Deniz Alkaç (Bruut.tv): “Je kunt als merk in 2014 niet meer zonder YouTube strategie”

8 september 2014, 09:40

Deniz Alkaç was 16 jaar toen hij school de rug toe keerde. Hij kreeg op dat moment een baan aangeboden bij BNN. Zijn moeder, zelf ook ondernemer, regelde de dispensatie voor de leerplicht. Haar visie: “Het klaslokaal is de wereld, daarom geloven wij thuis niet zozeer in het medium school.” Het pakte goed uit. Deniz werkte een paar jaar voor onder meer BNN en 538, “mijn droom”, maar raakte toch verveeld en is inmiddels een eigen bedrijf gestart. Bruut.tv, een video productiebedrijf dat zich voornamelijk richt op het web.

Bruut.tv heeft sinds 1 januari onderdak gevonden in Amsterdam. Onder de paraplu van The Storytellers Amsterdam vormen diverse zelfstandige bedrijven met ieder een eigen specialisme samen één groot reclamebureau. Door deze constructie kunnen wensen van opdrachtgevers makkelijk volledig worden voldaan.

“Als er bij mij een opdracht binnenkomt en iemand heeft een website en een Facebookpagina nodig, dan kan ik dat weer intern wegleggen. Zo hebben we de rollen verdeeld.” Bruut.tv is binnen gehaald als audiovisuele partner. Tot de opdrachtgevers behoren tot nu toe bedrijven als Opel, de KNVB en de NS. De rode draad? “Ik vind het leuk om boeiende webcontent te maken voor bedrijven. Allemaal vanuit het idee dat ik denk dat ik weet wat mensen die naar YouTube kijken leuk vinden.”

“De kijker krijgt steeds meer macht ”

Bruut.tv richt zich voornamelijk op webseries voor grote merken. “Ik denk dat je in 2014 als merk niet meer zonder YouTube strategie kunt. Je ziet dat merken vaak heel actief zijn op Facebook en Twitter, maar ze vergeten YouTube. Terwijl je er heel veel uit kunt halen”, aldus Alkaç. Het is dan wel belangrijk om je aan de wetten van Youtube te houden.

“Mensen kijken minder lang en ze kunnen makkelijker wegklikken, dus de spanningsboog moet kloppen. Het moet leuk zijn om naar te kijken en authentiek.” Alkaç merkt dat er in de loop der tijd veel veranderd is op YouTube. “Vroeger zag je echt de amateurs op YouTube. Nu zie je kookprogramma’s, make-up video’s, rapsessies waar productie achter zit. Dat is professionele content.”

Al zie je ook nog steeds vloggers met een verhaal en hun webcam. “Maar ook die vloggers verdienen er geld mee. Die zijn ook bezig met de vraag: hoe ga ik mezelf neerzetten? Wat is mijn doelgroep? Die gaan veel verder dan alleen vertellen hoe hun dag was. Je vindt op YouTube ook veel tutorials over bijvoorbeeld hoe je video maakt. Zo heb ik het geleerd, nadat ik gestopt was met school.” Alkaç verwacht dat er over vijf jaar geen merk meer bestaat zonder YouTube strategie. En de kijkers krijgen steeds meer macht. “We gaan ook op televisie steeds meer zelf bepalen waar we naar kijken.”

“Zolang je van je hobby je werkt maakt krijg je geen spijt”

Hoewel Alkaç nog niet heel lang ondernemer is heeft hij tot op heden nog geen seconde spijt gehad van zijn beslissing om met school te stoppen. “Zolang je van je hobby je werkt maakt krijg je geen spijt.” Terugkijkend denkt hij dat hij school alleen had kunnen volhouden wanneer het allemaal veel persoonlijker was geweest. “Ik was bijvoorbeeld een drama met wiskunde, maar daar doe ik nu ook niks mee. Was fijn geweest als dat indertijd niet had gehoeven. Dat is lastig, dat snap ik.”

Hij is op dit moment pas 18 jaar, maar loopt niet met die leeftijd te koop. “Ik zeg nergens dat ik 18 ben. De business komt binnen door showreels en eerder gemaakt werk.” Een business die inmiddels werk biedt aan Alkaç zelf, een vaste werknemer en tien freelancers waar hij wekelijks mee werkt.

Alkaç heeft inmiddels gekozen voor een rol achter de schermen: die van uitvoerend producent. Eindverantwoordelijk voor elke productie. Het is dan ook niet vreemd dat hij als grote voorbeelden John de Mol en Winston Gerschtanowitz noemt. “John de Mol: een groot voorbeeld. Hij is heel streng. Als hij een visie heeft dan gebeurt het ook zo. Ik moet nog heel veel leren. Ik heb nooit stage gelopen, dus ik leer enorm veel maar ik hoop uiteindelijk wel die kennis te hebben om mijn visie werkelijkheid te laten worden.”

Een mooi voorbeeld van die visie is het project Mooiboys, een 10 minuten durende romantische komedie waar op dit moment op Voordekunst geld voor wordt gevraagd. 4350 euro wel te verstaan. “Het geld is puur voor locaties en equipement. De hele crew, 15 tot 20 man, die werkt volledig gratis.” Bijdrages zijn nog welkom.

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!