De ROI van mond-tot-mond reclame

12 juli 2005, 18:31

In de onderzoekspraktijk ervaar ik dat heel veel geld wordt besteed aan het tracken van de effectiviteit van massamediale- en direct marketing campagnes, maar dat aan de invloed en effectiviteit van mond-tot-mond promotie nauwelijks aandacht wordt geschonken. Zonde, want keer-op-keer blijkt dat dit een van de meest invloedrijke manieren is om consumenten te beinvloeden, met name waar het gaat om de invloed op de daadwerkelijke aankoopbeslissing, en om het verspreiden van nieuwe produkten en technologieen. Maar daar lijkt de laatste tijd verandering in te komen.

Dit wordt met name veroorzaakt door de sterke zichtbaarheid en invloed van online viral campaigns, weblogs en user-opinions, de Internet-equivalenten van de traditionele mond-tot-mond reclame. In onderzoeken naar het informatie-zoekgedrag van consumenten zie je in een bestek van twee jaar dat online informatie, en met name door user- en expert reviews, dominant is geworden in het maken van de uiteindelijke aankoopbeslissing, waar dit voorheen een winkelbediende of iemand uit de kennissenkring was.

In de VS is de WOMMA – de Word Of Mouth Association – actief. Zij hebben een eerste standaardwerk uitgegeven waarin een 30-tal professionals hun visie geven op het initieren, beinvloeden en meten van de verspreiding van commerciele info door consumenten AAN consumenten. In het boek staat het volgende centraal (via Adrants):

1. How do you track and measure word of mouth?

2. How do you prove the ROI of WOM?

3. How do you know which strategies work best?

4. How do you optimize messages so they will go viral?

5. Why do consumers become advocates or detractors?

6. How does WOM fit into your media plan?

In het boek wordt zowel ingegaan op de online equivalenten als op traditionele m-t-m. Ik heb het boek besteld, en zal binnenkort wat – hopelijk- interessante info hieruit terugkoppelen.

Weet iemand voorbeelden van Nederlandse partijen die hier structureel mee bezig zijn – offline of online – waar het gaat om het in kaart brengen van het effect hiervan?

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Lijkt me inderdaad een zinvolle meting maar moet je bekennen dat ik er nog niet van heb gehoord.


    12 juli 2005 om 19:19

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!