De succesfactoren en valkuilen van een DMP

3 november 2016, 12:00

DDMA Afternoon Update: datamanagementplatformen

De commissie Digital Transformation van de DDMA, brancheorganisatie voor data driven marketing, organiseerde onlangs een middagsessie over datamanagementplatformen (DMP’s). Deze platformen helpen je data te centraliseren, te segmenteren en vooral te activeren voor verschillende kanalen. In de presentaties en de bijbehorende discussies kwamen veel learnings aan de orde waarmee je rekening moet houden als je met een DMP aan de slag gaat, die ik graag met je deel.

De middagsessie over DMP’s had een praktische insteek. Als bezoeker mocht je bij aanvang je vraag over DMP’s stellen. De DDMA zorgde er vervolgens voor dat je niet de deur uit ging zonder het antwoord.

Gedurende de middag sprak een aantal leveranciers van DMP’s, een bureau én een eindgebruiker. Achtereenvolgens vertelden Nathan Struik van Pervorm, Tomas Salfischberger van Relay42, Samuel van Deth van Adobe Benelux, Matthijs Keij van Mapp en Maarten Stramrood van Ziggo over hun ervaring met de implementatie en het gebruik van DMP’s. De belangrijkste learnings vind je hieronder.

Hoe maak je de implementatie van een DMP tot een succes?

Stel gezamenlijk doelen op, en maak iemand eigenaar

Het lijkt logisch, maar bepaal vooraf waar je een DMP voor wilt gaan gebruiken. Stel gezamenlijk doelen op en vergeet daarbij niet te definiëren wanneer iets een succes is. Omdat ownership erg belangrijk is voor een succesvolle implementatie, is het een goed idee om iemand aan te wijzen als ‘eigenaar’ van de DMP.

Betrek alle stakeholders

Alle sprekers waren het er over eens: het bij de implementatie betrekken van alle stakeholders is cruciaal voor een succesvolle ingebruikname van een DMP. Daar hoort legal absoluut bij, je gaat immers klantdata centraliseren en overal naartoe sturen. Daar heb je IT voor nodig en je crm- en marketingteams zullen moeten leren denken in journeys, doelgroepen en segmenten, in plaats van in kanalen.

In de praktijk worden DMP’s nog weleens onder de radar van IT en legal ingevlogen, waardoor projecten later stil kunnen komen te liggen.

Blijf voortdurend use cases opstellen

Het spreekt voor zich dat je use cases opstelt als je wilt starten met het gebruik van een DMP. Niet alleen omdat je een DMP immers met een specifiek doel gaat gebruiken, maar ook voor het behalen van kleine succesjes waardoor je de organisatie mee krijgt. Start daarom met eenvoudige use cases, maar vergeet niet te blijven werken aan een roadmap van use cases, zodat je project niet stil komt te liggen wanneer de eerste use cases draaien.

Begin!

Hoe klein of groot je ook wilt beginnen: begin in ieder geval. Inactiviteit heeft namelijk ook consequenties: als jij niet luistert naar je klant, doet iemand anders dat wel.

DDMA ondervroeg de sprekers van de DDMA Afternoon Update

Wat zijn de valkuilen bij de ingebruikname van een DMP?

Privacy

Het is belangrijk dat je legal afdeling begrijpt waar het project precies om gaat. Hoe minder ze het begrijpen, hoe groter de kans dat je nee te horen krijgt. Juristen zijn er immers om je bedrijf te beschermen. Betrek ze daarom al vroeg bij je project, en roep indien nodig specialistische hulp in.

Te vroeg een contract sluiten

Nog te vaak sluiten organisaties eerst een contract met een DMP-leverancier, om pas daarna te kijken naar de gewenste doelen. Verschillen tussen DMP’s zijn soms subtiel, maar ze zijn er wel. Neem je wensen dan ook mee het inkooptraject mee, zodat je de juiste keuze kunt maken.

Silo’s en data die niet makkelijk deelbaar blijken te zijn

Wanneer je data wilt activeren, moeten deze natuurlijk deelbaar zijn. Vooral bij oudere crm-systemen is dit niet vanzelfsprekend. Ook het gebruik van offline data kan lastig zijn.

Complexiteit van nieuwe marketingtechnologie

Typische marketeers zijn geen data scientists en de meeste technologie die data verzamelt, verenigt en activeert, vereist een specifieke set vaardigheden.

Werken met mediabureaus die blijven denken in campagnes

Mediabureaus hebben soms moeite met de omschakeling van het denken in campagnes naar het denken in journeys, touchpoints en triggers. Toch is dit belangrijk wanneer je je DMP maximaal wilt benutten.

Het ontbreken van visie en/of een langetermijnstrategie

Een van de doelen waarvoor DMP’s veelvuldig worden ingezet, is media efficiency. Maar DMP’s hebben veel meer te bieden en dit mag dan ook nooit het eindpunt zijn. Zorg voor een langetermijnstrategie om het maximale uit je DMP te halen.

Heb jij nog aanvullende tips voor een succesvolle implementatie van een DMP? Weet je andere valkuilen? Laat het weten in een reactie hieronder.

Terugkijken

Geïnteresseerd in het hele verhaal? Hieronder kun je de videoregistraties terugkijken van een aantal van de presentaties van de DDMA Afternoon Update.

Presentatie van Peter Meijer, Pervorm

Presentatie van Nathan Struik, Pervorm

Presentatie van Tomas Salfischberger, Relay42

Presentatie van Samuel van Deth, Adobe

Michel Hendriks
Marketing Relationship Specialist bij IKEA

Michel werkt als Marketing Relationship specialist bij IKEA, waar hij zich bezig houdt met de e-mail marketing voor Nederland.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Leon Gerrits

    Interessant artikel! Ik zou wel ook graag aanvullen dat het cruciaal is om een goede kijk te hebben op welke data waar in de organisatie zit. Dit kan bijvoorbeeld door een eco-landschap te laten maken. Mocht je hierin interesse hebben – neem even contact met mij op.


    3 november 2016 om 12:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!