De Chinese Droom

20 december 2005, 14:39

De Chinese DroomVanmorgen in de auto geluisterd naar een uitzending van De Ochtenden met daarin een reportage van Harm van Atteveld over de ontwikkeling van de Chinese hoofdstad Beijing en een interview met publicist Martijn de Waal die net terug is van een internet conferentie in Hong Kong. Een van de aandachtspunten was de vraag of de opmars van nieuwe technologie?n zoals internet, peer-to-peer en SMS leidt tot meer vrijheid in China.

Tussen mijn afspraken door lees ik zojuist op Planet dat Eurocommissaris Margot Wallstr?m onder vuur ligt op haar eigen weblog. De Zweedse haalt uit naar bedrijven als Google, Microsoft en Yahoo die volgens haar meewerken aan de onderdrukking van democratie en vrijheid van meningsuiting in China (ook een van de onderwerpen in de uitzending vanochtend). Microsoft, bijvoorbeeld, verbiedt Chinese gebruikers van blogdienst MSN Spaces om de woorden ‘burgerrechten’, ‘democratie’, ‘demonstratie’ en ‘vrijheid’ te schrijven. Wallstr?m krijgt op haar beurt een golf van kritiek over zich heen in de reacties onder haar ‘oproerbericht’.

China, een land waar we de komende jaren nog (erg) veel van zullen horen. Wie alvast een korte update wil van de stand van zaken vwb internet en online advertising in China, kan ik de recente presentatie (ppt) van Mary Meeker (Morgan Stanley) aanbevelen.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Dank voor de update Martijn!

    Was je nu op hetzelfde congres waar ook Mary Meeker de presentatie over de online ontwikkelingen in China heeft gepresenteerd?


    21 december 2005 om 10:30
    Martijn de Waal

    Nee, dit was een conferentie georganiseerd door Hong Kong Inmedia, en ging vooral over alternatieve media. Er waren tal van (vooral) oost-aziatische (Korea, Maleisie, Taiwan, Japan) organisaties die aan de een of andere vorm van burgerjournalistiek deden.


    22 december 2005 om 21:09

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!