Dell lanceert online muziekwinkel

26 september 2003, 08:11

Dell, de grootste computerfabrikant ter wereld, lanceerde gisteren een MP3-speler, een online muziekwinkel en een flatscreen-televisie. Het bedrijf wil hiermee een positie veroveren op de markt voor consumentenelektronica.

Dell ziet de computer als digitaal middelpunt van de woonkamer, en het wil nu ook de producten leveren die in het verlengde van de computer te vinden zijn, zoals televisie, draagbare muziekspeler en de downloadservice voor muziek.

De computer als middelpunt van digitaal entertainment, Dell is niet de eerste die dit als uitgangspunt neemt. Eerder al ontvouwde Apple zijn idee voor een ‘digitale hub’ in de woonkamer en ook Gateway en Hewlett-Packard hebben zich inmiddels op de markt voor consumentenelektronica gestort. Gateway heeft succes met een goedkope flatscreen-televisie.

Ondertussen schuiven ook de traditionele marktpartijen voor consumentenelektronica, zoals Philips en Sony, op richting het digitale leven dat consumenten voor zichzelf aan het vormgeven zijn. Philips lanceerde in augustus zijn ‘connected planet’ strategie, met als doel consumenten overal toegang te bieden tot digitale content. Draadloos internet is daarin belangrijk. Tot de producten die sindsdien gelanceerd zijn behoort een MP3-speler die moet concurreren met de iPod van Apple. Sony heeft al geruime tijd zijn ‘Go-Connect’ strategie, waarbij de consumentenproducten steeds meer gekoppeld worden aan de computer.

Dell is marktleider op het gebied van computerverkoop, bovendien is het een van de best presterende technologiebedrijven. De komst van Dell op de consumentenmarkt zal daarom een groter effect resorteren dan bijvoorbeeld de stappen van Apple of Gateway. Dell zet ook sterk in op het leggen van een netwerk tussen de verschillende apparaten die mensen in huis hebben. Volgens het bedrijf werken de bestaande consumentenelektronica nog maar matig samen. “Wanneer je een ip-netwerk in huis hebt, zijn alle apparaten met elkaar verbonden. Dat is een interessanter vooruitzicht dan wat we nu hebben”, aldus ceo Michael Dell eerder deze week op een conferentie in Boston (aldus Cnet).

Tot de producten die Dell gisteren in een conference-call aankondigde behoren de online muziekwinkel Dell Music Store, de MP3-speler Dell Digital Jukebox, een LCD televisie (die tevens als computermonitor is te gebruiken), een nieuwe versie van de handheld Dell Axim voorzien van draadloze internettoegang, een projector en een nieuwe computer met name gericht op gaming en andere multi-media activiteiten. Verder introduceerde Dell ook de Dell Media Experience, software bedoeld om muziek, foto’s en film op de computer te beheren (en te bewerken). Het programma zal standaard op computers van Dell ge?nstalleerd worden.

Veel details over de producten en de prijzen wilde ceo Michael Dell gistermiddag niet geven tijdens de conference-call. Ook over het aantal muziektracks dat in de online winkel te koop is en welke prijs daarvoor betaald moet worden wilde hij geen duidelijkheid geven, hij meldde dat de prijs “concurrerend” zou worden met soortgelijke download-diensten. Apple rekent in zijn iTunes Musicstore 0,99 dollar per nummer. Verdere details over de muziekdienst worden pas bekend bij het daadwerkelijk lanceren van de producten. Dat zal volgens Dell gebeuren voor het eind van het jaar, om in te haken op het koopseizoen.

Dell noemde de ontwikkeling richting de consumentenmarkt logisch. “We zijn een computerbedrijf dat vanzelf groeit in andere markten. Dit omdat computers meer een rol krijgen in andere markten.” Dell benadrukte ook dat de stap van het bedrijf is ingegeven door “de wensen van de klant”, die zou zijn Dell-computer willen uitbreiden met randapparatuur die eveneens het Dell-merk draagt.

Bron:

http://www.emerce.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!