De week op social: Facebook zet de camera centraal, Google Optimize gratis en meer videoanalytics

De week op social: Facebook zet de camera centraal, Google Optimize gratis en meer videoanalytics

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Twitter introduceert pre-roll advertenties voor video's op Periscope, live locatie in Messenger, Facebook lanceert Camera-effecten, Stories en Direct in de mobiele app en rolt meer mogelijkheden tot sponsoring van content voor bedrijvenpagina's uit, Twitter telt @gebruikersnaam niet langer mee, Google Optimize nu gratis en Periscope geeft inzicht in je kijkers.

Twitter introduceert pre-roll advertenties in Periscope video's

In het vierde kwartaal van 2016 zond Twitter 600 miljoen uren livevideo uit via Periscope. In de aandeelhoudersbrief meldt Twitter:

We’ll focus our investment in revenue product features that differentiate Twitter and capitalize on our unique value proposition for advertisers, including video and more organic ad formats. Video is our largest revenue-generating ad format.

Twitter gaat pre-rolladvertenties in Periscope video's mogelijk maken. Zodra gebruikers door hun nieuwsstroom scrollen, kunnen Periscope video's starten met een korte advertentie. Dit geldt zowel voor livevideo als replays. Advertenties in Periscope video's zijn nu beschikbaar voor een selecte groep adverteerders via Twitter Amplify. Naar verwachting zal deze optie in de komende maanden verder worden uitgerold naar meer adverteerders.

Bron: Adweek 

Facebook introduceert live locatie in Messenger

In Nederland is Facebook Messenger op circa 60 procent van de smartphones aanwezig. De berichtenapp timmert hard aan de weg van vernieuwing en rolt deze week wereldwijd een nieuwe feature uit: live locatie. 

Met live locatie kun je eenvoudig via Messenger je vrienden of familie laten weten waar je bent. Zodra je een bericht opstelt, klik je op het locatie-icoon om je huidige locatie via een plattegrond te markeren. Met de nieuwe update zie je in de plattegrond een blauwe balk waarmee je je live locatie kunt delen. Degene met wie je je live locatie deelt, kan dan 60 minuten volgen waar je bent. Je ziet tevens een inschatting van hoelang het zou duren om met de auto bij de locatie van anderen uit te komen. Een klokje rechts onderaan het scherm toont hoelang je je live locatie nog deelt met je contacten.

Bron: Facebook

Facebook lanceert Camera-effecten, Stories en Direct in de mobiele app

Deze week rolt Facebook, op iOS als Android, een speciale camera-app uit waarmee je effecten kunt toevoegen aan je foto's en video's. Die app heeft een dozijn effecten met live masks, frames en interactieve filters die je kunt toevoegen aan je foto's en video's. Via de zogenaamde reactieve effecten kun je interacteren met dynamische objecten als vallende sneeuw of stijleffecten toevoegen, zoals een artistieke filter voor je livevideo. De stijleffecten doen sterk denken aan de Prisma-filters waarmee je diverse artistieke stijlen van bekende kunstenaars toepast op je foto's.

In een samenwerking met merken creëert Facebook tevens maskers voor aankomende films, zoals Alien: Covenant, Despicable Me 3, Guardians of the Galaxy Vol. 2, Power Rangers, Smurfs: The Lost Village en Wonder Woman.

Met de nieuwe update kun je tevens meerdere foto's en video's delen die samen een story vormen. Een feature die Facebook reeds gekopieerd had van Snapchat en ingebouwd in Messenger, Instagram en WhatsApp. Net als bij Snapchat verdwijnen de stories na 24 uur. En stories verschijnen niet in je nieuwsstroom of op je tijdlijn, tenzij je ze daar ook deelt.

Om foto's of video's direct met je vrienden te delen kun je nu gebruik maken van Facebook Direct. Je vrienden kunnen de content eenmaal bekijken, opnieuw bekijken en reageren. Zodra de conversatie eindigt, is de content niet langer zichtbaar in Direct.

Bron: Facebook 

Facebook biedt meer mogelijkheden voor sponsoring van content bedrijvenpagina's

Vorig jaar heeft Facebook haar sponsor content policy bijgesteld waarbij geverifieerde bedrijvenpagina's en profielen de mogelijkheid kregen gesponsorde content te publiceren.

Deze week kondigt Facebook drie updates aan wat betreft gesponsorde content:

  • Meer bedrijvenpagina's toestaan om gesponsorde content te publiceren: elke pagina kan nu een aanvraag indienen voor toegang tot de gesponsorde contenttool via dit formulier
  • Updaten van de gesponsorde content tag door het woordje 'betaald' toe te voegen;
  • Het vereenvoudigen van het beleid en de richtlijnen om het beleid te handhaven: bedrijvenpagina's die gesponsorde content plaatsen die niet aan de regels voldoet, krijgen een notificatie met uitleg over wat aan te passen om aan de regels te voldoen. Facebook zal berichten die in strijd zijn met de gesponsorde content niet verwijderen, maar verbergen in de nieuwsstroom. Zodra de wijzigingen zijn aangepast, zal het bericht weer zichtbaar zijn in de nieuwsstroom.

Gesponsorde content tag

Bron: Facebook

Twitter telt @gebruikersnaam niet langer mee in replies bij vaststellen 140 karakterlimiet

Vanaf deze week telt de @gebruikersnaam niet langer mee bij het vaststellen van het aantal tekens binnen het karakterlimiet op Twitter. In plaats daarvan verschijnt de gebruikersnaam van de persoon waarnaar je replied boven de tweet. Daarnaast kun je nu precies aangeven naar wie je reageert in je tweet. Kies eenvoudigweg de naam uit de lijst met gebruikersnamen die verschijnt zodra je op 'Replying to' klikt. Sommige Twitteraars hebben de feature mogelijk al gezien in een testfase, nu rolt de update wereldwijd uit.

Gebruikersnaam telt niet mee in karakterlimiet bij replies

Bron: TheNextWeb 

Google Optimize nu gratis beschikbaar voor iedereen

Google Optimize

Elk bedrijf met een website heeft baat bij het beter begrijpen van hun bezoekers en het ontwikkelen van een betere ervaring voor die bezoekers. Om bedrijven daarbij te helpen lanceerde Google vorig jaar Google Optimize 360. Met Google Optimize kun je experimenten met verschillende landingspagina's voor je website en A/B testen uitvoeren. Zo leer je welke pagina beter werkt.

Optimize was eerst alleen beschikbaar voor grote bedrijven, daarna meer toegankelijk in een betaversie en sinds deze week is het gratis beschikbaar voor iedereen. Dit is geen test, geen beta, je kunt vandaag starten met het optimaliseren van je website met Google Optimize.

Bron: Google 

Periscope rolt nieuwe features uit voor meer inzicht in je kijkers

Deze week rolt Periscope twee nieuwe features uit waarmee je meer inzicht krijgt in je publiek. Ten eerste een activity tab die je inzicht geeft in hoe kijkers reageren op je videocontent, zoals wanneer iemand je volgt of je replay bekijkt. Deze activity tab is beschikbaar voor iOS en Android. Ten tweede een analysedashboard dat je inzicht geeft in statistieken over videoduur, kijkers, hartjes, kijktijd en kijktijd per kijker.

Periscope activity

Bron: Periscope 


Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.