De openbare speelplaats

21 mei 2007, 07:12
{title}

De laatste tijd ben ik zeer geïntresseerd in nieuwe ontwikkelingen op het gebied van StreetArt, Public Space en CosPlay. Ontwikkelingen op het gebied van User Generated Public Space zou je het kunnen noemen. Net zoals “online” content socialer aan het worden is verwacht ik dat dit ook vertaald gaat worden naar de “offline” wereld. De stroming van het “terugpakken” van de openbare ruimte is misschien wel het eerst breed zichtbaar geworden met het boek No Logo in 1999.

Toen Time magazine tot person of the year heeft uitgeroepen was dat voor velen het officiële teken dat wij, de creërende mens, momenteel centraal staan. Nou in ieder geval op digitaal gebied dan.

Nu zie ik langzaam toch ontwikkelingen die mij het idee geven dat deze mens gestuurde ontwikkeling zich aan het uitspreiden is voorbij het internet. Dus vooral in gebieden van openbare ruimte. Hieronder enkele voorbeelden:

1. Public Messaging:

Het gebruik van SMS om op openbare ruimtes boodschappen te verspreiden.

Enige tijd geleden heeft Troika een SMS Guerilla Projector and Tool for Armchair Acivists gemaakt. MTV heeft de Tool for Armchair Activists ingezet tijdens de promotuie periode van de Europe Music Awards in Kopenhagen.

TXTual healing heeft recent DripTXT ontwikkeld. TXTual Healing heeft samen met Adam Chapman en het “handschrift” van NYC grafitti artist Jesus Saves een creatieve manier gevonden om boodschappen over te brengen.

2. Adspace for us(heb nog geen goeie term)

Het veranderen van reclameboodschappen in het publieke domein voor sociale doeleinden, creativiteit of kunst

Ji Lee heeft in New York enige tijd geleden The Bubble Project opgestart. Een initiatief om over bestaande utingen op abri’s lege spraak ballonetjes te plakken.

Jason Eppink heeft de Pixalator bedacht. Een manier om van video billboards kunst te maken.

Ji lee heeft net als Jason Eppink ook een variant hierop ontwikkeld, de Abstractor:

3. Playing Street Mobs

Voor de hand liggend zijn natuurlijk de FlashMobs

Ook wij als individu nemen een plek in. Zo hebben we afgelopen jaar Free Hugs beweging gezien als voorbeeld hiervan. Daarnaast is het momenteel in Japan nog enorm populair om verkleed de straat op te gaan(Cosplay, converged reality). Zie hieronder een clipje van Harajuku in Tokyo(hij 10 minuten erg lang).

Ook Parkour is een ander voorbeeld:

Misschien wil ik zelfs jumpstylen op het schoolplein hieronder willen scharen..

Dit zijn voor mij enkele voorbeelden. Ben erg benieuwd of jullie nog meer voorbeelden hebben die aansluiten bij deze trend …

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

16 Reacties

    Raimo

    Ik zie nu dat deze post al vanaf 11.12 online stond.. Hmm dat betekent dus dat mijn drafty versie al gepubliceerd was waarschijnlijk. Excuses.. Vanaf 13.45 is deze post dus pas eigenlijk klaar..


    21 mei 2007 om 09:50
    Raimo

    Hi Annet, zeker interesse! URL?

    Ja UGPC is idd omslachtig maar laat wel zien hoe het aansluit bij de andere UGC trends..

    Life Tagz is te beperkt. Het is niet alleen een Tag plaatsen maar een continue “spel” dat gespeeld wordt


    21 mei 2007 om 09:55
    Annet

    @Raimo

    Neem maar even via mijn website contact met me op, de lezing is besloten, maar ik kan het wel regelen voor een aantal lezers.


    21 mei 2007 om 10:01
    Raimo

    @Annet, wat een fantastische site zeg.. Zeer inspirerend. Thanks!


    21 mei 2007 om 10:40
    Raimo

    @Joost, die drip sessie(Grafitti research lab) lijkt erg op DripTXT natuurlijk..

    L.A.S.E.R. is prachtig..


    21 mei 2007 om 11:46
    Kasper Katje

    Jammergenoeg is ‘kunst’ zo’n ruim begrip want al vind ik de laser tagging op zich heel mooi bedacht, het resultaat is in mijn ogen vaak enorm beneden peil en zeker niet te vergelijken met originele graffiti pieces (tagging daargelaten).

    Voordeel is dat het niet blijvend is en geen schade aanricht maar een lezing???


    21 mei 2007 om 11:47
    Jan Commandeur

    @ David vette site zeg!


    21 mei 2007 om 13:39
    Raimo

    @David thanks

    @Olivier Ja Banksy is erg goed! Heb je die clip gezien met de Paris Hilton CD?


    21 mei 2007 om 16:13
    Olivier

    @Raimo Nee, maar ik ga dadelijk kijken.


    21 mei 2007 om 16:37
    Olivier Slabbers

    Blinkenlights blijft mijn favoriet, dunnetjes overgedaan door KPN met hulp van Gert Dumbar in Rotterdam. Over KPN gesproken, locatie gebonden sms of mms zou inmiddels toch ook wel moeten kunnen? Een soort van Breadcrumb Messaging wellicht, kunnen we allemaal digitale Hans en Grietjes zijn.

    @Raimo ja, ik herinner me nu dat ik dat inderdaad gezien heb. Banksy die met een stapeltje CD’s de Virgin en Fame winkels ingaat om ze daar in de schappen te leggen.


    22 mei 2007 om 08:14
    Raimo

    @Olivier, het wantwoord op die vraag weet jij volgens mij wel 😉


    22 mei 2007 om 09:16
    Olivier Slabbers

    @ Raimo Er zijn natuurlijk altijd dingen waar ik zo mijn ideeën over heb 😉


    22 mei 2007 om 14:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!