De top-3 trends in programmatic advertising voor 2017

6 januari 2017, 06:00

Programmatic heeft de afgelopen jaren een enorme vlucht genomen. Volgens ZenithOptimedia Programmatic Marketing Forecasts, zal programmatic in 2017 met maar liefst 31 procent groeien – sneller dan social media (25 procent) en online video (20 procent). Tegelijkertijd neemt ook het gebruik van automation onder marketeers toe: Dun & Bradstreet Report voorspelt dat bijna 70 procent (pdf) van de b2b-marketeers van plan is de uitgaven aan programmatic advertising in 2017 te vergroten. Wat kunnen we verwachten van het komend jaar en hoe kun je er als adverteerder voor zorgen dat je profiteert van de laatste ontwikkelingen op het vlak van programmatic? Ik heb de drie grote trends voor dit jaar voor je op een rij gezet.

1. Cross-device campagnes

Volgens het Global Mobile Consumer Trends Research checken we onze telefoons rond de 40 keer per dag. Met meer dan 78 procent van de consumenten wereldwijd die een smartphone bezitten (76 procent in ontwikkelingslanden en 81 procent in opkomende markten), zijn mobile programmatic ads in opkomst. Toenemend mobiel gebruik is een enorme kans die marketeers dus simpelweg niet kunnen negeren dit jaar.

Als onderdeel van cross-device is ook programmatic video in opkomst. In de VS vertegenwoordigt het al bijna 60 procent van de gehele digital video ad spend en in Europa bijna een kwart, aldus IAB Europe. In Nederland is het ook in opkomst, dat bewijzen belangrijke spelers. Sinds kort kunnen adverteerders in Nederland bijvoorbeeld bij RTL realtime pre-rolls inkopen en recent werd bekend dat ook reclameverkoper Ster dit jaar met programmatic gaat beginnen.

Adverteerders willen consumenten via alle schermen bereiken en het inzetten van een cross-device campagne wordt dus de nieuwe standaard in 2017.

2. Header bidding gaat voor een revolutie zorgen

Header bidding – ook wel pre-bidding, advance bidding of holistic yield management genoemd – helpt publishers de reclameposities op hun website nog beter te verkopen via automated trading.

In tegenstelling tot het waterval-principe, dat lange tijd de standaard was bij de verkoop van advertentieruimte, worden bij header bidding alle biedingen tegelijkertijd gedaan. Dit zorgt ervoor dat iedere adverteerder een gelijke kans heeft de veiling te winnen, wat zorgt voor een win-winsituatie voor publishers and adverteerders. De prijs gaat meestal omhoog, waardoor de omzet van publishers stijgt, en tegelijkertijd geeft het adverteerders een eerlijkere kans op de inventory die ze het liefst willen.

Wil je meer lezen over header bidding, lees dan dit achtergrondartikel op Emerce.

Het belang van deze trend wordt ook onderstreept door het IAB overigens. De leden van de OpenRTB Group werken namelijk aan de implementatie van header-bidding op grotere schaal, binnen het bereik van programmatic advertising.

In 2017 zal header-bidding dankzij de snelle ontwikkelingen in de technologie toegankelijker zijn dan ooit. Adverteerders zullen worden beloond door de lagere kosten van impressions technology fees, terwijl uitgevers profiteren van een hogere winstmarges.

3. Betere kwaliteit retargeting dankzij deep learning

De basis van het effectief inzetten van RTB ligt bij het gebruik van deep-learningalgoritmes. Het is echt een voorwaarde om effectief te zijn.

Deep-learningalgoritmes, een onderdeel van machine learning waarbij het algoritme zelfstandig nieuwe vaardigheden leert en op basis daarvan zichzelf en de resultaten verbetert voor de toekomst, in retargeting campagnes worden prioriteit nummer 1 bij vooruitdenkende marketeers in 2017. Stel jezelf als online marketeer dus de vraag: werkt mijn leverancier met die algoritmes?

Deep-learningtechnologie wordt tegenwoordig al gebruikt in diverse branches en op verschillende gebieden – deep-learningalgoritmes vormen bijvoorbeeld de basis van beeld- en spraakherkenning. In 2017 zal de toepassing ervan ook grote invloed hebben op programmatic advertising.

Dankzij deep learning methodes die worden toegepast door innovatieve retargeting-technologieleveranciers, zullen adverteerders in 2017 nog beter in staat zijn het gedrag van gebruikers te voorspellen, de waarschijnlijkheid tot het doen van een aankoop te berekenen en de waarde van profielen van klanten nauwkeuriger te analyseren.

Programmatic buying zal adverteerders dankzij een hogere ROI opleveren en hen in staat stellen zeer effectieve reclamecampagnes in te zetten zonder het budget te hoeven verhogen.

Notendop

Kortom, 2017 wordt het jaar van programmatic cross-device, waarbij we middels header bidding slimmer inkopen en waarbij om optimale resultaten en een hoge ROI te behalen de absolute voorwaarde gaat worden dat je gebruikmaakt van deep-learningalgoritmes.

Cyril Westerhof
Country Manager Benelux bij RTB House

RTB House is één van de weinige bedrijven in de wereld die het voor elkaar heeft gekregen om eigen technologie te ontwikkelingen waarmee voor klanten online advertenties (display) in een RTB model (real-time bieden) zeer efficient en effectief gekocht kunnen worden. Het is één van de meest dynamisch groeiende Europese techbedrijven. RTB House heeft patent op een eigen ad buying engine, aangedreven door deep-learning algoritmen en helpt hiermee toonaangevende adverteerders hun korte, middellange en lange termijn doelen online te bereiken middels geavanceerde retargetingcampagnes.

Categorie

1 Reactie

    Guus van der W

    Waarom is dit geplaatst? Dit is journalistiek onwaardig. De hele intro en trend 1 is een groot citaat. Wat heeft de trend crossdevice met de stijging van video spend te maken??? Dat komt juist door verschuiving van TV budgetten.

    “Adverteerders zullen worden beloond door de lagere kosten van impressions technology fees, terwijl uitgevers profiteren van een hogere winstmarges. En op basis van welke feiten kan je concluderen dat dit door header bidding komt. Weet je ubderhaupt wel hoe het werkt?


    6 januari 2017 om 15:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!