De macht van weblogs

22 oktober 2004, 10:29

Vanavond om 20:30 uur op Nederland 1 in Netwerk aandacht voor weblogs. Hoe groot is de invloed van bloggers? En waar ligt de grens van het te publiceren materiaal? Netwerk sprak met Jeroen Otten van zeikerdje.com, een ex-medewerker van geenstijl.nl (huh?) en Francisco van Jole, internetdeskundige (huh?). Ben benieuwd, maar gezien de uitgenodigde gasten verwacht ik er eerlijk gezegd weinig van.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

13 Reacties

    media

    Dank je Wouter 🙂

    Ik begrijp de keuze voor de gasten niet helemaal. Als ik in de redactie zou zitten van Netwerk zou ik een van de grotere weblogs (geenstijl, retecool of volkomenkut) uitnodigen.

    Van Jole is wat mij betreft al jaren uit. Hij probeert het nog wel maar de dingen die hij schrijft of zegt slaan steeds vaker de plank mis.

    Zoals gezegd ik ben benieuwd naar de uitzending vanavond. Ben alleen bang dat ze daar weinig zullen melden over de opkomst van business blogs.


    22 oktober 2004 om 12:22
    loket

    Waarom op voorhand zo negatief. Het gros van de mensen weet nog niet eens wat een weblog is. Dat gaan ze ongetwijfeld uitleggen. TV is een massamedium weet je nog.


    22 oktober 2004 om 12:34
    media

    Het is ook prima dat weblogs onder de aandacht wordt gebracht van de massa. Probleem is alleen dat ze daarvoor m.i. niet de meest geschikte personen hebben uitgenodigd. Waarom geen mensen van Geenstijl (of Retecool) en Adam Curry bijvoorbeeld? Wat mij betreft hebben die het afgelopen jaar echt laten zien dat ze het medium begrijpen. Niet altijd mijn manier maar toch.

    Oh wel, misschien ben ik inderdaad wel iets te negatief. Laat ik vanavond eerst maar eens gaan kijken 🙂


    22 oktober 2004 om 12:42
    Anders

    Ze zullen uiteraard geen aandacht besteden aan business blogs. Die zijn op een paar voorzichtige eerste stapjes na ook nog helemaal niet aan de orde. Wat wel aan de orde is, is het platleggen van de overheidssites waar de weblogs bovenop zaten. De Doritos-campagne waar GeenStijl een hoop media-ophef over maakte (en er uiteindelijk naast bleek te zitten). De zwartmakerijcampagnes (Stivoro/Trudy Prins)etc.

    Dat er niemand van de grote weblogs is, is niet zo vreemd, die proberen immers bewust een imago van anonimiteit aan te meten. Ik ben wel benieuwd wat die ex-medewerker van GeenStijl te zeggen heeft.

    Fransisco van Jole is de uiteenspatting van de luchtbel inderdaad nooit te boven gekomen, maar het uitnodigen van volstrekt achterhaalde deskundigen schijnt in Hilversum nou eenmaal een way of life te zijn. Het zijn geen onderzoeksjournalisten maar itemmaakredacties.


    22 oktober 2004 om 12:50
    loket

    Benieuwd naar de reacties op de uitzending van de ‘professionele’ webloggers . . .


    22 oktober 2004 om 16:57
    loket

    Volgens mij was de boodschap van het item dat de kracht van internet groter is dan menigeen denkt. Zieke geesten kunnen vrijuit hun mening kwijt en hun acties etaleren. Dat moet ook kunnen, laten we dat voorop stellen. Ze trekken daar collega-denkenden mee aan. Oi.

    Maar als iemand ten tijde van eventuele calamiteiten (voorbeeld Bigley in item) aangeeft daar slechts twee uur van uit het lood te zijn geweest en vervolgens de grens weer verlegd, heb ik mijn twijfels.

    Tijd voor een weblog-keurmerk?


    22 oktober 2004 om 17:34
    Anders

    Was inderdaad een erg voorspelbare reportage. Eén ding moet je Otten wel toegeven: hij durft tenminste met naam en toenaam in beeld en gewoon te zeggen waar het op staat: een hoop rel schoppen. GeenStijl en consorten proberen het dan wel mooier te maken dan het is met hun anonimiteit en geblaat dat ze “geen web-log maar een internetfeuilleton” zijn, maar vergeleken met Otten zijn ze lafhartig bezig (het woord dat Van Jole ook – terecht – gebruikte).


    22 oktober 2004 om 17:38
    Erwin Maas

    Uitzending gezien en ik vind het zéér teleurstellend: het principe weblog wordt zó negatief neergezet, dat alle mensen die nog niet bekend waren met het fenomeen, nu waarschijnlijk denken dat je crimineel bent als je zegt dat je een weblog hebt… 🙁

    Ik heb geen enkel positief woord gehoord over weblogs, in mijn ogen is op die manier gebracht, de hele uitzending een farce, een vooropgezet spelletje. Ik denk dat die Jeroen er in gestonken is en dat ie nu ook zal denken: “waar zijn al mijn opmerkingen gebleven?, ze hebben alles geheel uit zijn verband gerukt! “. (Zoals de media normaliter altijd doen, heb ik meerdere malen aan den lijve ondervonden).


    22 oktober 2004 om 17:54
    E Maas

    Het is DEMONISEREN van weblog(ger)s, anders kan ik het niet stellen: die term gebruikt de media toch zo graag?


    22 oktober 2004 om 19:48
    EJ

    Interessant vind ik de ontwikkeling van succesvolle (=norm bezoekersaantal) weblogs na jaren stoppen met de dagelijkse ‘pots’. Bloggers die zeer ambitieus waren/zijn trekken de realistische conclusie: kwaliteit kost tijd en zweet. Merel Roze hierover:

    ‘Drie-en-een-half-jaar.

    1800 stukjes.

    1.205.000 bezoekers.

    Weet u wat?

    Ik houd ermee op!

    Dat is niet alleen voor u een opluchting (het lezen van al die opvulstukjes gaat op een dag ook vervelen) maar ook voor mij, want ik hoef me op sommige ochtenden niet meer geforceerd in allerlei creatieve bochten te wringen.


    22 oktober 2004 om 21:19
    Anders

    Punt is dat die reportage niet op zichzelf staat en de boel op stelten heeft gezet, zoals iedereen in weblog-land nu wil doen geloven. Als op Webwereld, nu.nl of in de krant het woord “weblog” wordt gebruikt, gaat dat doorgaans gepaard met berichtgeving dat er weer ergens een rel op internet is ontstaan, en is niet zelden een reactie van het OM te vinden. Dat kun je niet alleen de media blijven verwijten: daar is meer aan de hand dan enkel tendentieuze journalistiek.


    24 oktober 2004 om 06:49
    Anders

    “Waarom horen of zien we niets van de Amerikaanse geenstijls, vk’s en retecools?”

    Omdat Amerika geen Pim Fortuyn heeft gekend, waarschijnlijk. Na het calvinistische, politiek correcte tijdperk is 4 jaar geleden de Nederlandse samenleving tot uitbarsting gekomen en slaan we op dit moment door naar de andere kant. Ik denk dat het nog wel een paar jaar zal duren voordat de rookwolken weer een beetje zullen gaan liggen. Voorlopig is de tendens dat rellogs zich ontwikkelen tot commercieel levensvatbare ondernemingen. Dat het bedrijfsleven dergelijke initiatieven sponsort, is in dat opzicht misschien wel net zo schadelijk voor het imago van weblogs als reportages als die van Netwerk.


    24 oktober 2004 om 08:12
    E Maas

    Er is één heel grote groep weblogs die helemaal niet in dit stuk voorkomt en die kunnen we toch niet zomaar even uitsluiten??? : Op web-log.nl en punt.nl (of zo) hebben honderdduizenden mensen een weblog. Over het algemeen is die sfeer heel erg leuk, op een paar incidentjes na. Ik begrijp niet dat daar niets over wordt gezegd, want het is veruit de grootste groep weblogs in Nederland, dat het een gratis subdomeinservice is doet niets af aan het feit dat het wél gewoon allemaal weblogs zijn, stuk voor stuk. We praten dan over ca. 2% van onze totale bevolking!!!, waar het gewoon hartstikke leuk toeven is; d.w.z. dat GS, retecool enz. in het geheel niet representatief zijn, het zijn zandkorreltjes in de Nederlandse weblogwoestijn, meer niet.

    Natuurlijk werd op netwerk dat overgrote deel van de Nederlandse weblogs totaal weggezwegen, alsof het niet bestaat, niet écht is of zo. Maar het is nét zo echt als een zelf gehoste weblog, het gaat immers om de inhoud van de log en niet om hoe veel zo een log kost of hoe goed je je log-layout wel/niet kunt maken.

    Onderschat de kracht van een dergelijke gratis community niet: als ik een paar dagen actief ben op mijn (gratis) web-log, dan krijg ik meteen gigantisch veel bezoekers op mijn homepage en dan is mijn web-log véruit de grootste referer.


    24 oktober 2004 om 09:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!