De wereld veroveren met lokalisatie

24 juli 2015, 05:00

Hoe ga je als internationaal e-commercebedrijf om met nieuwe opkomende economische grootmachten? In India heeft momenteel slechts 20 procent van de 1,2 miljard inwoners een internetverbinding, dit ten opzichte van de 96 procent die wij in Nederland hebben. Toch staat India hiermee al in de top drie qua aantal internetgebruikers wereldwijd. China rolt dit jaar nog het 4G-netwerk verder uit en wordt daarmee de grootste aanbieder van mobiel 4G. Ook in andere grote landen als Rusland en Brazilië wordt flink aan de weg getimmerd.

De kansen zijn groot voor multinationals, maar vragen wel om een online beleving op maat. Nederlanders zijn immers geen Chinezen en Indiërs zijn geen Brazilianen. Toch denken veel bedrijven dat alle wereldburgers gelijk zijn. Ze bedenken een wereldwijde strategie en rollen deze lokaal uit door een letterlijke vertaling van de content. Om een online beleving op maat te creëren, dien je je verder in je lokale doelgroep in te leven. Deze blog geeft vier essentiële stappen die je zullen helpen naar succesvolle online lokalisatie.

1. Pas je consumer decision journey aan op je lokale markt

“In de Verenigde Staten neemt het gemiddelde aankoopbedrag toe naarmate het online aankooptraject langer duurt, terwijl Japanners na 6 dagen gemiddeld het meest spenderen.” De McKinsey customer decision journey is een perfect middel om te zien welke fasen er zijn binnen het online aankooptraject van consumenten. Eerst informeren, dan actief vergelijken en vervolgens kopen. Echter is dit een Amerikaans model en niet een-op-een toe te passen op ieder land. Het ene continent is meer gericht op brand awareness, terwijl het andere veel gevoeliger is voor prijsaanbiedingen. Google heeft enkele maanden geleden een tool gelanceerd waarmee je per land kunt zien welke kanalen op welk moment van de decision journey gebruikt worden.

Wanneer je een duidelijk beeld hebt van het online gedrag van je lokale doelgroep, kun je de inzet en planning van je kanalen hierop aanpassen. Zo zal retargeting in Japan veel sneller moeten plaatsvinden dan in de VS aangezien de decision journey in Japan gemiddeld korter duurt.

2. Pas je design aan

Wat zijn de verschillen tussen wehkamp.nl en het Japanse Rakuten? Een enkele blik laat zien dat Wehkamp een zeer korte, minimalistische en kleurarme website heeft, terwijl enkel de navigatie van Rakuten al erg kleurrijk is. Meerdere studies hebben aangetoond dat westerse consumenten webpagina’s scannen van linksboven naar rechtsonder. In landen als China en Korea zijn de consumenten meer verticaal georiënteerd. Om te voorkomen dat ze aan de andere kant van de wereld enkel je cookie-beleidspagina openen, dien je je wireframes en design aan te passen. In het westen is er een verandering gaande waarbij alles simplistischer en platter (flat design) wordt. In Azië wordt daarentegen meer waarde gehecht aan kleurrijke visualisatie. Om echt een goed visueel beeld neer te zetten, dien je per land met de juiste locale bril naar webpagina’s te kijken. De Japanse e-commercegigant Rakuten heeft dit goed begrepen aangezien de wereldwijde website een compleet ander design heeft dan de Japanse pagina.

3. Lever content die aansluit op je lokale doelgroep

Om content op maat te leveren, test en experimenteer je welke contentbehoefte er is per land. Wereldwijd beeldmateriaal en een vertaling van de Engelse tekst is niet voldoende. Is je lokale doelgroep meer geïnteresseerd in video, infographics of bondige tekstuele content? Probeer je vormgeving en tone of voice hierbij per land aan te passen. Bekijk eens hoe een productpagina van een fotocamera er in Nederland uitziet of in China. De Nederlandse productpagina is overzichtelijk en bevat relatief veel tekst, terwijl de Chinese pagina gedomineerd wordt door details en visuele ondersteuning.

4. Durf lokale kanalen in te zetten

Google, YouTube en Facebook zijn verreweg de grootste online kanalen in ons land en ook in grote delen van de wereld. Toch is het belangrijk om goed te kijken welke kanalen er per land gebruikt worden. Zo zul je met een perfecte Google SEO-tekst in Rusland niet het optimale bereiken, omdat zoekmachine Yandex daar absolute marktleider is. Leer je lokale kanalen kennen en weet wat de mogelijkheden en beperkingen per kanaal zijn. Zo is Yandex meer gefocust op taal en een hoge keyworddichtheid maar veel minder op inkomende en uitgaande links.

Weet je hoe je doelgroep zich online gedraagt, welke kanalen hij gebruikt en welke content hij graag ziet? Dan kun je beginnen de corporate online strategie te gaan vertalen per lokale markt. Je online beleving zal interessanter zijn, content wordt beter vindbaar en dit zal uiteindelijk leiden tot meer pageviews en sales.

Stefan Donker
Online Content Manager bij Clockwork

Stefan studeerde als student Beleid, Communicatie & Organisatie aan de Vrije Universiteit Amsterdam cum laude af. Tijdens zijn studie begon hij zich te interesseren in Content Management en de manier waarop bedrijven dit procesmatig inrichten. Momenteel werkt Stefan voor Clockwork als Digital Marketing Consultant waarbij hij werkzaam is als Global Online Content Manager.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!