De potentiele klant als grote onbekende

15 april 2003, 07:23

Wie zijn eigenlijk die honderd tot duizenden bezoekers elke dag op uw site? Netmarketing geeft 10 tips hoe je dit vraagstuk kunt oppakken.

U kijkt in het statistiekpakket en vraagt het zich af… Waarom kijkt men gemiddeld naar 5 pagina?s en laat men toch geen gegevens achter? Waarom is 40% van de bezoekers na 1 pagina al weg? Waarom blijft 50% van de gebruikers niet langer dan 1 minuut op uw site? Komt men soms wel terug naar de site? Veel vragen, waar uw site-statistiekpakket nooit goed antwoord op zal geven.

Verder ter vergelijking: Stel dat we elke dag 100 tot 1000 mailpieces per post zouden versturen. In het kader van een direct marketing programma. En stel dat u bijna nooit response zou verkrijgen. Zou u dan stoppen met dit direct marketing programma? Waarschijnlijk niet als de kleine response toch de kosten rechtvaardigt. Het gevaar is dan dat de actie niet wordt geoptimaliseerd en blijft voortsluimeren. Een enorme potentie waar de meeste kosten al voor zijn gemaakt (site of mailing) blijft liggen.

?Vraag het de klant? zou de oplossing van elke marketeer zijn. En dat kan ook, maar doe het dan wel goed. Tools voldoende om online enquetes uit te voeren. Zoals ook de bouwmaterialenhandel tools voldoende heeft om een huis te bouwen. Toch besteed u dat ook maar liever uit. En terecht, een online enquete zit vol valkuilen. Hoe neemt u een steekproef? Wat is de invloed van bijvoorbeeld het gebruik van pop-up schermen op de representativiteit van de steekproef? Moet ik een pop-up dan aan elke bezoeker laten zien? En hoeveel maal? Hoe corrigeert u de bias die ontstaat door veelvuldiger bezoek van zogenaamde heavy-users? Kunt u het onderzoek binnen 1 tot 2 maanden uitvoeren? Hoe vertaalt u de statistische bevindingen door naar de online marketing materie? Behalve het kunnen uitvoeren van een online onderzoek is ook de kwaliteit van het onderzoek niet vanzelfsprekend.

Heeft u al deze kennis in huis? Dan kunt u een softwarepakket aanschaffen, afspraken maken met uw sitebouwer en een onderzoek uitvoeren. In alle andere gevallen is het verstandig uit te besteden. Let dan ook op de volgende 10 zaken:

1.Maak een keuze tussen a) benadering doelgroep per pop-up en b) benadering per email.

2.Beslis welke looptijd vereist is.

3.Beslis welke frequentie optimaal is voor het tonen van pop-ups of het heractiveren per email.

4.Bepaal hoe u de resultaten corrigeert voor heavy users.

5.Zorg dat de meetsoftware geen beperkingen voor het soort vragen meebrengt.

6.Zorg dat de verkregen output de juiste input is voor uw SPSS of SAS statische software. Dit bespaart veel tijd en voorkomt fouten.

7.Bedenk hoe u respons kunt verhogen, anders dan door het geven van incentives.

8.Bepaal of en hoe u afgebroken enquetes kunt gebruiken en vastleggen.

9.Zorg voor een doorlopende managementrapportage tijdens de enqueteperiode, zodat u tijdig kunt bijsturen.

10.Bepaal het procesmatige verloop van initiatie, definitie, ontwerp, uitvoering tot en met rapportage.

Bron:

http://www.netmarketing.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    media

    Tip van de week:

    Graag willen we als marketeer alles van ‘de klant’ weten. Ook van potentiële klanten. Dus vragen we er op los: in enquetes, op formulieren in sites, wanneer we klanten bellen of een responsecoupon verwachten. En daar had onze gewaardeerde drukke klant net even geen tijd voor. Dus we verliezen response. Hoe gaan we daar mee om? Allereerst testen en meten: hoeveel response verliezen we als we 1 item meer vragen aan een klant? Een voorbeeld uit een bij NetMarketing bekende testsituatie: bij een site ging de response telkens 10% omlaag bij elk extra gestelde informatievraag. Twee velden erbij? Meer dan 20% verlies (!). Niet altijd erg indien u een responsfilter wilt inbouwen, maar vaak ongewenst.

    Ga er dan ook van uit dat u een continue dialoog met de respondent wilt opbouwen. Meerdere interacties per jaar, wellicht per maand of week. Per interactie kunt u vervolgvragen stellen. Dus de noodzaak om alles ineens te vragen is er dan niet meer. En per interactie leert u van de respondent, zodat de vervolgvragen ook nog eens gericht kunnen worden gesteld. Zo hoeft u niet alle vragen aan alle respondenten te stellen. En wordt uw marketingdatabase optimaal gevoed.


    15 april 2003 om 07:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!