De ‘user directed content’ van het Nederlands Film Festival

2 oktober 2012, 10:06

De kijker pakt de regie

Je wordt moeizaam wakker, maar de waas voor je ogen trekt nog veel langzamer op. Als je eindelijk je omgeving kunt ontwaren, zie je dat je op een bed ligt in wat lijkt op een ziekenboeg. Alleen hebben de anderen geen verband of gips aan hun lijf, of een infuus. Maar ze gedragen zich wel raar. Plotseling hoor je een stem in je hoofd: “Zing een Sinterklaasliedje.”

Klinkt verwarrend, nietwaar? Toch gebeurde het Tygo Gernandt. Of liever gezegd: Thijs, het karakter dat Gernandt speelde in Onder Controle, 'de eerste live film ter wereld, geregisseerd door het publiek'. De film werd gemaakt ter promotie van het Nederlands Film Festival, dat momenteel gehouden wordt in Utrecht. De stem was van regisseur Martijn de Jong van Wefilm, die hem toesprak via een miniscuul 'oortje'. En niet alleen Gernandt ontving deze instructies, ook andere Nederlandse topacteurs als Halina Reijn, Derek de Lint en Nasrdin Dchar kregen continu improvisatieopdrachten te verwerken.

Het unieke aan de film, gemaakt onder het motto “Pak de regie”, is dat de opdrachten afkomstig waren van de kijkers, die de film live meekeken via internet of TV (voor UPC-abonnees). “User directed content” dus.

Uitdagingen

Het betrof een productie met unieke uitdagingen. Want terwijl normaal gesproken begin augustus (het moment van de opname) nog wel eens een mus van het dak valt , moest de film nu 15 minuten worden uitgesteld i.v.m. hevige regenval. En de muziek moest live worden ingespeeld.

Daar kwam bij dat de voorbereidingstijd van zes weken überhaupt erg kort was. Bas Welling, naast Marketingfacts-blogger vooral executive producer bij Wefilm en verantwoordelijk voor de productie van de film: “Het werd ook pas gaandeweg die voorbereiding duidelijk welke acteurs beschikbaar waren voor de productie. Dus een beetje stressvol was het wel, ja. Vandaar ook de ontlading direct erna.”

Tygo Gernandt en Bas Welling (Wefilm) beschouwen de livefilm na.

Alle acteurs deden vrijwillig mee met de productie. En ook de partners, waaronder Woedend! en Wefilm – die het concept samen bedachten – en Mobypicture voor het webplatform, investeerden hun diensten vrijblijvend. “Maar het is dan ook een uniek project”, zegt Merien Kunst, creative director bij Woedend! “Wij leren hier natuurlijk ook enorm van. Twee jaar geleden had dit project niet gerealiseerd kunnen worden, en nu wel. Het is dan ook een enorme kick dat het is gelukt.”

Merien was samen met Lennart Driessen verantwoordelijk voor de campagne en ook voor de functionaliteit waarmee kijkers aanwijzigingen konden geven. “Dat was een mooie viertrapsraket. Kijkers konden aanwijzingen doorgeven via de website of in tweets met de hashtag #nff2012. Al deze aanwijzingen werden verzameld binnen het Mobypicture-platform, dat stabiel genoeg is om een massa tweets te verwerken en handige filters biedt voor scheldwoorden en andere ellende. Vervolgens selecteerden wij, en dan bedoel ik Lennart en ikzelf, de tweets waarvan wij dachten dat die interessant waren voor de film. Die aanwijzigingen kwamen bij regisseur Martijn de Jong op het scherm, die zelf weer de tweets selecteerde en via een microfoon doorgaf. En de laatste stap was dat de acteurs die aanwijzingen via hun oortjes te horen kregen en moesten uitvoeren.”

Kaders

Het gevolg was een door de kijker geregisseerde film, al was het binnen de grenzen van een vooraf vastgesteld scenario. “Je moet wel,” zegt Welling. “Het publiek heeft kaders nodig waarbinnen ze mogen improviseren. Daarvoor had de film een vooraf bepaalde lokatie, setting en probleemstelling nodig.”

Ook was het maar de vraag wat de inbreng zou zijn van de kijkers. Merien Kunst: “Natuurlijk hebben we van tevoren nagedacht hoe we de interactie konden stimuleren. Er was op hoofdlijnen wel een scenario vastgesteld. Dat is nodig voor de voortgang,” zegt Kunst. “De kijkers hadden vooral de vrijheid om de interacties bínnen de scènes te sturen. Dat gebeurde nu met regie challenges, waarmee kijkers werden opgeroepen aanwijzingen in te sturen.”

De (bijna) voltallige cast en crew van Onder Controle.

“We zijn enorm positief verrast door de grote hoeveelheid mensen die meededen. Het was de bedoeling om de kijker mee te nemen in de film, in een wereld waarvan ze normaal gesproken geen onderdeel uitmaken. Dat is denk ik met deze opzet dan ook goed gelukt. Uiteindelijk hebben we ruim 4.000 tweets ontvangen binnen 1,5 uur en was #nff2012 het populairste trending topic.”

Learnings

Zijn er nog parallellen met of learnings voor bedrijven die op een traditionele manier social media inzetten? Kunnen zij nog wat leren van dit experiment? Kunst, met de adrenaline van het project nog in z'n bloed, moet even nadenken en concludeert: “Misschien is de belangrijkste wel dat als je je nek durft uit te steken en daar open over bent, mensen dat waarderen en enthousiast oppakken. En dan maakt het helemaal niet uit als er af en toe een foutje wordt gemaakt – zoals bij ons een cameraman die per ongeluk in beeld komt. Veel bedrijven lijken toch bang voor dergelijke reacties, maar een positieve houding betaalt zichzelf terug.”

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!