De slimme koelkast opent mogelijkheden voor omnichannel strategie

23 februari 2016, 12:00

De internet of things revolutie kent al vanaf het begin de belofte van de op eigen houtje bestellende, en natuurlijk twitterende, koelkast. Nooit meer zou de melk in de koelkast op zijn, maar de vraag is welke consument daar echt op zit te wachten. Op het Samsung Forum 2016 lijkt deze belofte weer een stap dichterbij te komen. Nu is het nog een consumentengadget, maar het heeft de potentie ook bijzonder interessant te zijn voor retailers en brands. Marketingfacts was aanwezig op het forum en doet verslag.

Samsung Smart Home

De nieuwe koelkasten van Samsung zijn onderdeel van het Smart Home-concept dat vorig jaar is aangekondigd en als doel heeft alle producten slimmer te maken door ze met internet te verbinden. De koelkast van Samsung heeft een groot touchscreen op de voorkant die in verbinding staat met internet. Het scherm biedt mogelijkheden zoals het afspelen van muziek, bekijken van nieuws en weer, mirroring van de TV en het achterlaten van notities direct op de koelkast of via een smartphone.

Eén van de meest bijzondere functies zijn misschien wel de drie ingebouwde camera’s. Hiermee kan op ieder gewenst moment een foto van de inhoud worden genomen en op het scherm worden getoond. Door er ‘virtuele labels’ aan te hangen kan zo de houdbaarheid worden bijgehouden. Daarnaast kan er op ieder gewenst moment met een smartphone app via de camera’s live in de koelkast worden gekeken. Nooit meer gissen of je nog wel genoeg melk hebt dus.

Bent u er nog?

Zit de consument hierop te wachten?

Ja, ook ik zet mijn vraagtekens of de consument hier echt op zit te wachten en bewust gaat kiezen voor al dit soort opties. Laat staan dat ze iedere dag worden gebruikt als zo’n koelkast ook echt in de keuken staat. De verkoopcijfers moeten dit het komende jaar gaan uitwijzen.

Toch ben ik overtuigd dat deze technologie iets gaat bieden dat wel heel interessant kan worden; namelijk een manier voor retailers en brands om nog dichterbij een beslismoment van de consument te worden betrokken. Dit kan tot gedragsverschuiving leiden bij de consument.

Koelkast als speler in omnichannelstrategie

Een scherm op de koelkast biedt volop kansen voor supermarkten, retailers en brands om dichterbij de klant te komen.

De meest voor de hand liggende mogelijkheid is het bestellen van boodschappen via een lijstje op het touchscreen dat vervolgens op gezette tijden online wordt doorgestuurd en automatisch bezorgd.

Ook slimmere oplossingen zijn mogelijk. Het is niet ondenkbaar dat er apps komen die kunnen registeren of een product bijna op of er niet meer is, om dan vervolgens automatisch het op de boodschappenlijst te zetten of zelfs te bestellen. Op dezelfde manier zouden apps zoals Vouchercloud kunnen zien welke merken er in je koelkast staan en op basis van dit gedrag kortingsbonnen verstrekken.

Het klinkt misschien als science fiction maar online retailers als Amazon sorteren al voor op dit soort technologie met de Amazon Dash button die hetzelfde doet voor één product. Amazon heeft al aangegeven deze technologie straks ook embedded in apparaten te willen leveren. Het zou mij niets verbazen als we een dash variant straks ook op deze slimme koelkasten terug zien.

Uitgelezen kans voor supermarkten

Voor de oplettende supermarkt is dit een uitgelezen kans om de consument op een nieuwe manier te binden en te behouden. De eerste die de technologie van online bestellen via de koelkast weet te populariseren, zou wel eens een belangrijke voorsprong in de markt kunnen opbouwen.

Misschien is het een idee als supermarkten straks de slimme koelkast voor de consument subsidiëren? Dan zou de geschiedenis zich herhalen. In 1962 deed Albert Heijn hetzelfde met de Premie-van-de-Maand-Club. Klanten konden sparen voor producten, met als eerste en beroemdste premie: een goedkope koelkast. Dat was toen een luxe artikel, dat in die tijd nog slechts één op de tien Nederlandse gezinnen bezat.

Bron: Leidsch Dagblad – 16 mei 1962

Want, zo was de gedachte achter deze actie, als een consument een koelkast heeft, kopen ze meer etenswaren bij een supermarktbezoek.

Albert Heijn heeft hiermee bijna eigenhandig gezorgd voor de massa-adoptatie van de koelkast in Nederland. Zou de geschiedenis zich nu kunnen herhalen voor de slimme koelkast?

Remco Bron
Founder bij inBeacon

Remco is internet ondernemer, spreker en co-founder van inBeacon. Hij werkt voor klanten als KPN, ANWB, NOS, Vodafone, Sony, Leaseplan, Reed Business, Ministerie van Defensie, Oplaadpalen.nl en Rabobank. Zijn persoonlijke website is remcobron.com en hij blogt over iBeacon marketing op iBeacon-retail.nl

Categorie
Tags

3 Reacties

    Remi

    In mijn ogen is de koelkast die zelf melk koopt het slechtste (en helaas meest gebruikte) voorbeeld van het het Internet of Things is.

    Het plaatje hierboven ziet er prachtig uit natuurlijk. Een mooi verlichte koelkast met 7 netjes uitgestalde artikelen erin. Maar kijk eens in je eigen koelkast. Die van mij bevat zeker 30 tot 40 dingen die vaak opgestapeld of achter elkaar staan. Zelf heb ik vaak al grote moeite om het juiste product ergens achteruit de koelkast te vissen, laat staan dat de sensor van Samsung dat kan. Of moeten we straks een ruimere koelkast kopen zodat alles mooi ruim staat en de energierekening omhoog gaat?

    En stel dat de koelkast al zelf ziet dat een product dat je de afgelopen week had bijna op is. Wil je dat zelfde product volgende week weer eten? Zelf hou ik wel van wat variatie en diversiteit op mijn bord.

    Ondertussen zijn er in onze voeding veel veranderingen gaande. Biologisch is in opkomst. Mensen kopen meer streekproducten. En de pakjes vol zout, suiker en e-nummers maken in steeds meer huishoudens plaats voor echt eten. Deze koelkast staat haaks op die trend en zal daarom vast aanslaan bij een groep luie hipsters, maar verder niet.

    Hoe zit het dan met het Internet der Dingen? Dat zal hard gaan de aankomende jaren. Maar dan met oplossingen die iets toevoegen. Parkeerplaatssensoren, nest-thermostaten, hue-lampen, aardbevingssensoren, gladheidsdetectie en allerlei medische toepassingen. Maar geen eenheidsworstkoelkasten 🙂


    1 maart 2016 om 09:59
    Remco Bron

    @Remi: ik deel je mening dat in een hele volle koelkast een camera niet helpt. Daar had Samsung voor nu zelf ook niet direct antwoord op.

    Het idee van sensoren is misschien een beetje ver gezocht maar ik denk dat een app op de koelkast die je zelf direct kan invullen en ook kan bestellen misschien realistischer is. Niet automatisch dus. Jammer vind ik wel dat de software van de koelkasten nu nog helemaal dichtzit. Zou een supermarkt dus zo’n app willen maken dan kan dat vooralsnog niet.

    En dan die hipsters – die komen volgens mij toch allemaal op de boerderij voor zelf geplukte rechtsdraaiende en biologische geteelde komkommers te halen? Volgens mij vinden die de koelkast ‘zooo 1962’ 😉


    1 maart 2016 om 12:29
    Remi

    🙂


    2 maart 2016 om 11:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!