De zin en onzin van growth hacking

11 augustus 2017, 09:00

Uitgelezen: Hacking Growth

Growth hackers. Ze worden door sommige gezien als de messias voor elk bedrijf dat moeite heeft met groei en door anderen als irritante spammers waar je niet vanaf komt. Het boek Hacking Growth leert je over de zinvolle vorm van growth hacking. Sean Ellis (onder meer bekend als de oprichter van Growthackers.com) en Morgan Brown (auteur en voorheen head of growth bij Growthhackers.com) schrijven over wat onder andere Dropbox, Facebook, Evernote, LinkedIn, Yelp, Pinterest, Hubspot en Upworthy doen voor hun groei.

Deze bedrijven zijn nu welbekend bij ons, maar ze waren niet altijd zo bekend. De mythe dat deze bedrijven gewoon een briljant zakelijk idee hadden wat lekker aansloeg bij de doelgroep wordt verworpen. Ook deze bedrijven moesten klanten en gebruikers aantrekken en overtuigen van hun product. Elk bedrijf moet een klantenbestand laten groeien om zo te kunnen overleven en te floreren.

“Growth hacking gaat hierbij niet alleen over hoe je nieuwe klanten aantrekt. Het gaat over hoe je hen inpalmt, activeert en voor je wint, zodat ze terug blijven komen voor meer. Het gaat over hoe je snel inspringt op hun steeds wisselende behoeften en verlangens en van hen niet alleen een groeiende bron van inkomsten maakt, maar ook gepassioneerde ambassadeurs.”

Wat leren we hiervan?

Het boek is geschreven om het proces growth hacking uit te leggen en als gids hoe je growth hacking op de beste manier kunt implementeren.

Dit wordt opgesplitst in twee delen:

1: Hoe komt een growth-team tot stand en hoe gaat het team te werk?

2: Wat is het doel van een growth hacker en hoe behaal je dit doel?

Het boek geeft geen garantie tot succes. Je zult hier geen snelle hacks vinden die jouw bedrijf in één klap een berg aan nieuwe klanten oplevert. Het boek biedt je een denkwijze. Het vertelt je waar je bij groei allemaal aan moet denken, zoals: hoeveel geef je uit om één klant te krijgen en wat levert dit op, spreek je de juiste doelgroep aan, spreek je de doelgroep aan met de juiste taal, waar liggen de prioriteiten van het bedrijf en waar zouden ze moeten liggen en hoe onderscheidt jouw product zich van de concurrent. Door deze denkwijze te volgen kun je waarschijnlijk meer onbevooroordeeld naar je eigen product, doelgroep en organisatie kijken, loskomen van routine/de gewoonte en een beeld van de realiteit krijgen.

Daarnaast gaat het om doen. Als je ruimte ziet voor verandering, hoe maak je die verandering dan door? Hoe test je of deze verandering de juiste is? Om dit te verduidelijken worden er veel growth hacks van bedrijven toegelicht die ervoor zouden hebben gezorgd dat het bedrijf de groeispurt doormaakte waar veel startups van dromen. Voorbeelden die worden genoemd zijn Dropbox en de extra 250mb aan opslagruimte die jij en een vriend krijgen als je die vriend aan boord brengt.

Wat is zinvolle groei?

Kanttekening hierbij is: deze voorbeelden hielpen bij de groei, maar kwamen voort uit talloze andere testen die hiervoor waren gedaan. En na een succesvolle ‘hack’ is het absoluut niet klaar. Dropbox had naast de uitbreiding van je opslagruimte nog veel meer hacks om te zorgen dat hun userbase groter werd. En dit gebeurde niet in één dag. De kern van groeisucces is het methodisch opstellen van testen en het uitwerken van resultaten en learnings. Dit kost tijd en gebeurt zelden over een nacht ijs (zoals het vaak lijkt bij het uitleggen van een growth hacking). Je wilt natuurlijk dat je groei constant is en niet na één piek weer stagneert.

Sean en Morgan beschrijven growth hacking in de meest ideale vorm, waardoor ik ook geloof dat het een methode is die echt kan werken. Het boek beschrijft hoe growth hacking zou moeten zijn en niet hoe het in de praktijk nog wel eens wordt gebruikt.

Zo pakken nog steeds veel mensen growth hacking op als een ‘get rich quick’- methode, waarbij er van alles wordt geprobeerd om mensen te acquireren en er niet juist wordt gekeken naar de cijfers. Groei gaat niet alleen om een stijging in gebruikers, volgers of bezoekers op je website. Wat heb je aan 5.000 geregistreerde gebruikers als maar 5 procent het product ook daadwerkelijk gebruikt of 1000 extra likes als dit alleen maar fake accounts zijn.

Growth hacking is daarom niets minder dan begrijpen. Het begrijpen van je doelgroep, wat je product is, waarom de doelgroep je product wilt (of niet), hoe ze aangesproken willen worden en hoe je ze terug laat komen. Dat is de kern van groei.

Expert op het gebied van Google Analytics / Google Tag Manager / Google Data Studio. Daarnaast beginneling in Power Bi. Bij Basic-Fit werk ik aan het samenbrengen van backend data en website data, om de kennisdeling binnen het bedrijf te vergroten.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Daniel

    Growth Hacking is een mindset. Een manier van werken. Wat is het probleem van de klant? Hoe kan ik dit voor de klant oplossen? Waar bevindt de klant zich? welke boodschap is meest effectief?

    Daarnaast zijn er heel veel tools die je kunt gebruiken zonder dat je zelf een programmeur, een DTP’er of een data-analist bent.

    Vooral heel veel testen en uiteindelijk is er de “golden nugget” die jouw bedrijf/afdeling groei gaat opleveren.

    Werken via het zogenaamde G.R.O.W. principe.

    Gathering Ideas

    Rank Ideas

    Outline Experiments Design

    Work/ Execute


    11 augustus 2017 om 09:36
    Bob Meijer

    @Daniel, het zoveelste buzzword voor Online Marketing 😉


    11 augustus 2017 om 09:56
    Ben

    Growth Hacking is een mindset. Een manier van werken. Wat is het probleem van de klant? Hoe kan ik dit voor de klant oplossen? Waar bevindt de klant zich? welke boodschap is meest effectief?

    Hier had ook kunnen staan:

    Marketing is een mindset. Een manier van werken. Wat is het probleem van de klant? Hoe kan ik dit voor de klant oplossen? Waar bevindt de klant zich? welke boodschap is meest effectief?


    13 februari 2019 om 12:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!