De week op social: meer video, vacatures en solliciteren op Facebook en LinkedIn-recruiters opgelet

18 februari 2017, 08:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: nieuwe videofeatures in Facebooks app, vacatures op Facebook, nieuwe producten voor premium LinkedIn-accounts, nieuwe features voor recruiters op LinkedIn, livevideo in Twitter’s Top Trends, YouTube Kids op smart TV’s en de introductie van lijsten voor je favoriete plekken op Google Maps.

Facebook-app biedt nieuwe kijkervaring voor video’s

Verticaal afspelen:

Facebook heeft nieuwe videofeatures getest in de app met als doel om het kijken naar video’s te stimuleren. Met de nieuwe features krijgt videocontent een nog prominentere plek in de nieuwsstroom. Uit de tests bleek onder andere dat verticale video-advertenties het beter doen (3 tot 9 procentpunt toename) als het gaat om reclameherinnering. Zo zal Facebook nu verticale video’s volledig in beeld brengen via de app. En als je verder scrollt, blijft de video zichtbaar afspelen in de hoek van je scherm.

Video met geluid:

Video’s spelen automatisch af in de nieuwsstroom zonder geluid. Volgens Facebook verwachten mensen dat het geluid te horen is zodra de video in beeld komt. Uit tests blijkt dat 70 procent van de video’s wordt bekeken met het geluid aan. Reden voor Facebook om een nieuwe feature toe te voegen aan de app waarmee het geluid van video’s automatisch ‘aanzwelt’ zodra de video tijdens het scrollen in beeld verschijnt. Als je verder scrollt neemt het volume van het geluid weer af.

Kortere video’s:

Tot slot moedigt Facebook adverteerders aan om kortere video’s te maken. In Facebook’s Creative Hub kun je inspiratie opdoen om je boodschap in kortere tijd over te brengen met video.

Bron: Facebook Business

Facebook lanceert vacatureberichten en tab voor bedrijfspagina’s

LinkedIn is voor velen de vacaturesite voor het vinden van een nieuwe baan. Facebook springt nu in op de banenmarkt met twee nieuwe vacaturefeatures. Bedrijven die een baan aanbieden kunnen nu een vacaturebericht plaatsen op hun pagina of via een speciale vacaturetab. Baanzoekers hoeven alleen op de ‘Solliciteer nu’ knop te drukken om een automatisch sollicitatiebericht te verzenden via Messenger.

Volgens TechCrunch is de vacaturefeature vooral bedoelt voor mensen die in aanmerking komen voor lager betaalde banen en mensen die niet actief op zoek zijn naar een baan. De features zijn nu eerst uitgerold in de Verenigde Staten en Canada. Momenteel is niet bekend wanneer deze feature beschikbaar is in Nederland.

Bron: TechCrunch

LinkedIn rolt nieuwe features uit voor Premiumaccounts

LinkedIn Premium rolt nieuwe features en producten uit

Abonnees van LinkedIn Premium Career en Premium Business krijgen toegang tot meer data en een aantal nieuwe producten zoals LinkedIn Learning and LinkedIn Salary. Voor Premium Career-abonnees betekent dit onder andere meer inzicht in data om gerichter de juiste baan te vinden. Premium Business-abonnees ontvangen meer inzicht in data over bedrijvenpagina’s van organisaties die voor hun interessant kunnen zijn.

Met LinkedIn Salary kunnen premiumgebruikers nu kijken naar het salaris van functies waar hun interesse naar uitgaat. Ze hoeven daarvoor niet hun eigen salaris prijs te geven.

LinkedIn Learning biedt alle premiumgebruikers toegang tot meer dan 9.000 cursussen. LinkedIn biedt hulp bij het vaststellen van vaardigheden die je nodig hebt voor je volgende carrièrestap. En met LinkedIn Learning kun je vervolgens die vaardigheden aanleren.

Bron: LinkedIn

LinkedIn rolt nieuw features uit voor freelancers

LinkedIn wil het recruiters makkelijker maken om snel de juiste feelancer te vinden die beschikbaar is voor een opdracht. De nieuwe feature staat op de banenstartpagina. Zet de beschikbaarheid voor recruitersknop op aan en vink de optie ‘contracten’ aan om je beschikbaarheid voor freelance contracten aan te geven. Vervolgens krijg je een serie vragen waarmee je je aanbod kunt verfijnen naar regio, sector, bedrijfsomvang en je ervaring.

Bron: VentureBeat

Twitter voegt Periscope Live toe aan Top Trends

Sinds de overname van Periscope probeert Twitter de livestreamingapp volledig te integreren in het sociale platform. Zo kun je sinds december live streamen via Twitter zonder de Periscope app te openen. En nu voegt Twittter livevideo toe aan de Top Trends binnen Explore. Als binnen de Top Trends livevideo beschikbaar is, dan verschijnt die content nu in je Top Trends-overzicht met het label LIVE. Met een klik op het onderwerp open je direct de livevideo.

Bron: TechCrunch

Google Maps introduceert lijsten voor je favoriete plek

Google Maps rolt een nieuwe feature uit waarmee je een lijst kunt aanmaken van je favoriete plekken, die je vervolgens kunt delen met je vrienden. De nieuwe feature, die uitgebreid getest is door Google’s power users, is beschikbaar op iOS en Android.

Bron: Google

YouTube Kids binnenkort op Smart TV

YouTube Kids, de videoapp die speciaal is gemaakt voor kinderen, bestaat nu twee jaar. De app kent momenteel acht miljoen actieve kijkers per week en dertig miljard views. En YouTube Kids is binnenkort beschikbaar op slimme tv’s. Heb je een slimme tv van LG of Samsung, dan kun je de app straks downloaden en video’s kijken via het grote scherm.

Bron: YouTube

Twitter verwijdert reacties van geblokkeerde of muted accounts uit je notificaties

In de voortdurende optimalisatie van Twitter in het kader van het trolprobleem komt het platform met een kleine wijziging met het doel alleen relevante conversaties te tonen in je notificaties. Zo zullen reacties van accounts die je geblokkeerd hebt of op stil hebt gezet (muted) niet meer verschijnen in je notificaties.

Bron: TheVerge

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!