De negen technologiedoorbraken in 2005

7 januari 2005, 15:47

In 2005 zullen negen baanbrekende technologie?n gepresenteerd worden, die een grote invloed hebben op het dagelijks leven. Dit voorspelt Fem Business. Ten eerste is er het kunsthart van de Amerikaanse fabrikant Abiomed.

Deze uitvinding zal veel hartpati?nten redden, zo is de verwachting. Een andere belangrijke uitvinding zijn de micromotoren. Het is de verwachting dat deze op termijn de huidige batterijen zullen vervangen. De bestaande dvd zal op korte termijn vervangen worden door een zogenaamde blurray disc, ook wel aangeduid als gigaschijf, met een vijf keer zo grote opslagcapaciteit. Wimax is een nieuwe standaard voor draadloos internet en daarmee is het de opvolger van wifi. Wimax heeft een bereik van zo`n 50 kilometer, tegenover 100 meter bij wifi. Een andere uitvinding waar veel van verwacht wordt, is pure projectie. Hiermee kunnen afbeeldingen uit mobiele telefoons of pda`s op een groot scherm worden geprojecteerd. Andere veelbelovende technologie?n zijn het zogenaamde doorzichtige netwerk, hydrocultuur, herkenningssoftware die beeld en geluid combineert en een zonnecentrale met een lengte van 1 kilometer.

Bron: Fem Business Special

Alex Stil
CEO bij Reddion

Categorie
Tags

3 Reacties

    Anders

    Interessant. Stond er in die Business Special ook wat de (ca) 9 baanbrekende technologieën waren die in 2004 werden gepresenteerd?


    7 januari 2005 om 15:50
    alex stil

    Helaas … maar misschien in een artikel van vorig jaar. Zal komende week ff in archief duiken.


    9 januari 2005 om 15:16
    reinout

    Zo, en wat is er daarvan anno 2006 terecht gekomen? Zeg iets over de vermeende expertise van technology watchers.

    Nee, als FEM een echt fatsoenlijk oordeel wil vormen, moeten ze zelf ook het lef hebben om als groot-investeerders in die technologieen te stappen. Dat scherpt de geest.

    Voor wat ik zelf kan beoordelen is 2005 niet het jaar van de doorbraak voor WiMax geweest, maar eerder die in 2004, toen de standaard geratificeerd werd en 2006 nu de apparatuur op grotere schaal beschikbaar komt. WiMax met WiFi vergelijken is bovendien een brevet van onvermogen. WiFi en WiMax zijn complementair. Vergelijk WiMax eerder met UMTS en HSDPA. Wat je dan ziet is dat WiMAX efficienter omgaat met de beschikbare frequentieband dan UMTS of HSDPA en uiteindelijk dus goedkoper zal kunnen leveren.

    Technologie kan alleen zorgen voor kostenvoordeel. Marketeers moeten zorgen dat er voldoende hoopla omheen gegenereerd wordt dat er ook een markt voor is om dat kostenvoordeel te kunnen uitnutten.


    30 mei 2006 om 06:08

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!