De week op social: fotofilters op LinkedIn, advertenties Facebookgroepen en een nieuwe YouTube-app

18 maart 2017, 09:00

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: LinkedIn rolt filters uit voor je profielfoto, Facebook test advertenties in groepen, Facebook rolt stories verder uit, Snapchat lanceert Bitmoji-widget voor thuisscherm, Google introduceert berichtenapp zonder keyboard, YouTube stopt met annotaties, WhatsApp brengt tekststatus weer terug, YouTube lanceert nieuwe app Uptime en Facebook heeft nieuwe voorwaarden voor ontwikkelaars.

LinkedIn rolt filters uit voor je profielfoto

Volgens LinkedIn zorgt een profielfoto in je account voor 21 keer meer profielviews en 9 keer meer uitnodigingen om met iemand te connecten.

Om het eenvoudiger voor je te maken een mooie profielfoto toe te voegen aan je account, rolt LinkedIn foto-editing features uit in de mobiele app. Naast het croppen van je profielfoto kun je nu kiezen uit zes fotofilters voor het verfraaien van je foto. Met foto-editing kun je ook het contrast, de helderheid, de verzadiging en het vignet aanpassen. De foto-editing features zullen binnenkort voor iedereen beschikbaar zijn.

Bron: LinkedIn

Facebook test advertenties in groepen

Facebook verwacht medio 2017 het maximum te bereiken qua beschikbare advertentieruimte in de nieuwsstroom. Reden om op zoek te gaan naar nieuwe plekken om te adverteren. Volgens TechCrunch heeft Facebook bevestigd nu advertenties voor mobiel en desktop te testen in Facebook groepen. Landen als Australië, Canada, Ierland en Nieuw-Zeeland vallen binnen de testgroep.

Bron: TechCrunch

Facebook rolt (weer) kopie van Snapchat Stories uit

Facebook Stories

Facebook zet weer een stap in het kopiëren van Snapchatfeatures met de uitrol van Stories op de mobiele app in drie nieuwe landen: Chili, Griekenland en Vietnam. Facebook Stories werden reeds getest in Ierland. Met Facebook Stories kun je een verhaal delen met foto’s en video’s die na 24 uur weer verdwijnen. De Stories verschijnen bovenaan de nieuwsstroom in de mobiele app.

Bron: TechCrunch

Snapchat lanceert Bitmoji-widget voor je thuisscherm

Snapchat Bitmoji widgets

Snapchat lanceert een nieuwe feature om het chatten met vrienden makkelijker te maken. Je kunt nu Bitmoji-widgets van je vrienden op het thuisscherm van je mobiele telefoon plaatsen en direct een chat starten door te klikken op die Bitmoji. Om dit te doen op iOS ga je naar de ‘Today View’, scroll je naar beneden en klik je op edit. Voeg Snapchat toe als widget en de Bitmoji’s van je beste vrienden zullen verschijnen op je thuisscherm. Op Android tap je op een leeg deel van je thuisscherm en selecteer je widgets, kies Snapchat en kies tot maximaal 4 vrienden om toe te voegen aan je thuisscherm.

Bron: TechCrunch

Google werknemers bouwen berichtenapp zonder keyboard

Google heeft een nieuwe berichtenapp voor Android gelanceerd. De app Supersonic werkt bijna uitsluitend met voice input. Via de microfoon dicteer je een bericht dat direct wordt omgezet in tekst en emoji’s. Je kunt je bericht een-op-een of met een groep delen. De ontvangers van je bericht kunnen ook je audiobericht terugluisteren. Zodra het beluisterd is, verdwijnt het audiobericht. Supersonic is het resultaat van Area 120, het initiatief om Google medewerkers ruimte te geven voor het werken aan zogenaamde ‘zijlijn-projecten’.

Bron: TheNextWeb

YouTube stopt met annotaties

Meer dan 60 procent van de kijktijd op YouTube loopt via mobiele telefoons. Reden voor YouTube om te stoppen met annotaties en alle aandacht te richten op kaarten en eindschermen. Annotaties zijn, net als kaarten en eindschermen, gericht om de aandacht van de YouTube-kijker vast te houden. Zo kun je met deze call-to-action kijkers uitnodigen meer video’s te bekijken, zich te abonneren op je kanaal, je website te bezoeken of een andere actie te ondernemen. Annotaties worden echter niet weergegeven op mobiele apparaten, tablets en tv’s en het gebruik is afgenomen met 70 procent. Vandaar dat het vanaf 2 mei niet meer mogelijk is om annotaties toe te voegen aan video’s op YouTube.

YouTube biedt twee prima alternatieven voor annotaties: eindschermen en kaarten. Met een eindscherm kun je de laatste vijf tot twintig seconden van een video laten zien. Je video moet minimaal 25 seconden duren om een eindscherm te kunnen hebben. Met kaarten voeg je een teaserboodschap toe aan je video die op een door jouw gekozen moment verschijnt. Kaarten worden op een computer rechts van de video en op een mobiel apparaat onder de video weergegeven. Met kaarten verwijs je kijkers naar een specifieke URL via een afbeelding, titel of call-to-action, afhankelijk van het type kaart dat je kiest.

Bron: TheVerge

Whatsapp brengt tekststatus weer terug

Via Wikihow

In februari besloot Whatsapp de statusfeature te verwijderen en te vervangen door een kopie van Snapchat Stories. De statusfeature geeft aan of je beschikbaar voor je vrienden bent of niet en/of vertelt wat je aan het doen bent. Whatsapp brengt de status feature weer terug, eerst op Android en later ook op iOS. Gebruikers kunnen de Over-sectie openen in hun profiel om hun status weer te geven.

Whatsapp geeft de volgende verklaring voor het terugplaatsen van status binnen de app:

“We heard from our users that people missed the ability to set a persistent text-only update in their profile, so we’ve integrated this feature into the ‘About’ section in profile settings. Now, the update will appear next to profile names anytime you view contacts, such as when creating a new chat or looking at Group info. At the same time, we’re continuing to build on the new Status feature that gives people fun and engaging ways to share photos, videos and GIFs with their friends and family throughout their day.”

Bron: TechCrunch

YouTube lanceert nieuwe app Uptime

Google biedt medewerkers ruimte om 20 procent van hun tijd aan nieuwe ‘zijlijn-projecten’ te besteden. Een groep Google-medewerkers heeft in deze tijd een nieuwe app gebouwd: Uptime. De app is een plek om samen met vrienden YouTube-video’s te kijken en te delen. Al je kijkgedrag en je interacties met videocontent is zichtbaar voor je vrienden in Uptime. Een vriend in Uptime is iemand die je volgt via de app. Momenteel is de app alleen beschikbaar in de Verenigde Staten via iOS.

Uptime app

Bron: Engadget

Facebook update platformvoorwaarden voor ontwikkelaars

App-ontwikkelaars mogen onder bepaalde voorwaarden data verzamelen van Facebookgebruikers. Deze week voegt Facebook een belangrijke regel toe aan haar platform voorwaarden:

“… don’t use data obtained from us to provide tools that are used for surveillance.”

Hiermee geeft Facebook expliciet aan dat appdevelopers geen tools mogen ontwikkelen met Facebookdata met als doel om mensen in de gaten te houden. Een belangrijke stap om data van Facebookgebruikers te beveiligen.

Bron: Facebook

Juan Felix is marketing en sales consultant en eigenaar van marketing bureau Felix Marketing Advies. Juan heeft ruim 20 jaar ervaring als adviseur voor ondernemers en marketeers in diverse sectoren, zoals gezondheidszorg, retail, automotive, media en telecommunicatie. Zijn uitgangspunt is steeds "hoe kun je het vertrouwen van je klanten winnen en vasthouden". Social media marketing speelt daarbij een prominente rol. Sinds 5 jaar werkt Juan voor gerenommeerde Amerikaanse bedrijven in de social media industrie. Zijn professionele marketing en sales kennis zet hij tevens in voor het succes van Nederlandse ondernemers.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!