De voornaam als nieuwe segmentatiemethode

1 april 2006, 17:11

Schreven we eerder over segmentatie op basis van type auto, ook een andere insteek blijkt zinvol. Ouders die hun kind Tinke of Danny noemen blijken namelijk vrij vaak volvo te rijden, vt-wonen te lezen en regelmatig bij Ikea te winkelen. Daarnaast boeken ze veel vaker dan gemiddeld hun vakantie online en zijn ze regelmatig te vinden in het theater. Wegener en de universiteit van Utrecht hebben iets nieuws bedacht.

Wegener en de universiteit van Utrecht zijn erachter gekomen dat een bepaalde voornamen niet alleen geografische en demografisch kenmerken delen, maar ook voorkeuren op gebied van lifestyle. Binnen de Faculteit der Letteren van de Universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de voornaam van miljoenen kinderen. Dit levert volgens het dm-bedrijf een schat ………

Op marketingtip.nl kun je meer videocolumns bekijken. Een deel van deze columns zal eerst worden gepubliceerd op marketingfacts.nl.

- Eigenaar, directeur MarketingMonday.nl - Freelance OHRA namens directie ontwikkeling nieuwe commerciele strategie - Eigenaar, directeur MarketingXperts - Marketingdirecteur DSB Groep - Eigenaar, directeur Eyedentity Communications - Eigenaar, directeur Cramer & van Hooijdonk - Eigenaar, directeur The Creative Box

Categorie
Tags

18 Reacties

    Richard van Hooijdonk

    Beste Peter,

    Het opnemen van deze promo was vrij snel gebeurd 🙂

    Vertel, wat is exact je vraag.


    1 april 2006 om 18:37
    Richard van Hooijdonk

    Peter,

    Het filmpje is inderdaad wat ‘ouder’. Als je het filmpje echter goed doorneemt, dan tref je wat nieuwe input .. maar ik ben ’t met je eens … actueler is beter.


    1 april 2006 om 18:52
    loket

    De vraag is eigenlijk divers. Een column is mijns inziens onderwerpoverstijgend (is dat Nederlands) en niet sec één onderzoek en/of onderwerp. En voor zover je columnwise (dat is geen Nederlands) één onderwerp/onderzoek bespreekt verwacht ik kritische noten of toevoegingen/uitwerkingen. De term promo gebruikte ik toen ik me afvroeg waarom je MF als podium gebruikt . . .


    1 april 2006 om 18:58
    Jacobien

    Als ex-cameravrouw ga ik echt huilen bij het zien van dergelijke filmpjes 😉

    De camera staat te laag, de man staat scheef waardoor het net lijkt of ie weg wil lopen en de deurpost loopt door zijn schouder en hoofd. Het is verder saai en statisch.

    Als je wilt zorgen dat iets niet echt geloofwaardig overkomt, moet je het vooral zo opnemen.


    1 april 2006 om 20:15
    Richard van Hooijdonk

    Jeroen,

    Marco heeft de URL van de column nog een keer voor je onder aan deze lijst gezet.

    Jacobien,

    Hahah, je hebt helemaal gelijk. Als ‘niet-cameraman’ moet je kijken naar middelen en mogelijkheden. Er zijn nog circa 3 filmpjes van mindere kwaliteit, maar de filmpjes die ik gisteren op heb genomen en gemonteerd liggen een niveau hoger. Veel meer afwisseling, wat inzetjes en hier en daar wat begeleidende muziek eronder.

    Bij het videobloggen gaat het om:

    – de presentatiekwaliteit

    – beeldkwaliteit

    – creativiteit van de montage

    – de inhoud van de column

    Bij een gewone blog gaat het alleen om de laatste. Vandaar dat we ons beste blijven doen, maar liever heb ik een studio met goede camera, met daarop een autocue en een editor die het voor mij in elkaar zet. Maar dat gaat (nog) even boven budget op dit moment. Daarom probeer ik met nieuwe software een betere kwaliteit te leveren.


    2 april 2006 om 08:39
    jeroenmirck

    @ Marco: Dank. Ik was ‘m even kwijt…


    2 april 2006 om 08:39
    jeroenmirck

    Dat was een fotofinish, Richard. Toch even reageren: je zegt dat het bij een ‘gewone’ blog alleen om de inhoud draait. Dat is niet helemaal waar. Ook de kwaliteit van het gekozen beeld bij een posting is van belang. Ik ken menig blogger die door het gebruik van geen of gewoon slecht beeld de lezer niet weet te triggeren tot het lezen van zijn stukjes. Beeldkwaliteit is dus ook bij gewone blogs zeker een issue.


    2 april 2006 om 08:43
    Jacobien

    @ Jeroen

    Lees nu pas je laatste bericht. Ja , de kwaliteit is inderdaad belangrijk. Ook bij weblogs.

    Tijdens mijn opleiding bij de NOS leerden we simpele trucjes. Heb je 2 mensen in beeld, dan wordt degene rechts in beeld het meest serieus genomen. Mocht ik iemand niet, zette ik de camera wat hoger etc.

    Hoe je iets opneemt, heeft een enorme invloed op de kijker.


    2 april 2006 om 09:16
    rvhooij

    Jeroen, ik ben het met je eens. Het plaatje dat je bij de blog plaats is ook belangrijk. Maar bij videobloggen gaat het om veel meer facetten, zoals ik je reeds aangaf.


    2 april 2006 om 10:10
    rvhooij

    @ Jeroen

    @ Jacobien

    Ik moet nog veel leren. Praktische probleem is dat de webcam ‘op’ de autocue staat. Dus je leest altijd iets naar beneden. Enorme teksten zijn vrijwel niet uit het hoofd te leren. Hoewel, als ik seminars doe, dan praat ik aan de hand van powerpoint sheets. Dus wellicht ligt daar een mogelijkheid om veel meer over de grote lijnen te praten. Voorlopig is alles goede wil, proberen, testen, fijnslijpen en verbeteren. En met de laatste versie gaat het volgens mij de goede kant op.


    2 april 2006 om 10:13
    jeroenmirck

    @ Jacobien: Zo zie je maar wat de macht van de journalist (en tegenwoordig ook de vlogger) is. Het gebeurde natuurlijk massaal met Pim Fortuyn: het overwegend linkse journaille wilde de man koste wat kost uit het Torentje weghouden, dus waren alle trucs geoorloofd: stalkerige camara’s achter hem aan (en natuurlijk Wouke van Scherrenburg), hem dicht op de huid zitten en hem bij voorkeur van onderen filmen. Dat laatste lijkt in tegenspraak met wat je zojuist zei, maar dat is het niet: de lage shots gaven Fortuyn iets tirannieks, iets dreigends. En waar dat toe heeft geleid, weten we allemaal…


    2 april 2006 om 10:22
    Jacobien

    @ Richard

    Kun je niet achter een tafel gaan zitten en de webcam op wat telefoonboeken zetten?

    Zodat je een mooi mediumshot krijgt en we ook je handen zien.

    En doe dan een vrolijk jasje aan bij die saaie achtergrond. (links van de deur is een mooi recht vlak)


    2 april 2006 om 11:27
    rvhooij

    Jacobien,

    Ja, dat moet lukken. Ik moet (respectvol) lachen om je. Als we jouw wereld en mijn wereld naast elkaar zetten, dan wordt het volgens mij het beste filmpje van de wereld. Ik ga boetseren, ok? 🙂


    2 april 2006 om 11:29
    Alper

    Over de inhoud: Ik moet Freakonomics nog uitlezen maar toen ik laatst wat vooruit bladerde zag ik dat daar al een redelijk uitgebreide bespreking in stond over voornamen en demografie maar dan vooral voor Amerika.


    2 april 2006 om 11:44
    media

    Dank voor de tips Jacobien; ga ze absoluut gebruiken als ik zelf aan de slag ga met video! Eerst maar eens het videoplatform zelf gaan neerzetten; geef me een paar maandjes, we zijn al volop bezig!


    2 april 2006 om 13:45
    Frank

    Maar goed even on topic, Ik vind het gegeven wel interessant. zou eigenlijk online doorzoekbaar moeten zijn… kunnen we linken leggen…


    3 april 2006 om 08:58
    John de Vroede

    Waar gaat dit eigenlijk over? Hoe je een videootje opneemt..?


    14 juni 2006 om 19:42

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!