoon: dat is ouderwets. Met alle respect, want het is nog steeds een heel succesvol bedrijf, maar het is eigenlijk echt een marketing- en contentbedrijf. Wat je in deze tijd nodig hebt, zijn technologie en rechten. En dat zijn 2 gebieden waar ze niet zo thuis in zijn. Je ziet dan ook dat ze het moeilijk hebben.” 

De afgelopen jaren zie je dat er veel geld, aandacht en ondernemerschap richting internet zijn gegaan. Daar gaat vernieuwing veel sneller en makkelijker. Nijssen heeft heel bewust voor de andere route gekozen. “Het is lastig om op internet je geld te verdienen. Je moet heel veel moeite doen om daar aandacht te krijgen.” Vandaar de keuze voor de kabelaars. Zoals gezegd: niet eenvoudig om binnen te komen. “Maar wel een omgeving waar je slechts 1 van de 100 of 200 kanalen bent. Dat is natuurlijk nog steeds veel beter dan 1 van de 7 miljard websites.”

Inmiddels is het binnen Xite verboden om te zeggen dat het bedrijf een tv-zender is. “Dat dekt de lading niet meer.” Over een goede alternatieve beschrijving wordt nog nagedacht. “Het beste dat we hebben kunnen bedenken, is dat we een muziekvideoplatform zijn. Maar platform: au, dat hoor je ook al zoveel, dus goeie ideeën zijn welkom. We hebben we een vrij simpele ambitie: Xite moet gaan behoren tot de top-3 van muziekvideoplatformen in de wereld, beschikbaar op alle logische schermen.”

Klinkt hoog gegrepen, maar heel veel concurrentie is er niet. Dat komt door de rechten, die per platenmaatschappij en per land moeten worden geregeld. Heel complex, zeker als je dan ook nog verschillende dingen met de video’s wilt doen. “Het is echt niet zo dat je eenvoudig even alle rechten voor alle features kunt regelen, zo werkt het niet. Het is inmiddels per leverancier een hele stapel papieren. Er is ook niet een blauwdruk, dus op het moment dat jij nu zou besluiten: ik ga het ook doen, dan vraagt het label aan je: 'Wat had u gewild?' Ze zeggen niet: 'Dit hebben we en dat kost het.' Dus het kost je minimaal twee jaar.”

“Een verschuiving naar mobiel”

Terug naar de app. Xite ontwikkelde het systeem achter de aanbevelingen zelf. “Wij zijn het zelf gaan ontwikkelen omdat video natuurlijk iets anders is dan audio. Bij video zíe je ook iets, dus dat is een belangrijke nuancering. Wij geloven: als je echt een goed persoonlijk product wilt bouwen, moet je twee dingen doen. Je moet én technologie hebben, dus een algoritme bouwen, én je moet handmatig cureren. Dus we hebben ook een team zitten in Nederland, dat ook België en Duitsland doet, en de Verenigde Staten. In combinatie met de technologie zorgt dat voor jouw persoonlijke ervaring.”

De teams lopen de database voortdurend na en voegen nieuwe metadata toe. Als kijker kom je dus niet in een vast bakje terecht. Kijkers kunnen via de afstandsbediening clips skippen of liken. “Het is constant lerend. Dus als jij vandaag het ‘Thank God it’s Friday’-kanaal opzet, is dat een gepersonaliseerd aanbod, dat verschilt per persoon. Want we weten dat jij van iets anders houdt dan hij. Dus alles wat je ziet op ons kanaal, is een gepersonaliseerd aanbod.”

Een gepersonaliseerd aanbod, maar wel alleen als onderdeel van een bundel, terwijl het zogenaamde ontbundelen geldt als een belangrijke trend. “Dat 'unbundling' moet wel genuanceerd worden. Netflix geldt altijd als voorbeeld van ontbundelen, maar ze zijn zelf natuurlijk een bundelaar. Uiteindelijk zullen klanten altijd behoefte hebben aan een partij die content verzamelt en dat op een overzichtelijke en technisch juiste manier aanbiedt.”

Nijssen vermoed ook dat er voor de klant weinig financieel voordeel te behalen valt wanneer iedereen een persoonlijk pakket kan samenstellen. Daarbij geldt televisie niet langer als het primaire doel. “Wij richten ons niet primair op televisie, omdat wij ook wel begrijpen dat televisie voor de jonge mensen zeker niet meer het primaire scherm is. Vaak is de mobiel het primaire scherm. Het leeuwendeel van het YouTube-verkeer komt inmiddels van de  mobiel. Het is ongelooflijk hoe hard dat is gegaan. Ik denk dat wij eigenlijk alleen nog maar meer een verschuiving zullen zien naar mobiel en ons product is daar ook geschikt voor. De televisiepartijen manifesteren zich ook steeds meer op al die andere schermen.”


Delen

0
1


Er zijn 1 reacties op dit artikel

  • Muziek innovatie, gewoon als de andere music channels. Muziek voor een doelgroep, de doelgroep is hiervoor niet representatief.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.