De kr@nt van morgen, nog steeds op papier?

9 juni 2005, 06:35

Bereidheid te betalen onder lezers van online-kranten

Hans Beyers (Communicatiewetenschappen Universiteit Antwerpen) heeft recentelijk onderzoek (pdf) gedaan naar de percepties, opinies en attitudes van (voornamelijk Vlaamse) lezers van online-kranten.

Een van de onderzoeksvragen ging over de bereidheid tot het betalen voor online content (ziet tabel). Niet geheel onverwacht is men het meest bereid om te betalen voor archief (24,0%), gespecialiseerde content (17,7%) en dossiers (16,9%). De resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van 858 respondenten en de rangorde komt aardig overeen met een onderzoek dat Beyers eerder uitvoerde in 2004 (met een kleinere steekproef; n=171). Wel opvallend is de significante afname in bereidheid tot betalen. Waren vorig jaar nog ca. 30% van de respondenten bereid te betalen voor dossiers en archief, uit het nieuwe onderzoek blijkt dit beduidend lager te zijn.

Blijft de vraag, hoe gaan online-kranten hun geld verdienen?

Via: blokletter

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!