De papieren VPRO Gids gaat digitaal met Layar

22 mei 2012, 14:00

De VPRO Gids gaat een jaar lang testen met het koppelen van de offline, papieren versie met online augmented reality. Het doet dit in samenwerking met de augmented reality browser van Layar. Het eerste exemplaar dat via deze koppeling extra informatie aanbiedt, verschijnt vandaag.

In de gids die vandaag verschijnt zitten digitale extra’s zoals een video waarin bekeken kan worden hoe de cover is gemaakt (zie ook onderstaand), Pinkpop-concerten die te beluisteren zijn en een uitzending van het Cannes Festival Journaal.

Met een speciaal icoon, ontworpen door Mijksenaar, het bureau dat internationale faam verwierf met de bewegwijzering op Schiphol, geeft de gids aan dat er een extra laag Augmented Reality beschikbaar is bij een artikel. Bij het zien van het icoon kan je de pagina inscannen via de Layar-app op je mobiele device en de content verschijnt.

In totaal kent deze gids meer dan 80 digitale verrijkingen met video, interviews, wedstrijden en achtergrondinformatie. Zo kun je bij het lezen van een artikel over Pinkpop direct genieten van concerten en 3voor12-sessies en lees je Achterwerk-brieven terug waarop wordt gereageerd zonder zelf de oude gids erbij te hoeven pakken. De speciale bijlage voor het VPRO Boeken Festival biedt extra interviews – waaronder een uitgebreid vraaggesprek met John Irving-, bijzondere afleveringen van Brands met Boeken uit het archief en een sneak preview van The Bookclub, een Tegenlicht-documentaire over een Chinese lees-hype, die dit najaar zal worden uitgezonden.

Het initiatief van VPRO is vooral interessant omdat te zien hoe de fysieke, papieren TV-gids, een middel waarvan velen al langere tijd de uitsterving voorspellen, verrijkt wordt met de vele mogelijkheden van digitale, online informatie. Het is daarom zeker een initiatief dat wat mij betreft steun verdient en dat we zeker in de gaten zullen houden!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Stefan

    Ben benieuwd hoe de VPRO lezer hier mee omgaat. Of is het een eenmalig experiment?


    22 mei 2012 om 14:32
    bramkoster

    @Stefan: ik ben ook benieuwd! En nee, het is niet een eenmalig experiment. Daar was ik eerlijk gezegd ook bang voor, maar het gaat om een periode van een jaar waarin VPRO naar eigen zeggen elke week dergelijke features zal opnemen. Ik vermoed dat deze introversie iets uitbundiger is dan de gemiddelde gids van het komende jaar, maar toch!


    22 mei 2012 om 15:42
    Stefan

    Aan de content zal het niet liggen denk ik, misschien niet helemaal de juiste doelgroep. We gaan het zien. Hoe dan ook een slimme manier om de content die ze toch al hebben op een nieuwe manier te ontsluiten 😉


    22 mei 2012 om 15:45
    Ronald Groot

    Mooie toepassing, al weer veel fraaier dan een magazine vol met QR-codes!

    Btw, is ’tv-gids’ (van welke omroep dan ook) nog wel een naam die de lading dekt?


    23 mei 2012 om 12:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!